Jump to content

Garmin 525s? Fordeler og ulemper?

S_hope

Recommended Posts

Ser ut som at Garmin oppdaterer firmware/software til denne plotteren ennå , til og med med aller siste versjon fra 13.juni 2019 . Er det kart å få tak i til denne plotteren fremdeles , så burde du skaffe siste oppdatering der også. Har hatt et par plottere av typen 720S , som skal ha samme funksjoner som din. Syns det var glimrende plottere, og forskjellene er ikke store opp til de nyeste plotterene mht.  _nødvendige_ funksjoner ,syns jeg ...   https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=8745

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

S_hope skrev 34 minutter siden:

Hvordan oppdaterer jeg plotteren? Er det gjennom en usb-kabel eller noe slikt?

Niks,det finnes ikke usb kabel på den plotteren.
Du må laste oppdateringen ned på ett SD kort og putte den inn der kartet bor.
Selv om 525s er en plotter med noen år på baken har den en grei skjerm med ok oppløsning og lysstyrke i motsetning til 520S som var lillebroren med samme skjermstørrelse. 
Det er også ett pluss at skjermen er høyere enn bredden når størrelsen er 5" da er det plass til en del informasjon foran båt ikonet på skjermen.
Når det gjelder kart så brukte den Garmin sine egne Bluechart G2 Visjon men den er kompatibel med de nyeste Bluechart G3 Visjon.
Kart kan du kjøpe nye enten som nedlastning eller ferdige brikker.
Kartene er ikke låst opp mot kartplotter så brukte kart fungerer også utmerket så kikk litt på finn.no for brukte.  
Du kan også bruke Bluchart G2 kart som ikke er Visjon man da mister du flyfoto over havner og jeg tror også fiske øyne som er ett 3D kart over bunnen forsvinner, men det siste er jeg ikke helt sikker på.

Link til oppdatering av programvare,bruksanvisning med mere for 525S
https://support.garmin.com/nb-NO/?productID=8107&tab=software

Redigert av pipe (see edit history)

Har selv en 525s med chirp sonar som jeg oppgradert firmware på og oppdatert kartet, var veldig enkelt, laste ned FW fra Garmin sidene og følg guiden bare :smiley:

PS. Når du oppgraderer står den kjempelenge på 0% og plutselig så hopper den til 100% så ikke prøv å restarte da eller noe.

Edit: denne plotteren funker veldig godt til seilbåten min så du skal nok få den til å fungere for deg også.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Eg har ein 525 i min seglbåt, og syns denne fungerer heilt fint. 
Om eg ikkje tar heilt feil må du ha eit svært lite minnekort for å oppdatere programvaren på plottaren. Eg forsøkte med eit 16 GB kort først, men det fungerte ikkje. Tok kontakt med Garmin kundeservice (svært hjelpsomme), som sa eg burde bruke eit mindre minnekort. Forsøkte då med eit gammalt minnekort på under 1 GB og det fungerte fint. 

God seglas!

Den softwaren til versjon 5.6 er litt over 1 GB i størrelse når den pakkes opp så du må opp i minst 2 GB på minnekortet. På min 525s som var på versjon 4.3 så brukte jeg 2 GB minnekort kjøpt på Kjell og Co.

Edit: så kan jeg tillegge at man tenker at en gammel plotter alltid vill oppleves som gammel men jeg må si at 525s med ny software og kart oppleves som en ny plotter i sammenligning med hvordan den var før.

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...