Jump to content

Smugler 18 fot, valg av motorstørrelse

arimanni

Recommended Posts

Siden jeg har like sterk impulskontroll som en utrent hanhund i et nabolag full av tisper klarte jeg å rote meg bort i en smugler 18 fots for noen uker siden. Etter jeg har vært godt i gang med reperasjoner av mindre skader på dekket på den er spørsmålet rundt "motor" størrelse startet å svirre rundt i hodet. Ettersom jeg nå burde være gammel nok til å ikke trenge å passere 40 knop (enda) så er jeg egentlig ute etter en motor som får båten i plan og har ok marsj fart. Fra hva jeg forstår er anbefalt motor mellom 80 til 140 hk, men jeg ser ikke helt poenget med å gå så "høyt". Dette har naturligvis litt å gjøre med forbruk også. 

Så anbefaling på motorstørrelse for å få den i plan for fin cruise fart? 50 ? 60 ? Kan nevne jeg har en 200 hk liggende etter gode gamle dager med Gilbert og Hydrolift, men det er lite aktuelt ettersom den er like tørst som en stortingspolitiker med reiseregninger. 

Yamaha eller Mercury sine 3-sylindrede 85 eller 90-hestere? Lette og spreke motorer. Veier vel rundt 110-120 Kg. V4-motorene blir fort en del tyngre men har jo fordelen med bedre drag. En frisk 60-70-hester totakt kan og funke men noe smått til vannsport. Jeg har en 17-fot med Johnson 70 totakt og den er litt for liten til skikkelig vannsport men fin til turkjøring og til å komme seg raskt ut på fjorden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...