arimanni Startet 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2019 Siden jeg har like sterk impulskontroll som en utrent hanhund i et nabolag full av tisper klarte jeg å rote meg bort i en smugler 18 fots for noen uker siden. Etter jeg har vært godt i gang med reperasjoner av mindre skader på dekket på den er spørsmålet rundt "motor" størrelse startet å svirre rundt i hodet. Ettersom jeg nå burde være gammel nok til å ikke trenge å passere 40 knop (enda) så er jeg egentlig ute etter en motor som får båten i plan og har ok marsj fart. Fra hva jeg forstår er anbefalt motor mellom 80 til 140 hk, men jeg ser ikke helt poenget med å gå så "høyt". Dette har naturligvis litt å gjøre med forbruk også. Så anbefaling på motorstørrelse for å få den i plan for fin cruise fart? 50 ? 60 ? Kan nevne jeg har en 200 hk liggende etter gode gamle dager med Gilbert og Hydrolift, men det er lite aktuelt ettersom den er like tørst som en stortingspolitiker med reiseregninger. Sitér dette innlegget Link to post
perris Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ville brukt 200 hestern.Hadde selv en 225 Evinrude 86mod.på mi 18 smugler. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Du for da veldig mye bensin for pengene av en "gratis motor" Greit nok at den bruker mere bensin enn en moderne motor men bensinregningen kan du i stor grad styre selv med gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Om du feks skulle velge Evinrude E-tec 75 eller 150 så vil det skille veldig lite i 25 kn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 hva skal båten brukes til ? jeg tenker at til cruising og allround bruk så er det nok en fordel å ikke ha alt for mye vekt på hekken...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
arimanni Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 I utgangspunktet skal den brukes til litt vannsport og kos med familien. Så det er veldig begrenset hva jeg har behov for av motor. Har mest lyst å gå for en mercury fra 80-tallet som passer båten da ? Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Yamaha eller Mercury sine 3-sylindrede 85 eller 90-hestere? Lette og spreke motorer. Veier vel rundt 110-120 Kg. V4-motorene blir fort en del tyngre men har jo fordelen med bedre drag. En frisk 60-70-hester totakt kan og funke men noe smått til vannsport. Jeg har en 17-fot med Johnson 70 totakt og den er litt for liten til skikkelig vannsport men fin til turkjøring og til å komme seg raskt ut på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg hadde en 135 mercury på min back in the days. Den gikk 49knop. Vil tro en 90 hester topper i underkant av 40 knop og marsjer greit opp under 30. Totaktere dette ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.