Jump to content

Ny forbruksbank AGM - Hvor gode priser?

Tor Arild

Recommended Posts

Batteribanken hos meg er fra produksjonsår som er 2008.

At de har holdt så lenge er veldig bra, men forleden så ville ikke ett av startbatteriene ta lading. 

Er ett batteri per motor isolert. 

Forbruksbanken henger ennå med, men slik jeg tenker så er hver uke/måned fra nå og utover ren bonus (?). 

Tenker jeg får bite i det sure eple og bruke feriepenger til å faktisk sikre at det ikke blir strøm-utfordringer i ferien. Litt preventiv investering i sjelefred på den fronten.

Tenker også at jeg bytter de to batteriene til baugpropell med det samme av samme grunn. 

Batterier i forbruksbank i dag er 4 x 140Ah 950A (målt etter EN standard)

Ved baugpropell er det 2 x 100Ah 850A.

Forbruksbanken er de "lange og smale" batteriene med en pol i hver ende, rett over 50cm. 

Tipper de ligger på rundt 40+ kg stykket eller så.

Jeg har en bitteliten slagside til styrbord pga aggregatets plassering. 

Jeg lurer rett og slett på å gå ned til "vanlig" størrelse på forbruksbanken da det nå er 140 og 145Ah å få batterier som er lettere istedet for å gå opp et hakk til 180/195Ah i samme vekt/format. 

Siden det er fire batterier, sparer jeg fort vekk 70kg på styrbord side.

Og til de som kommer til å si Lithium Ion: Jeg har sjekket - og jeg tør ikke med frykt for å brenne dynamoer, samt trolig måtte skifte ut deler av Victron-opplegget jeg har. 

AGM er ikke like lette, tåler ikke like mye og like mange dyputladninger, men med vår bruk så er det trygt og gir det jeg trenger. 

Når jeg sjekker priser, så veksler det fra 2500,- til 4300,- per batteri for AGM.

Så: Hva er bra? Hva kan jeg "komme unna med"? 

Kan jeg kjøpe Biltema for forbruksbanken og heller satse på noe velkjent for baugpropell?

Sier takk for alle råd, men tenker ikke ta meg råd til lithuimion, da jeg trolig er nødt til å investere mer i infrastrukturen da.

Mvh

Tor Arild

Takk for tips! Stikker innom dem i ettermiddag. 

BTs største AGM er på 95 Ah, så det blir ingen løsning der. Vil ha minimum 140 Ah som jeg har i dag. 

Kjøpte startbatteri på mekonomen når det ene ikke ville ta lading litt tidligere i sesongen. God service, så hadde vært morsomt å få «hele pakka» der. 

Mvh

Tor Arild

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...