Jump to content

Den store olje teakdekket-debatten

S_hope

Recommended Posts

Ny båt, slitt dekk - hva skal jeg gjøre? Olje eller bare vaske i saltvann og la det være? Er det dumt 

å plutselig slutte å olje et dekk som har vært olja frem til nå? Jeg er opptatt av å slite ned dekket minst mulig,

og å få det til å vare lengst mulig. Det er ikke så viktig at det skal se ut som om det er flunkende nytt hele tiden.

Det er et spørsmål om smak. Jeg kjøpte en båt med oljet dekk, men foretrekker personlig "sølv farget" teak. 

På badeplattformen som får saltvann titt og ofte, er det allerede nå på god vei til å bli slik vi liker teaken. 

På akterdekket der teak er beskyttet av overheng og kalesjer må vi rett og slett avvente til uv-strålene og tidens tann, samt litt vask med saltvann, gjør sitt. 

Noen vil ha den dype (og fine) glansen oljing gir, men personlig liker jeg den grå teaken og det sparer meg for mye vedlikehold. 

En smakssak med andre ord. 

Når man leser endel av trådene om teak her inne, så er forstår jeg det som at det krever tildels mye vedlikehold å holde teak fin om du har begynt å olje. 

Mvh

Tor Arild

Selv sverger jeg også til ubehandlet teak. Går over en  gang iblant med saltvann og myk bøste på tvers av fibrene. Selv flekker av olje og diesel forsvinner av seg selv etter hvert. Dekket er som nytt etter 10 år.

Sannsynligvis er behandling med riktig olje ikke skadelig, men jeg ville vært veldig forsiktig med rensemidler. Jeg ser stadig teakdekk med dype furer som har blitt ødelagt av hardhendt behandling med børste og såpe.

Et par båter i marinaen har teakdekk som er nesten svarte og ser ut som angrepet av jordsslag. Tipper de har blitt behandlet med noe som har gitt grodbunn for mugg og sopp. Trist syn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#
S_hope skrev 18 minutter siden:

Takk for svar! Men er det da sånn, at båten min, som har vært oljet fram til nå, og har et teakdekk som har vært pusset ned mange ganger allerede, vil vare lengst med eller uten olje?

Du svarer nesten på det selv. "Har vært oljet fram til nå" og "Har vært pusset ned mange ganger". 

Kan bli litt jobb å få teaken tilbake til sølv/grå når den har vært olja og slipt mange ganger. Men det er liten tvil om at dekket holder lengre og best om du lar det få sitt naturlige oksiderte sjikt som bevarer det, dvs gråfargen. Skylle over jevnlig med saltvann. Og hvis du får svartsopp eller grønske så kan en, en sjelden gang, vaske forsiktig på tvers av fiberne med grønnsåpe. Men grønnsåpe er ikke "ufarlig" det heller, det er ganske sterkt basisk og du vil se at det beskyttende sjiktet blir vasket av, så alt med forsiktighet. 

Sykluser med pussing og oljing vil slite dekket ned raskere enn å la det beskytte seg selv ved å være sølvfarget. 

--

Vet ikke hvilken båt du har, men på seilbåt blir det, i mine øyne, galt å gjøre noe som også gjør teaken glattere på flater man må trø. Så der syns jeg det ser rart ut med "farget" teak andre plasser enn på detaljer som en ikke trør på. På motorbåter kan jeg være tilbøyelig til at det kan være pent med annet enn  sølvteak, men særlig praktisk er det vel ikke der heller :-)

--

Normalt teller jo smaken over det praktiske i det meste... så en gjør det en liker best selv. Om en kun tenker på teakens levetid og antiskliegenskaper er sølv veien å gå, og innsatsen for å holde den fin er ikke så stor. Om en ønsker å se gløden i teaken, er villig til å ofre noe av antiskliegenskapene, levetiden og liker å pusse å olje, ja så kan en olje. 

Hadde en båt med tidligere oljet teak i cockpit som var blitt mørk og sortaktig, så nesten skitten ut, var litt jobb å få den sølvgrå og fin igjen, men det ble bra etterhvert. 

Synjes teaken ser best ut når den er behandlet.

Bruker Høveling produkter, og etter 12 år er natene kanksje noen tiendels millimeter høyere en teaken. Så dette er ialle fall en behandling som ikke sliter mye på teaken. 

Men for de som har masse teak utvendig er jo dette en betydelig jobb, og har full forståelse for at noen liker sølvgrå teak :wink:

Har boden full av produkter jeg aldri har turte å bruke på teaken min. Teak er et fantastisk treverk som holder seg godt. Jeg vil anta det holder seg best uten all verdens kjemikalier. Jeg endte opp med å kun vaske mitt med litt grønnsåpe og saltvann. Nå har jeg ny båt med «stor» fin teak badeplattform, båten er 10-år gammel, men teaken ser ut som på en ny båt, så jeg er litt engstelig for at teaken er full av olje,  cleaner, sealer osv... 

Guest Avmønstret#

At det oksiderte sjiktet beskytter treet gjelder jo også feks når en bruker lerk som kledning. Og en kompis brukte en del eik på ei brygge, holder seg som den skal den, uten behandling. 

Ofte blir svaret at en er "lat" og ikke gidder å behandle teaken. Da er det skivebom. Personlig ville jeg vel aldri hatt teak om jeg måtte pusse, "behandle" osv, men det er en annen sak. Poenget på seilbåt er vel først og fremst gode antiskliegenskaper når den er ubehandlet, og at det også ser pent ut på enkelte seilbåter. At det også er best for levetiden å beholde den som "sølvteak" gjør det til ett enkelt valg for mange. Det er ikke latskap, det er i grunnen ganske lurt.

Så kan jo en neste eier av båten gå over til gul/rød teak om han vil, og en har da ikke slitt teaken unødvendig ned på forhånd. 

Når jeg gikk båtvakt på mandag lå det to Fjord Terne 28 ved siden av hverandre på en av pirene.
Den ene med sølvteak og den andre med behandlet teak .
Syntes behandlet teak er mye penere og den med ubehandlet teak var kliss våt i teaken på dekk mens den som var behandlet var tørr for så klå fingret jeg er måtte jeg kjenne på forskjellen

Bilde/repotasje Fjord Terne https://www.klikk.no/motor/baat/fjord-terne-28-3479910
3479915.jpg

Redigert av pipe (see edit history)

Ja, det hadde vært spennende å se noe dokumentasjon på påstanden om at teaken holder seg lengre uten olje? Den vil jo utvilsom trekke til seg mer fukt(og andre stoffer/organismer) om den ikke er mettet med olje? Jeg synes det er fint med ubehandlet teak, men er jo opptatt av levetiden også. Kan noen linke til vitenskapelig dokumentasjon av påstanden?

Guest Avmønstret#
S_hope skrev for 2 timer siden:

Ja, det hadde vært spennende å se noe dokumentasjon på påstanden om at teaken holder seg lengre uten olje? Den vil jo utvilsom trekke til seg mer fukt(og andre stoffer/organismer) om den ikke er mettet med olje? Jeg synes det er fint med ubehandlet teak, men er jo opptatt av levetiden også. Kan noen linke til vitenskapelig dokumentasjon av påstanden?

Det er ettertrykkelig dokumentert igjen og igjen på forum og andre sosiale media i tråder der folk har "pleid" dekkene sine i filler. Både ved at selve trevriket er slitt ned og/eller fug som går i oppløsning, eller at de blir sorte og stygge fordi sopp og skit fester seg i olje og diverse remedier de har påført. Om du ønsker mer vitenskapelig dokumentasjon ville jeg kontaktet Universitetet på Ås. 

Verden er full av stygge teakdekk. Men en kan la være om en vil ;-)

545445634_lastned(1).jpg.cb4a6bdba9c06b93f31cb737a65e7db3.jpg258428558_lastned(2).jpg.6db7755deadbcb2e570b34cb8bb92a84.jpg1080250265_lastned(4).jpg.f4e77e693d107e71066162de8a62002d.jpg195348250_lastned(5).jpg.8cc3db5c669f39af64dd2b024ff50573.jpg1466119993_lastned(6).jpg.ceef00c6de235c2031387908a4be91d4.jpg531013441_images(1).jpg.0643ae9f640a4e407c2a8b83fec7761b.jpg1393084510_lastned.jpg.e95b9c7f67b7f1411d69dae966f0ce6c.jpg2015-07-31-20_03.08-1024x576.jpg.371bd9f305649e7cac3dcd68a0953f7b.jpg

images.jpg

last ned (3).jpg

Guest Avmønstret#
Havarita skrev for 1 time siden:

Mye smak og behag.

For min del er det uaktuelt med grå teadørk i min DC. Da hadde jeg heller valgt uten teak.

Årlig rens, og så påføring av  jeg owatrol olje D2. Den holder en stund, men gir litt mørk fremtoning.

Og det er nok mye av poenget, om flaten ikke er den flaten du må ha godt fotfeste på for å unngå å havne på sjøen i en særs dårlig situasjon, som feks på en seilbåt, så er det ikke så såå nøye om en mister de 5-10% siste prosentene i antiskliegenskaper. 

Og når flaten med teak er liten så er det forsåvidt billigere å bytte ut når det er utslitt mens verdien på en seilbåt med teakdekk kan gå i minus hvis den er noen år gammel. Da gjør man ikke årlige prosedyrer som reduserer tykkelsen på materialet i dekket. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#
Windy37GM skrev for 15 timer siden:

Fin teak i mine øyne :-)

Helt enig :-)

En ting jeg lurte litt på. En merker jo at fettstoffer i dieseleksos er "klebrig", ser det feks på seilbåten at eksossiden bak på siden og akterspeilet lettere blir skittent osv pga eksos. Det samme er vel også tilfellet på motorbåter (?), og da kan jeg forestille meg at sølvteak i samme området vil "samle skit" og fettstoffer fra eksosen og bli sort/mørk og skitten. "Sølvteak" har en "fluffy" overflate som lett fanger urenheter osv i lufta og vil neppe være særlig egnet i "eksosområdet" av en båt. Ville nok gått for behandlet teak med en overflate som ikke suger til seg urenheter på badeplattform selv. Og om jeg hadde motorbåt ville antagelig all teak blitt behandlet, det er vel nærsagt "skikk og bruk". :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...