nomen Startet 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2019 (redigert) Jeg har for første gang i mitt liv kjøpt meg helt ny båt. Det er riktignok "bare" en liten rib, men jeg vil jo uansett ta godt vare på den. Selgeren sa at korrekt lufttrykk er meget viktig for pontongenes levetid, og at litt for mye er bedre enn for lite luft. På merkeskiltet står det 0,25 bar trykk, pontongene er svarte dette vil følgelig påvirke temperaturen på luften inni i stor grad. Så hva gjør man? Trykket stiger ca 4 millibar pr. grad så differansen på en kjølig kveld, og en varm soldag kan være 25-30 grader, eller 0,1-0,12 bar. Så har man 0,2 bar på en kjølig kveld, vil man risikere å ha opp mot 0,35 bar dagen etter. Er det skadelig? Jeg pumpet opp til ca 0,25 bar nå i kveld. Jeg hadde forøvrig aldri turt å pumpe den så hard hadde det ikke vært for at jeg har en trykkmåler til å kontrollere med Redigert 18.Juni.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ttor Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Den er nok laget for å tåle mye høyere trykk. På min er det en overtrykksventil som slipper ut luft om det når et visst trykk. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Helst litt for mye, enn litt for lite sies det. Dette for å unngå unødvendig bevegelse på innfestingen mot skroget og dertil liming. Nå står det nok ikke noe Trykk-politi ute i verden, så jeg har levd på gefûlen i ganske mange år. Har nå overtrykksventil, så da pumper jeg opp om jeg føler den er lavere enn hva den bør være. Sjelden noe problem :-) På min forrige båt brukte jeg slippe ut litt luft dersom det var meldt stort væromslag og båten bare skulle ligge i båsen sin. Så blåste jeg den opp til rett trykk ved neste tur. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bellen Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Nå har jeg stort sett kun erfaring med Mob-båter, men regner med at det går for det samme. Slike båter skal være knallharde og ikke slappe. Det er mye mer skadelig å kjøre med en rib med lite luft i pontongene på grunn av at dei får bevege seg mer og gnager mot skrog eller andre ting i båten. Jeg bruker å blåse opp til dei blåser i overtrykksventilen og har aldri skadet noen båter på grunn av det. Grunnen til at jeg blåser dei så mye opp, er på grunn av at jeg spurte et serviceverksted for sikkerhetsutstyr, og fekk til svar at dei skal blåses opp så mye som mulig og ikke være redd for at det blåser ut overtrykssventilen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Tja, jeg har tydeligvis syndet mye med for lite luft, men det har gått bra. Har sett båter som har ufortåelige lekasjer og jeg har innbilt meg at for mye luft også kan være skadelig.. Har snap davit og er følgelig ekstra utsatt. Den blir knall hard i solsteiken, og selvfølgelig mykere når den kommer i kaldere vann. Skulle jeg pumpet den knall hard hver gang den sjøsettes så må det jo bli for mye luft til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.