Jump to content

Hva er riktig angående trykk i pontonger på RIB

nomen

Recommended Posts

Jeg har for første gang i mitt liv kjøpt meg helt ny båt:smiley:.

Det er riktignok "bare" en liten  rib, men jeg vil jo uansett ta godt vare på den.

Selgeren sa at korrekt lufttrykk er meget viktig for pontongenes levetid, og at litt for mye er bedre enn for lite luft.

På merkeskiltet står det 0,25 bar trykk, pontongene er svarte dette vil følgelig påvirke temperaturen på luften inni i stor grad.

Så hva gjør man?

Trykket stiger ca 4 millibar pr. grad så differansen på en kjølig kveld, og en varm soldag kan være 25-30 grader, eller 0,1-0,12 bar.

Så har man 0,2 bar på en kjølig kveld, vil man risikere å ha opp mot 0,35 bar dagen etter. Er det skadelig? 

Jeg pumpet opp til ca 0,25 bar nå i kveld. Jeg hadde forøvrig aldri turt å pumpe den så hard hadde det ikke vært for at jeg har en trykkmåler til å kontrollere med

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Helst litt for mye, enn litt for lite sies det. Dette for å unngå unødvendig bevegelse på innfestingen mot skroget og dertil liming.

Nå står det nok ikke noe Trykk-politi ute i verden, så jeg har levd på gefûlen i ganske mange år. Har nå overtrykksventil, så da pumper jeg opp om jeg føler den er lavere enn hva den bør være. Sjelden noe problem :-) På min forrige båt brukte jeg slippe ut litt luft dersom det var meldt stort væromslag og båten bare skulle ligge i båsen sin. Så blåste jeg den opp til rett trykk ved neste tur.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Nå har jeg stort sett kun erfaring med Mob-båter, men regner med at det går for det samme. Slike båter skal være knallharde og ikke slappe. Det er mye mer skadelig å kjøre med en rib med lite luft i pontongene på grunn av at dei får bevege seg mer og gnager mot skrog eller andre ting i båten. Jeg bruker å blåse opp til dei blåser i overtrykksventilen og har aldri skadet noen båter på grunn av det. Grunnen til at jeg blåser dei så mye opp, er på grunn av at jeg spurte et serviceverksted for sikkerhetsutstyr, og fekk til svar at dei skal blåses opp så mye som mulig og ikke være redd for at det blåser ut overtrykssventilen. 

Tja, jeg har tydeligvis syndet mye med for lite luft, men det har gått bra. Har sett båter som har ufortåelige lekasjer og jeg har innbilt meg at for mye luft også kan være skadelig.. Har snap davit og er følgelig ekstra utsatt. Den blir knall hard i solsteiken, og selvfølgelig mykere når den kommer i kaldere vann. Skulle jeg pumpet den knall hard hver gang den sjøsettes så må det jo bli for mye luft til slutt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...