Arne2
Ja, det er jo også et spørsmål om dette er en nymontert motor eller det er en motor som opprinnelig har fungert ok og som så har begynt å fuske.
1000 omdreininger er jo ikke så mye, ikke stort mer enn tomgang. Hvis det er for stor propell som er årsaken, da må det vel være en ganske nye for stor propell. Den kan vel neppe ha byttet seg selv, men den kunne kanskje ha "grodd til"?
Skulle det kunne være topp-pakningen? Da blir det vel heller hvit røyk enn sot (vanndamp) ?
Olje opp i sylinder ? Stempelringer .. Skulle vel ikke gitt en så stor reduksjon i effekt? Hull i stempel eller lignende, skulle vel gi trykk ned i bunnpanna og oljeforbruk/oljelekasje. Turbo? .. Finnes ikke.
For mye diesel i forhold til luft? Kanskje mest sannsynlig .. Hvordan? Luftfilter .. er sjekket ,, Eksosbend og øvrig eksossystem .. det blir vel mest sannsynlig.
Feil ved dieselpumpe, for mye diesel? Feil ved innsugingsventiler, for lite luft? Ikke sannsynlig men det hadde jo gått an å ta av ventildekslet for å ta en titt.
Det må vel bli eksosbend som står tilbake som "mest sannsynlig"? Hva ellers?