Jump to content

Om636 mercedes disel. Kommer masse eksos

Raddis67

Recommended Posts

Raddis67 skrev 31 minutter siden:

Har kjøpt meg ei Risørsnekke 27 ac.

Sitter en om636 mercedes disel i den.

Går som ei klokke men problemet er at det Ryker Veldigt av eksosen gjorde ikke det når jeg startet den i desember. Hentet den i mars, da røyk det veldig. Har overhalt dysene.hjalp ingen Ting. Når den settes i gir tåler den ikke at jeg gir noe serlig gass.  Ryker hvit ved tomgang og litt gasspådrag. Mye gass pådrag svart.  Noen Tips. 

Hvit røyk:

Hvis den henger i luften i relativt kort tid er det nok vanndamp. Vanndamp kommer som regel av at saltvannet som kjøres igjennom motoren blir for varmt. Det skyldes evt dårlig sirkulasjon. Dette kan forårsakes av:

- tett sjøvannsinntak

- mye rusk i sjøvannsfilter

- dårlig impeller

- blokkade et sted inni rørene

- mye saltavleiringer i rør/ kjøler

- ganske tett eksosutløp

Hvit røyk som henger lenge og lukter eksos er forbrenningsproblem. Mange motorer har det uansett inntil de er driftsvarme.

Ps: Jeg tror jeg har verkstedsmanualen til OM636 liggende digitalt fra da jeg hadde Mercedes stasjonsvogn.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mercedes 636 er etter husken den motoren som satt i bilen 180D. Dieselpumpen blir i såfall styrt av vacuum fra motoren innsug (gjelder også 190D (OM601)). Slik at dess større undertrykk, dess mindre diesel. Har motoren en feil i dette systemet, vil dieselmengden gå bananas i forholdt til luft inn til forbrenningen. Hvit røk kan også være uforbrent diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)

Tips til feilsøking av vakuumlekkasje. (Eller mer korrekt skrevet: lekkasje i vakuumsystemet):

Hvis det er slanger eller slike tynne plastrør: Jeg fant lekkasjen en gang ved å male slange for slange med plastidipp på pensel. Det kan være umulig å se lekkasjepunktet, spesielt på gamle rør. Men gummimalingen gjorde det tett. 

Dette var da lekkasje i dieselsug-systemet, og det gir jo ingen lekkasje. Var bare problemer ved gasspådrag (for da suges det hardere), så derfor umulig for meg å se. Vil anta at det går an å gjøre det samme på vanlige vakuumslanger og rør. 
(Hvis du bare har noen få rør så er det jo enkelt å bytte. Men jeg hadde en motor med 11-12 rør, og de kostet en formue hver.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...