Jump to content

Om636 mercedes disel. Kommer masse eksos


Raddis67

Recommended Posts

Raddis67 skrev 31 minutter siden:

Har kjøpt meg ei Risørsnekke 27 ac.

Sitter en om636 mercedes disel i den.

Går som ei klokke men problemet er at det Ryker Veldigt av eksosen gjorde ikke det når jeg startet den i desember. Hentet den i mars, da røyk det veldig. Har overhalt dysene.hjalp ingen Ting. Når den settes i gir tåler den ikke at jeg gir noe serlig gass.  Ryker hvit ved tomgang og litt gasspådrag. Mye gass pådrag svart.  Noen Tips. 

 

Link to post

Hvit røyk:

Hvis den henger i luften i relativt kort tid er det nok vanndamp. Vanndamp kommer som regel av at saltvannet som kjøres igjennom motoren blir for varmt. Det skyldes evt dårlig sirkulasjon. Dette kan forårsakes av:

- tett sjøvannsinntak

- mye rusk i sjøvannsfilter

- dårlig impeller

- blokkade et sted inni rørene

- mye saltavleiringer i rør/ kjøler

- ganske tett eksosutløp

 

Hvit røyk som henger lenge og lukter eksos er forbrenningsproblem. Mange motorer har det uansett inntil de er driftsvarme.

 

Ps: Jeg tror jeg har verkstedsmanualen til OM636 liggende digitalt fra da jeg hadde Mercedes stasjonsvogn.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Mercedes 636 er etter husken den motoren som satt i bilen 180D. Dieselpumpen blir i såfall styrt av vacuum fra motoren innsug (gjelder også 190D (OM601)). Slik at dess større undertrykk, dess mindre diesel. Har motoren en feil i dette systemet, vil dieselmengden gå bananas i forholdt til luft inn til forbrenningen. Hvit røk kan også være uforbrent diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Tips til feilsøking av vakuumlekkasje. (Eller mer korrekt skrevet: lekkasje i vakuumsystemet):

Hvis det er slanger eller slike tynne plastrør: Jeg fant lekkasjen en gang ved å male slange for slange med plastidipp på pensel. Det kan være umulig å se lekkasjepunktet, spesielt på gamle rør. Men gummimalingen gjorde det tett. 

Dette var da lekkasje i dieselsug-systemet, og det gir jo ingen lekkasje. Var bare problemer ved gasspådrag (for da suges det hardere), så derfor umulig for meg å se. Vil anta at det går an å gjøre det samme på vanlige vakuumslanger og rør. 
(Hvis du bare har noen få rør så er det jo enkelt å bytte. Men jeg hadde en motor med 11-12 rør, og de kostet en formue hver.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...