Raddis67 Startet 19.Juni.2019 Del på Facebook Startet 19.Juni.2019 (redigert) Har kjøpt meg ei Risørsnekke 27 ac. Sitter en om636 mercedes disel i den. Går som ei klokke men problemet er at det Ryker Veldigt av eksosen gjorde ikke det når jeg startet den i desember. Hentet den i mars, da røyk det veldig. Har overhalt dysene.hjalp ingen Ting. Noen Tips. Redigert 19.Juni.2019 av Raddis67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Sort, blå eller hvit røyk? Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Sort hvis jeg gir mye gass. Vanlig gange hvit røyk. Får liksom ikke gitt noe særlig gass når den står i gir. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Vær så snill og lag en overskrift som er i henhold til reglene for dette Forumet. Les post1 ? Du kan endre i en time så det er ikke for seint... Så ville jeg målt kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Raddis67 skrev 31 minutter siden: Har kjøpt meg ei Risørsnekke 27 ac. Sitter en om636 mercedes disel i den. Går som ei klokke men problemet er at det Ryker Veldigt av eksosen gjorde ikke det når jeg startet den i desember. Hentet den i mars, da røyk det veldig. Har overhalt dysene.hjalp ingen Ting. Når den settes i gir tåler den ikke at jeg gir noe serlig gass. Ryker hvit ved tomgang og litt gasspådrag. Mye gass pådrag svart. Noen Tips. Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Beklager. Helt ny her inne. Komprsjonen skal vist vere bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2019 Del på Facebook Svart 20.Juni.2019 Har du noe forbruk av vann? Hvordan ser båten ut under mtp groe etc? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Hei Den er renset helt ned og smurt på nytt bunnstoff. Forbruk av vann? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Raddis67 skrev for 2 timer siden: Forbruk av vann? På ferskvannsiden. Om vann forsvinner kan det tyde på defekt toppakning. Gir hvit røyk, gjerne med lit søtlig duft pga frostvæsken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Det forsvinner ikke vann. Og ikke er det olje i den heller. Bare lurer på at jeg må ut med diseltanken og få renset dem skikkelig ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Det skader ikke, men det har neppe noe med røyken å gjøre. Sjekk blandebendet på eksosen, om det er nesten tett på vannsiden kommer ofte vannet ut som damp. Ta av slangen og prøv å blåse I det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 TOk takk for tips, skal sjekke dette,? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Hvit røyk: Hvis den henger i luften i relativt kort tid er det nok vanndamp. Vanndamp kommer som regel av at saltvannet som kjøres igjennom motoren blir for varmt. Det skyldes evt dårlig sirkulasjon. Dette kan forårsakes av: - tett sjøvannsinntak - mye rusk i sjøvannsfilter - dårlig impeller - blokkade et sted inni rørene - mye saltavleiringer i rør/ kjøler - ganske tett eksosutløp Hvit røyk som henger lenge og lukter eksos er forbrenningsproblem. Mange motorer har det uansett inntil de er driftsvarme. Ps: Jeg tror jeg har verkstedsmanualen til OM636 liggende digitalt fra da jeg hadde Mercedes stasjonsvogn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 (redigert) Mercedes 636 er etter husken den motoren som satt i bilen 180D. Dieselpumpen blir i såfall styrt av vacuum fra motoren innsug (gjelder også 190D (OM601)). Slik at dess større undertrykk, dess mindre diesel. Har motoren en feil i dette systemet, vil dieselmengden gå bananas i forholdt til luft inn til forbrenningen. Hvit røk kan også være uforbrent diesel. Redigert 21.Juni.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Takk for gode tips. Røyken er lys og henger lenge i luften og lukter kraftig eksos. Rette vind draget så får man en lei rus ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Raddis67 skrev 4 minutter siden: Takk for gode tips. Røyken er lys og henger lenge i luften og lukter kraftig eksos. Rette vind draget så får man en lei rus ? Uforbrent diesel. Det vil si at motoren får et betydelig dieseloverskudd som bare blir blåst gjennom motoren uten å tenne. Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Det må det vere, kan dette vere en justeringsak . Isåfall, vet noe hvordan ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Raddis67 skrev 41 minutter siden: Det må det vere, kan dette vere en justeringsak . Isåfall, vet noe hvordan ? Beskrevet av meg over. Vacuumstyring, en av flere muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Raddis67 Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Takk for gode tips ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Tips til feilsøking av vakuumlekkasje. (Eller mer korrekt skrevet: lekkasje i vakuumsystemet): Hvis det er slanger eller slike tynne plastrør: Jeg fant lekkasjen en gang ved å male slange for slange med plastidipp på pensel. Det kan være umulig å se lekkasjepunktet, spesielt på gamle rør. Men gummimalingen gjorde det tett. Dette var da lekkasje i dieselsug-systemet, og det gir jo ingen lekkasje. Var bare problemer ved gasspådrag (for da suges det hardere), så derfor umulig for meg å se. Vil anta at det går an å gjøre det samme på vanlige vakuumslanger og rør. (Hvis du bare har noen få rør så er det jo enkelt å bytte. Men jeg hadde en motor med 11-12 rør, og de kostet en formue hver.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.