Furu Startet 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2019 Er ofte plaget om sommeren att båtfolket tar min plass plass i havna, har en ende plass i en kanskje attraktiv havn virker det som ihvertfall. Er ingen gjeste plasser. Navn og plass er merket på egen plan i havna, og det er jo greit når folk ringer eller sender sms om å ligge noen timer når min båt er langt unna, men synest lite om folk som tar seg til rette og ikkje kommer med en unnskyldning engang, Noen blir også sure.. Er trangt i akkurat innløpet og å ligge longside med den fremmende passer da dårlig. What to do? Må jo være andre i samme situasjon her, piggtråd? Skilt ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Skilt! Så slipper du alle "Åååå, men jeg trodde at...." Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Prøvd «Privat»? Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Skilt: FORTØYNING FORBUDT UTEN AVTALE Brudd på bestemmelsen medfører fastlåsing av båten og gebyr 900,- døgnet Da får du nok ha plassen din i fred... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Den likte jeg? Om ikke det hjelper, så kan ett gamnelt fiskegarn gjøre susen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Folk gir faen. Når jeg holdt på med leppefiske, så fikk jeg gjerne kassevis med råreker som jeg måtte frakte 200m med ett trillebår, på trillebåret så skreiv jeg: privat, brukes til agn/fiskegugge. Men allikevel var trillebåret ofte i bruk og til tross for teksten som sto i trillebåret, så var det ei dame som mente jeg hadde ødelagt veska hennes til 15-20 000kr, for den lukta jo halvråttene reker, så den måtte jeg vist erstatte. Jeg spurte hvor mye hu skulle ha, så sa jeg at greit, men da sender jeg faktura på det dobbelte for leie av trillebåret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Vist dere ordner gjesteplass i havna så kanskje problemet forsvinn ? Mest opplagte løsningen .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Vil kanskje løse seg med port og adgangskort eller nøkkel for å komme over landgangen? Har det hos oss av andre årsaker, vil tro det gjør det mindre attraktivt å gjeste denne brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Når du har plass helt ute på enden kan det tilsynelatende se ut som om det ikke er noen fast plass når din båt ikke ligger der. Sett opp et skilt som sier at plassen er opptatt og i bruk. Du trenger ikke dekorere det med dødningehoder eller trusler om ditt og datt. Dette handler kun om informasjon, og grei informasjon blir forstått. At navn og plass er merket et eller annet sted "på egen plan i havna" er ikke grei informasjon. P.S. Du skriver at havna har ingen gjesteplasser. Få båtforeningen, eller hvem det nå er som driver denne havna, til å sette opp et skilt ved innløpet til havna hvor det står: DENNE BÅTHAVNA HAR INGEN GJESTEPLASSER Redigert 20.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Eika skrev for 10 timer siden: Men allikevel var trillebåret ofte i bruk og til tross for teksten som sto i trillebåret, så var det ei dame som mente jeg hadde ødelagt veska hennes til 15-20 000kr, for den lukta jo halvråttene reker, så den måtte jeg vist erstatte. Jeg spurte hvor mye hu skulle ha, så sa jeg at greit, men da sender jeg faktura på det dobbelte for leie av trillebåret. Og det vil du ha oss til å tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Jeg har plass i en forening som er med i Frihavne. Så når jeg ikke ligger på plassen er den ledig for andre båter som også er i en forening som er med i frihavne. Når vi forlater plassen merkes den med grønt, dvs som ledig. Når vi ikke vil ha båter der, si at vi bare er ute på en kort dagstur, så merkes den rød. --- Mitt forslag, i stedet for å lage restriksjoner for andre med båt, anlegge gjesteplasser er nevnt, still på årsmøtet og få foreninga inn i Frihavne. Da får alle med plass i foreninga tilgang til en haug med gratis gjesteplasser, dvs i Møre og Romsdal er det tynt med utvalg, men noen må jo begynne ;-) En mulighet er jo å sammarbeide med et par foreninger på populære plasser så dere da kan utveksle/låne plasser av hverandre gjennom ordningen. --- Jeg tror en ender raskere opp med kreft i tarmen hvis man legger seg på "krigslinja" i stedet for å finne fordelaktige løsninger. Redigert 20.Juni.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Mye fornuft i innleggene til @Jannmar og @Pinkvin Redigert 20.Juni.2019 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bigmac Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg synes ikke det er å legge seg på "krigslinja" å skrive "Privat" eller "Ingen gjesteplasser". Tvert i mot er dette en korrekt informasjon som hovedsaklig skal respekteres. Jeg har gjentatt ganger funnet båter på min plass, ved enkelte anledninger har ikke båteier vært tilstede, men tatt seg en tur på land for å drikke pils og å spise (Idiot!!! ). På nabo båtplasser er også låste tilkoblingspunkter for landstrøm blitt brutt opp (Kjeltring!!! ). Søpleposer har stått igjen på land når de har forlatt båtplassen (Svin!!! ). For å skape et godt nabo- og vennskap må man faktisk respektere andre sin eiendom, leid eller fast. Når det er sagt synes jeg det virker som nettopp Frihavne er et "prosjekt" som forsøker å ivareta et gjensidig godt forhold blant båtfolk med samme interesse og behov. Jeg skulle gjerne vært med i en slik ordning selv, men av hensyn til offentlige og private retningslinjer er det ikke anledning til et slikt samarbeid i min båthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Her sansen for frihavn - men det kan jo ta litt tid å få på plass. En kort løsning kan jo være noe jeg har sett andre steder: Når man går, så sjakler man opp et tau mellom utriggerne med en blåse på midten. Blir selvfølgelig litt styr når man skal gå, men er vel bedre enn både krigslinje og eventuelt komme tilbake fra tur med opptatt plass. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Siden jeg er lokalkjent, hvilken havn er det snakk om? I enkelte områder rundt Ålesund er det dårlig med gjesteplasser, slik som Valderøya og Giske. Mange havner er avlåst, og da er det vanskelig med frihavnen. Ts beskrivelse kan minne om havna rett ved Giskebroa. En enkel plakat med tekst," båtplsss for "regnummer" burde løse mye. Endene på flytebrygger blir gjerne sett på som noe som ikke er en fast plass. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg tilstår at det har hendt at jeg har tatt meg til rette - men da har jeg alltid vært klar til å kunne kaste loss på kort varsel inntil jeg har fått klarhet i om jeg kan la båten ligge eller ikke. Skal jeg sette av eller plukke opp passasjerer eller last, så fungerer det meste av kaier/flytebrygger m.m. Fylling av vanntanker - vann er billig i Norge, så jeg har ikke mye dårlig samvittighet for å stjele vann. Strøm - å bryte opp et låst strømpunkt er galt, men jeg tenker som så at dersom alternativet er å lade batteriene ved tomgangskjøring eller stjele "miljøvennlig" vannkraftstrøm til en verdi av under ti kroner fra et ulåst punkt i en båthavn ... så har jeg ikke dårlig samvittighet for slikt tyveri. I Sverige er det sannelig vanskelig å bli kvitt søppel! Det var en gang vi besøkte et sted vinterstid, og det var helt umulig å bli kvitt søppelet vårt. Tanken min var å spørre i butikken samtidig som vi kjøpte dagligvarer, om de kanskje kunne være så snill å ta i mot litt søppel ... eller bare tatt det med videre til neste havn ... men fruen ble så sint at hun satte fra seg søppelposene midt på torget! Nei, det er slett ikke greit å gjøre slikt, men det er heller ikke noe gøy å krangle med en sint frue. (tilsvarende med septiktømming - erfaringsmessig er det mye lettere å finne tømmestasjoner for septik i Norge enn i Sverige, på tross av at svenskene har innført forbud mot tømming til sjø). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) tobixen skrev 53 minutter siden: Strøm - å bryte opp et låst strømpunkt er galt, men jeg tenker som så at dersom alternativet er å lade batteriene ved tomgangskjøring eller stjele "miljøvennlig" vannkraftstrøm til en verdi av under ti kroner fra et ulåst punkt i en båthavn ... så har jeg ikke dårlig samvittighet for slikt tyveri. Det er hærverk og grovt tyveri, og så innrømmer du det her hvor hele verden kan lese det? Nei, nei, nei . . . tobixen skrev 53 minutter siden: men fruen ble så sint at hun satte fra seg søppelposene midt på torget! Nei, det er slett ikke greit å gjøre slikt, Nei, det er ikke greit, og det innrømmer du at dere gjorde? Nei, nei, nei . . . . Og ikke skyld på din "bedre" halvdel! Redigert 20.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg tyvelåner aldri vann, strøm eller båtplass. Kan jeg ikke bli kvitt søpla, tar jeg den om bord igjen. Om noen 'låner' min kommunale plass, må jeg gå over til den kommunale havna og betale 600 kroner for å ligge et døgn der på gjesteplass. Så har jeg en halv time ekstra spasertur hver vei i tillegg. Det er ikke greit. Ikke nok med det, om jeg ikke opplyser kommunen om selvtekten, kan jeg risikere å miste plassen. Om jeg melder, låser kommunen tyvlåneren fast til brygga til straffegebyr på (tror) 1500 kroner er betalt. Og jeg slipper å betale i gjestehavnen. Kommunen reagerer superraskt på slik selvtekt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) 59 minutes ago, Lars H. said: Det er hærverk og grovt tyveri, og så innrømmer du det her hvor hele verden kan lese det? Nei, nei, nei . . . Jeg antar at du leste feil her - jeg skrev da vitterlig "ulåst" målepunkt, det er ikke noe hærverk i å koble egen stikkontakt inn i et slikt stikk, heller ikke å forsyne seg med vann. Kriminelt, kanskje, simpelt tyveri, kanskje, men jeg tror ikke du er helt belest på hvilke kriterier som ligger til grunn for at noe skal kalles "grovt tyveri". Litt relatert, jeg er ofte dagsturist i gjestehavner. Som dagsturist har jeg ofte de samme behovene som overnattingsgjester - jeg ønsker å kaste noe søppel, jeg ønsker å bruke landdoen (og kanskje ta meg en dusj), få vasket klær, fylle vanntanken og lade batteribanken. Dette ønsker jeg å betale for - men jeg ønsker ikke å betale flere hundrelapper. Dessverre tilhører det sjeldenhetene at man har mulighet både til å legge seg til for noen få timer på dagtid uten å betale full døgnavgift, mulighet til å benytte slike servicetilbud i havna, samt mulighet til å betale for oppholdet (det hender at kortvarige opphold er eksplisitt eller implisitt gratis, men at man ikke får tilgang til servicetilbud - det hender at man kan be om å få ligge gratis, det hender at det er dagsavgift og det hender at denne ikke gir tilgang til servicetilbud, unntaksvis finnes havnene som både har dagsavgift og servicetilbud). Å benytte seg av uhemmet av servicetilbud uten å betale for det, det er noe kleint synes jeg, uansett om man har (fått) lov eller ikke - ja, det synes jeg faktisk. Hvis jeg har valget mellom å betale en rimelig sum for strøm, vann og andre tjenester eller å ikke betale noe, foretrekker jeg det første. Dersom valget ligger mellom å stjele vann og strøm eller å greie seg uten ... ja, da hender det at jeg velger det første. Redigert 20.Juni.2019 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 5 minutes ago, Hulda said: Om jeg melder, låser kommunen tyvlåneren fast til brygga til straffegebyr på (tror) 1500 kroner er betalt. Og jeg slipper å betale i gjestehavnen. Kommunen reagerer superraskt på slik selvtekt. Jeg tror på at dere har en god havnesjef - men han har fått en del uvenner, meget sørgelig å lese om at båten hans ble (forsøkt?) senket ved at noen slengte en åpen vannslange ombord :-( Min plass var okkupert av en annen båt da jeg kom hjem fra pinsen, det kostet meg en time ekstra, lite trivelig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bigmac Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 tobixen skrev 23 minutter siden: å lese om at båten hans ble (forsøkt?) senket ved at noen slengte en åpen vannslange ombord :-( Hvor var dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Det er ikke Son jeg ref. til. Men Roger i Son er en meget ryddig herre som ikke aksepterer slinger i valsen. Som jeg sa til han: Du er kjent for å være firkanta, men det må du være, ellers blir du spist. Roger's motto er: Dette løser vi! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Bigmac skrev 4 minutter siden: Hvor var dette da? Det var i Son. Roger overtok et kaos so ny havnesjef og måtte rydde opp. Det falt enkelte tungt for brystet. Regner med at Tobixen tilgir at jeg svarte. Jeg kjenner mer bakgrunn enn jeg skriver her. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 tobixen skrev 32 minutter siden: Jeg antar at du leste feil her - jeg skrev da vitterlig "ulåst" målepunkt, Men du skrev da vitterlig: Strøm - å bryte opp et låst strømpunkt er galt, men jeg tenker som så at dersom alternativet er å lade batteriene ved tomgangskjøring eller stjele "miljøvennlig" vannkraftstrøm til en verdi av under ti kroner fra et ulåst punkt i en båthavn ... så har jeg ikke dårlig samvittighet for slikt tyveri. Det tolker jeg som om at du bryter opp koblingen slik at eieren senere må reparere dette. tobixen skrev 36 minutter siden: jeg tror ikke du er helt belest på hvilke kriterier som ligger til grunn for at noe skal kalles "grovt tyveri". Mulig det, men det er du? - selv om jeg tviler på det. Om tyveri er grovt eller ikke, - tyveri er tyveri! tobixen skrev 39 minutter siden: Dersom valget ligger mellom å stjele vann og strøm eller å greie seg uten ... ja, da hender det at jeg velger det første. Det kaller jeg ufint! Med en vanlig fritidsbåt ordner man seg slik at en slipper å være en tyv og stjele. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilfølgelig Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) 51 minutes ago, Lars H. said: Det kaller jeg ufint! Med en vanlig fritidsbåt ordner man seg slik at en slipper å være en tyv og stjele. Noe av problemet er kanskje at mange moderne fritidsbåter og (-eiere) er innrettet slik at man bruker strøm og vann omtrent som hjemme. Og kommer man da til havn og har skrikende mangel, kan det være fristende å rettferdiggjøre å "bare låne" litt. Redigert 20.Juni.2019 av Seilfølgelig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.