tobixen
3 hours ago, Lars H. said:Men du skrev da vitterlig: Strøm - å bryte opp et låst strømpunkt er galt, men jeg tenker som så at dersom alternativet er å lade batteriene ved tomgangskjøring eller stjele "miljøvennlig" vannkraftstrøm til en verdi av under ti kroner fra et ulåst punkt i en båthavn ... så har jeg ikke dårlig samvittighet for slikt tyveri.
Så var det dårlig formulert. Å bryte opp et låst strømpunkt er helt galt, men jeg har ikke mye dårlig samvittighet for å stjele mindre mengder strøm fra et ulåst punkt i en båthavn.
Da er det ladestrøm jeg tenker på, evt kortvarig bruk av landstrøm fordi man har har noe 220V-utstyr man ønsker brukt og mangler inverter ombord. Å ligge over natta i noen andre sine bås og ha full fres på elektriske varmeovner, det ville være meget frekt.
Grovt tyveri har øvre strafferamme seks år, mot to år for simpelt tyveri. Et tyveri kan karakteriseres som grovt bl.a. dersom beløpet er høyt (typisk 100k og oppover), dersom våpen er involvert, eller innbrudd i private hjem.
En typisk batterilader tar opptil et halvt kilowatt. Ligger man to timer et sted har man forbrukt maksimalt én kilowatttime. Totalkostnaden for båthavna er worst case en kroner og femti øre - et forsvinnende lite beløp i et båthavnsregnskap. Strømpunktet er tilgjengelig uten noe behov for å ty til vold, hærverk eller inngripen i privatlivets fred. Det er altså svært langt unna "grovt tyveri".
Forøvrig stjeler jeg i full åpenhet strøm og vann på land også dersom jeg har behov for det, og langt oftere enn til sjøs. På flyplasser, togstasjoner, kaféer, kjøpesentre, offentlige kontorer, etc, kan det godt tenkest at jeg finner på å lade telefoner eller laptop'er. Vann er jeg vant til at er et gratisgode. Det hender jeg spør før jeg kobler meg til. Jeg er av den oppfatning at det ville være ufint å låne toalett eller stjele strøm fra en kafé eller serveringssted uten også å kjøpe noe der, ofte fører dette til "pliktkjøp" av ting jeg egentlig ikke har lyst på, men det får så være. Én eneste gang har jeg fått kjeft for slikt tyveri, det var for ca ti år siden på et russisk kontor (med fryktelig lang kø) for registrering av russiske bilskilt elns. Jeg bodde i noen år uten innlagt vann, da stjal jeg vann fra en barneskole i nabolaget - de hadde en utendørs frostsikret tappekran, jeg brukte trillebår og vanndunker. En av de mest pinlige opplevelsene var da det faktisk var innbrudd på skolen, og politiet kom ... og spurte hva jeg drev på med. "Jeg bare stjeler vann ..." sa jeg. :-)
Enten det skjer på land eller på vann, så bruker jeg bevisst ordet tyveri. Ut fra en dydsetisk orientering er det grunnleggende galt, og jeg tror også det kan karakteriseres som et "simpelt tyveri", noe som innebærer brudd på straffeloven med høyeste strafferamme to år. Allikevel er jeg temmelig sikker på at politiet vil finne frem "henlagt"-stempelet i ekspressfart dersom noen skulle anmeldt noe slikt. Ut fra en sinnelagsetisk orientering eller konsekvensetisk orientering er det ikke særlig galt, særlig dersom alternativet er å kjøre aggregat eller lade med motordrift.
Noen må jo ta rollen som den stygge ulven, og representere de som tar seg til rette ... ellers blir det ikke noen god debatt. Det er imidlertid ikke slik at vann- og strømtyveri er en daglig foreteelse for min del, det er ganske sjeldent det skjer. Det er kanskje først og fremst på Aker Brygge, der har jeg ligget for kortere opphold en god del ganger. Når jeg finner havnevert og spør, så får jeg som svar at det er helt greit å ligge der i et par timer. Kanskje jeg en gang skal be om å få betale for et døgns opphold der, for tilsammen har jeg sikkert ligget i 24 timer.
Et annet sted jeg har pleid å stjele vann, vinterstid, er utenfor operaen, der er det noen båter som har faste plasser, en av dem er ofte fast borte store deler av vinteren, og det ligger en vannslange der som er "frostsikret" ved at vannet renner 24/7 ...
Sandvika gjestehavn er ikke særlig godt driftet. Når betalingsterminalen er operativ pleier jeg normalt å betale for opphold der dersom jeg ligger over natta - men brygga er full av faste beboere som svært sjeldent eller aldri betaler havneavgifta. Det er ingen unnskyldning for ikke å betale, men betalingsviljen er ikke alltid på topp når man ser at ingen andre har betalt havneavgift. Jeg må nok innrømme at det har hendt jeg har har betalt for ett døgn og latt båten ligge to døgn, og det skjer ikke så rent sjeldent at jeg blir liggende der i en del timer uten å betale havneavgift, men benytter meg av både strøm og vann.
En av de meget få gangene jeg har tatt meg til rette i en bås var i Horten. Vi skulle til den offisielle gjestehavna, men fruen var svært sjøsyk og forlangte at vi søkte havn i Fyllingen. Der skulle det være gjesteplasser etter den informasjonen jeg hadde tilgjengelig. Dette var off-season, jeg lette en god stund uten å finne noe betalingsinformasjon. Vi lå ved en kai, men det var visst ganske grunt der (jeg skjønte ikke umiddelbart hvorfor det ble et mellomrom mellom båten og kaia - men det var rett og slett ikke mulig å trekke båten nærmere da kjølen stanget mot bunnen). Vi var veldig trøtte og sovnet temmelig raskt ... midt på natta ble vi vekt opp av "dunk dunk dunk" ... vinden hadde snudd litt, nå kom det småbølger inn i havna og vi stod og stanget mot bunnen. Da flyttet vi båten til en bås. Jeg sov ikke godt resten av natta, bekymret for at båseieren plutselig skulle dukke opp ...
Ved første besøk i Oslo tyvlånte vi også båser i to båthavner. Informasjonen jeg kunne finne frem til tilsa at båthavnene skulle ha gjesteplasser. Dette var off-season, vi fant ingen som kunne ta i mot betaling, ingen informasjon ... men jeg sendte eposter som jeg ikke fikk svar på. En båteier fortalte at det var greit å ligge i nabobåsen, da båten som lå der var tatt opp på land for vinteren.
Hvem har ikke gjort ting de angrer på, ting de er flaue over, ting de helst vil holde for seg selv, ting de har dårlig samvittighet over ... men i tilfellene som er beskrevet over har jeg ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært frekk og tatt meg til rette.