Jump to content

Fremmende som tar seg til rette på min båtplass

Furu

Recommended Posts

Vann har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for å fylle. Det er gratis overalt, spesielt noen hundre liter. Kobler meg ikke på private strømstolper uten å spørre. For 30 år siden lånte jeg en privat båtplass uten å spørre. Var veldig pinlig, kommer ikke til å skje igjen. Unntaket er hvis noen båtkyndige er ombord i båten, slik at en kan flytte seg på noen minutters varsel.

Blir strømregningen for stor hjemme, tyvkobler en seg vel ikke bare inn hos naboen? Men ute med båt, da er det greit å tyvkoble strøm om en ikke har ordnet seg da en kjøpte båten? "Bare låne litt", gjør du opp for deg senere?

Ærlig talt, i denne tråden synes jeg det kommer frem mye dårlig moral, - ta det til seg den som vil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

16 minutes ago, Lars H. said:

Blir strømregningen for stor hjemme, tyvkobler en seg vel ikke bare inn hos naboen? Men ute med båt, da er det greit å tyvkoble strøm om en ikke har ordnet seg da en kjøpte båten? "Bare låne litt", gjør du opp for deg senere?

Ærlig talt, i denne tråden synes jeg det kommer frem mye dårlig moral, - ta det til seg den som vil.

Jeg tror du har misforstått min kommentar.

Jeg forsvarer PÅ INGEN SOM HELST MÅTE denne atferden. Jeg prøvde meg bare på en mulig forklaring på hvordan den dårlige moralen kan ha oppstått.

3 hours ago, Lars H. said:

Men du skrev da vitterlig: Strøm - å bryte opp et låst strømpunkt er galt, men jeg tenker som så at dersom alternativet er å lade batteriene ved tomgangskjøring eller stjele "miljøvennlig" vannkraftstrøm til en verdi av under ti kroner fra et ulåst punkt i en båthavn ... så har jeg ikke dårlig samvittighet for slikt tyveri.

Så var det dårlig formulert.  Å bryte opp et låst strømpunkt er helt galt, men jeg har ikke mye dårlig samvittighet for å stjele mindre mengder strøm fra et ulåst punkt i en båthavn.

Da er det ladestrøm jeg tenker på, evt kortvarig bruk av landstrøm fordi man har har noe 220V-utstyr man ønsker brukt og mangler inverter ombord.  Å ligge over natta i noen andre sine bås og ha full fres på elektriske varmeovner, det ville være meget frekt.

Grovt tyveri har øvre strafferamme seks år, mot to år for simpelt tyveri.  Et tyveri kan karakteriseres som grovt bl.a. dersom beløpet er høyt (typisk 100k og oppover), dersom våpen er involvert, eller innbrudd i private hjem.

En typisk batterilader tar opptil et halvt kilowatt.  Ligger man to timer et sted har man forbrukt maksimalt én kilowatttime.  Totalkostnaden for båthavna er worst case en kroner og femti øre - et forsvinnende lite beløp i et båthavnsregnskap.  Strømpunktet er tilgjengelig uten noe behov for å ty til vold, hærverk eller inngripen i privatlivets fred.  Det er altså svært langt unna "grovt tyveri".

Forøvrig stjeler jeg i full åpenhet strøm og vann på land også dersom jeg har behov for det, og langt oftere enn til sjøs.  På flyplasser, togstasjoner, kaféer, kjøpesentre, offentlige kontorer, etc, kan det godt tenkest at jeg finner på å lade telefoner eller laptop'er.  Vann er jeg vant til at er et gratisgode.  Det hender jeg spør før jeg kobler meg til.  Jeg er av den oppfatning at det ville være ufint å låne toalett eller stjele strøm fra en kafé eller serveringssted uten også å kjøpe noe der, ofte fører dette til "pliktkjøp" av ting jeg egentlig ikke har lyst på, men det får så være.  Én eneste gang har jeg fått kjeft for slikt tyveri, det var for ca ti år siden på et russisk kontor (med fryktelig lang kø) for registrering av russiske bilskilt elns.  Jeg bodde i noen år uten innlagt vann, da stjal jeg vann fra en barneskole i nabolaget - de hadde en utendørs frostsikret tappekran, jeg brukte trillebår og vanndunker.  En av de mest pinlige opplevelsene var da det faktisk var innbrudd på skolen, og politiet kom ... og spurte hva jeg drev på med.  "Jeg bare stjeler vann ..." sa jeg. :-)

Enten det skjer på land eller på vann, så bruker jeg bevisst ordet tyveri.  Ut fra en dydsetisk orientering er det grunnleggende galt, og jeg tror også det kan karakteriseres som et "simpelt tyveri", noe som innebærer brudd på straffeloven med høyeste strafferamme to år.  Allikevel er jeg temmelig sikker på at politiet vil finne frem "henlagt"-stempelet i ekspressfart dersom noen skulle anmeldt noe slikt.  Ut fra en sinnelagsetisk orientering eller konsekvensetisk orientering er det ikke særlig galt, særlig dersom alternativet er å kjøre aggregat eller lade med motordrift.

Noen må jo ta rollen som den stygge ulven, og representere de som tar seg til rette ... ellers blir det ikke noen god debatt.  Det er imidlertid ikke slik at vann- og strømtyveri er en daglig foreteelse for min del, det er ganske sjeldent det skjer.  Det er kanskje først og fremst på Aker Brygge, der har jeg ligget for kortere opphold en god del ganger.  Når jeg finner havnevert og spør, så får jeg som svar at det er helt greit å ligge der i et par timer.  Kanskje jeg en gang skal be om å få betale for et døgns opphold der, for tilsammen har jeg sikkert ligget i 24 timer.

Et annet sted jeg har pleid å stjele vann, vinterstid, er utenfor operaen, der er det noen båter som har faste plasser, en av dem er ofte fast borte store deler av vinteren, og det ligger en vannslange der som er "frostsikret" ved at vannet renner 24/7 ...

Sandvika gjestehavn er ikke særlig godt driftet.  Når betalingsterminalen er operativ pleier jeg normalt å betale for opphold der dersom jeg ligger over natta - men brygga er full av faste beboere som svært sjeldent eller aldri betaler havneavgifta.  Det er ingen unnskyldning for ikke å betale, men betalingsviljen er ikke alltid på topp når man ser at ingen andre har betalt havneavgift.  Jeg må nok innrømme at det har hendt jeg har har betalt for ett døgn og latt båten ligge to døgn, og det skjer ikke så rent sjeldent at jeg blir liggende der i en del timer uten å betale havneavgift, men benytter meg av både strøm og vann.

En av de meget få gangene jeg har tatt meg til rette i en bås var i Horten.  Vi skulle til den offisielle gjestehavna, men fruen var svært sjøsyk og forlangte at vi søkte havn i Fyllingen.  Der skulle det være gjesteplasser etter den informasjonen jeg hadde tilgjengelig.  Dette var off-season, jeg lette en god stund uten å finne noe betalingsinformasjon.  Vi lå ved en kai, men det var visst ganske grunt der (jeg skjønte ikke umiddelbart hvorfor det ble et mellomrom mellom båten og kaia - men det var rett og slett ikke mulig å trekke båten nærmere da kjølen stanget mot bunnen).  Vi var veldig trøtte og sovnet temmelig raskt ... midt på natta ble vi vekt opp av "dunk dunk dunk" ... vinden hadde snudd litt, nå kom det småbølger inn i havna og vi stod og stanget mot bunnen.  Da flyttet vi båten til en bås.  Jeg sov ikke godt resten av natta, bekymret for at båseieren plutselig skulle dukke opp ...

Ved første besøk i Oslo tyvlånte vi også båser i to båthavner.  Informasjonen jeg kunne finne frem til tilsa at båthavnene skulle ha gjesteplasser.  Dette var off-season, vi fant ingen som kunne ta i mot betaling, ingen informasjon ... men jeg sendte eposter som jeg ikke fikk svar på.  En båteier fortalte at det var greit å ligge i nabobåsen, da båten som lå der var tatt opp på land for vinteren.

Hvem har ikke gjort ting de angrer på, ting de er flaue over, ting de helst vil holde for seg selv, ting de har dårlig samvittighet over ... men i tilfellene som er beskrevet over har jeg ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært frekk og tatt meg til rette.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 9 minutter siden:

i tilfellene som er beskrevet over har jeg ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært frekk og tatt meg til rette.

Nei vel da, selv om jeg mener du burde ha det, det var en utrolig lang tirade for å forsvare din ufine oppførsel rundt om i havnene. Jeg traff tydelig vis et ømt punkt hos deg.

tobixen skrev 14 minutter siden:

Hvem har ikke gjort ting de angrer på, ting de er flaue over, ting de helst vil holde for seg selv

Det har jeg nok gjort,  jeg skal ikke nekte for det, men jeg står ikke frem og skryter av det.

Men kanskje vi skal gi oss nå? Dette er vel langt over grensen av hva som er tillatt, er god kutyme eller personangrep her på forumet. Sorry.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den dårlige holdningen vil i hvertfall Krstiansand kommune ha slutt på. Derfor blir alle strømsøyler gradvis faset ut. Hvert enkelt uttak får egen måler og man betaler for det man har brukt. (app). 

Det skal også bli mulig å sette båtplassen sin som "tilgjengelig" dersom man er borte i lengre perioder. (litt usikker på om dette blir en løsning som må betales for av evt den som legger til) 

Blir spennende å se fremover. 

Nå skal de sies at hovedutfordringen har vært på vinteren, hvor man betaler en fast sum for strøm. (400-500kr) Så velger enkelte å plugge i en 3kw varmeovn.. Snøen preller av ?

Eureka skrev for 11 timer siden:

Siden jeg er lokalkjent, hvilken havn er det snakk om? 

I enkelte områder rundt Ålesund er det dårlig med gjesteplasser, slik som Valderøya og Giske. Mange havner er avlåst, og da er det vanskelig med frihavnen. 

Ts beskrivelse kan minne om havna rett ved Giskebroa. 

En enkel plakat med tekst," båtplsss for "regnummer" burde løse mye. 

Endene på flytebrygger blir gjerne sett på som noe som ikke er en fast plass. 

Er i langevåg ved devold fabrikken, som no er shopping mekka. Suløen båtlag ved siden av har bølgebryter betongbrygge som gjestehavn. (Men drar merkelig nok inn langgang ofte utenom sesong) Var forslag å lage til gjesteplasser på årsmøtet men ned stemt. Det skal jo uansett vedlikeholdes og betales av noen, er mulighet å ligge inntil kommunen sin kai innerst på bildet gratis men helst kun ved flo. 

Er jo kanskje sant nok att endeplass blir sett på som eierløse, men her er det fendere/tauverk/plass nmr skilt.

Frihavn kunne jo være en løsning kanskje, men tviler litt på att det går igjennom årsmøtet.

det finnes jo unntak av tyveri lån , noen vil jo også betale for seg eller kommer med sikkelig takk. Alle er ikke like frekke, men det er de frekke som gjør heile greia så irriterende.

får bestille et fint skilt i første omgang, håper å slippe kjettinglås og garn..

44A356EB-A178-4133-93AB-46547286315F.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Guest Avmønstret#
TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Nå skal de sies at hovedutfordringen har vært på vinteren, hvor man betaler en fast sum for strøm. (400-500kr) Så velger enkelte å plugge i en 3kw varmeovn.. Snøen preller av ?

Akkurat det er en utfordring overalt, på brygger, på opplagsplass osv. Noen ligger uten å bruke strøm, noen har en fornuftig tilnærming, mens (stadig flere?) skal ha xx varmegrader ombord året rundt, også i tom båt, kjøleskap skal være på, avfukter på full rulle osv, osv. Da blir det ikke mye strøm igjen til andre. 

Men det er egentlig greit iom at jeg stort sett prøver på det motsatte, å ikke være avhengig av landstrøm. Men de gangene jeg feks setter på avfukter i en våt periode og noen har nappet kontakten, eller sikringen har gått fordi noen skal ha 19 grader ombord og kald chablis i kjøleskapet når de kommer i båten på fredag... da kjenner jeg jo litt på at det er for dumt. Men greit. Han med kald båt og lunken chablis har sikkert et større problem med det enn jeg har fordi avfukteren ikke har gått ;-)

-----------

Fylling av vann gjør jeg stort sett i hjemmehavn og på plasser med bunkers. Har vært på bunkersstasjoner og kun fylt vann mange ganger uten å tenke på at kanskje noen mener jeg "stjeler vann" eller noe... Kobler ikke til landstrøm om jeg bare ligger noen timer ett sted, har ikke bruk for det. Men om jeg ligger i gjestehavn for natta kobler jeg gjerne til, da kan jeg evt fyre med vifteovn eller få støvsugd litt. 

Guest Avmønstret#
Furu skrev 6 minutter siden:

Er i langevåg ved devold fabrikken,

Et historisk sted. Joakim Anderssen satt i juryen ved verdensutstillingen i Philadelphia i 1876 når Graham Bell vise frem sin oppfinnelse, telefonen. Joakim kjøpte to apparater og samme år ble Norges første telefonsamtale foretatt mellom Langevåg og Ålesund. 

Men det er nok barnelærdom for de lokale vil jeg tro, og total avsporing selv om tidligere lokale ikke lot seg skremme av det fremmede, eller fremmede ;-)

11 hours ago, TrikkerN Lønning said:

Den dårlige holdningen vil i hvertfall Krstiansand kommune ha slutt på. Derfor blir alle strømsøyler gradvis faset ut. Hvert enkelt uttak får egen måler og man betaler for det man har brukt.

Betaling etter forbruk er generelt sett en god idé, men medfører ofte ekstrakostnader i installasjon og drift av målerutstyr og betalingsinfrastruktur.  Man må vurdere om totalforbruket er høyt nok til å forsvare ekstrakostnadene.  Jeg er usikker på om det ble gjort noe vedtak enda, men i min hjemmehavn ble det vurdert slik at man ønsket å installere utstyr for automatisk strømmåling (med etterfakturering) på de delene av havna hvor båsene var størst, mens forbruket var såpass lavt blandt de mindre båtene at det ikke var kostnadsmessig forsvarlig med slikt måleutstyr der.

Det er helt allminnelig i Danmark - oftest virker det slik at man fyller opp en balanse på et RFID-kort på betalingsautomaten.  Deretter overfører man balanse fra RFID-kortet til strømuttaket ute på brygga.  Dette virker å være en normal ordning bl.a. på båthavner i frihavnsordningen, hvor man har en overvekt av båter i "hjemmehavn" men også en del gjester.  Prisen er normalt ganske drøy, type 3 DKK og oppover pr kWh.  Slikt blir veldig dyrt (og upraktisk) dersom man skal bli stående en vintersesong med frostfri båt, men som turist sommestid er innhogget i feriebudsjettet ikke særlig stort.

Vi leide også en liten feriebolig i Danmark en gang, der måtte vi også lese av forbruk av strøm og fjernvarme og betale for dette.  Det som var litt kjipt var at varmen ikke lot seg skru av - og oppvarming var strengt tatt ikke noe vi trengte sommerstid!  Ingen stor kostnad, men irriterende allikevel.  But I digress ...

8 hours ago, Pinkvin said:

Han med kald båt og lunken chablis har sikkert et større problem med det enn jeg har fordi avfukteren ikke har gått ;-)

Han som har lekk trebåt og lensepumpe som går hvert femte minutt har kanskje de største problemene ... for ikke å glemme han med vannsystemer ombord som ikke er frostsikret.  Ja, worst-case kan man ende med at båter synker som følge av manglende strøm.  Jeg hadde også et tilfelle hvor sikringen gikk, jeg var borte et par uker og hadde glemt å skru av et par brytere før jeg dro fra båten.  Batterispenningen lå på noe slikt som 0.5V da jeg kom tilbake, så hele batteribanken måtte byttes (batteribanken var sant nok moden for utbytting allerede - jeg hadde gjester i båten et par år tidligere, de brukte opp vannet med det resultat at den elektriske vannpumpen kontinuerlig prøvde å pumpe opp trykket.  de hadde båten tilkoblet landstrøm men brukte allikevel inverter ombord for å få strøm til laptop.  Inverteren ble stående på da de forlot båten,  de skrudde ikke av noe som helst før de forlot.  Men de koblet ut landstrømmen ... "sikkert tryggest slik" ...)

Jeg må innrømme at jeg har en flaske med alkoholholdig drikke i kjøleskapet, men det er ikke chablis og den har bare blitt stående der.  Det er jo andre ting også i kjøleskapet, bl.a. melk.  Vi har en liten fryseboks i kjøleskapet, det er av en slik type som leverer noen få minusgrader, så lite egnet til langtidsoppbevaring av mat ... men det hender jo man kjøper noe frossen mat og lar den ligge der.  Det er ikke hyggelig å komme tilbake til båten med ødelagt melk og ting i fryseren som har smeltet ... men, selvfølgelig, det er en bagatell ifht sunket båt eller behov for utskifting av batteribank.

15 hours ago, Seilfølgelig said:

Noe av problemet er kanskje at mange moderne fritidsbåter og (-eiere) er innrettet slik at man bruker strøm og vann omtrent som hjemme. Og kommer man da til havn og har skrikende mangel, kan det være fristende å rettferdiggjøre å "bare låne" litt.

Både båttype og båtbruk avgjør jo litt.  På min første båt var jeg uten motor i et par-tre år, og vi hadde heller ikke vanntank ombord.  Skulle vi vaske opp eller vaske fingre, så lente vi oss over rekka og brukte saltvann.  Jeg fylte ellers flasker og dunker til drikkevann.  (på båt nummer to hadde vi en relativt stor vanntank, men vannet ble bare brukt til oppvask, tannpuss og håndvask).  Jeg kjøpte etterhvert et lite solcellepanel, men inntil jeg fikk det på plass var det bare én måte å få ladet batteriene på, det var å ta de ut av båten og lade de på land - det var en tung operasjon da båten lå for bøye, så jeg måtte ta batteriene i jolla, deretter klatre ca 32 høydemeter for å få batteriene i hus.

Jeg hadde en autopilot, det var den som trakk mest ... men så hendte det også at jeg dro opp en laptop.  Jeg hadde ikke GPS på telefonen på den tiden, men jeg hadde GPS i laptop'en.  Båten kom utelukkende med glødepærer da jeg kjøpte den, men jeg fikk da installert litt LED-lys her og der.  Jeg husker ikke om jeg fikk byttet til LED-lanterner, men de ble uansett lite brukt, Nord-Norge og midnattsol.

Nå er jeg på tredje båten, den er vesentlig mye større, har radar, autopilot, kjøleskap, lensepumper, wifi-ruter, whatnot ... men det er når unga kommer ombord at strømmen virkelig går unna.  Av og til er det avtalt på forhånd at de fritt får bruke laptop ombord, uten en slik avtale vil de ikke bli med.

Går man for motor, og især dersom man har motorbåt ... da koster det kanskje strømbruken noen kroner ekstra i drivstoff, men det er ikke noe man tenker på.  Har man seilbåt og god vind, så er motoren avskrudd mens man er underveis, tidvis kan batterispenningen bli kritisk lav.  Da er det greit å ta seg noen timers stopp i en havn, gå tur, besøke lekeplass med de yngste unga, handle inn mat ...

Jeg savner litt båtlivet slik det var i en mindre båt, men ... for å få med meg hele familien pluss gjester er det nødvendig med stor båt, og dessverre viser det seg å være vanskelig å få med seg hele familien uten et visst komfortnivå ombord.  En positiv ting, før var det et ubetinget krav fra resten av familien at vi sov over i gjestehavn slik at vi hadde fasciliteter og strøm ... nå ligger vi mye mer for anker og i uthavn, og jeg trives mye bedre med det.  Men, med det har man også brått et enda større behov for å besøke havner for å få fyllt opp vanntank og lade opp batterier underveis.  Et ekstra problem er at man aner aldri på forhånd om det vil være mulig eller ikke.  Det finnes sjeldent informasjon som er tilrettelagt for dagsturister.

Men det er strengt tatt en avsporing, denne tråden handlet om å ta seg til rette i annen persons bås, ikke om tyveri av vann og strøm.  Som nevnt i forrige innlegg, ja, det har hendt jeg har tatt meg til rette, og i de situasjonene det har hendt har jeg ikke helt sett at jeg har hatt andre realistiske valgmuligheter, og jeg har heller ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å ha gjort det.  I trådstarters tilfelle har han (så vidt jeg har skjønt) en endeplass som er svært inviterende for folk som vil gjøre korte stopp for å handle, etc.  Når det fremkommer tydelig at det er en privat plass i bruk ville jeg aldri funnet på å legge båten der og dra til butikken, men jeg ville ikke nølt med å bruke plassen for å sette fruen i land og be henne handle.  Av og til kan det være rimelig å anta at båten som har plass der er langt unna og ikke kommer tilbake med det første, da kan det også være aktuelt å slenge tau i land og skru av motoren mens fruen handler - men jeg ville aldri forlatt båten.

En annen ting jeg gjør av og til er å stoppe ved brygga, slenge av en sykkel, ryggsekk og evt passasjerer, legge båten på svai og ro i land, kanskje handle, deretter la matvarer, sykkel, ryggsekk og evt passasjerer vente på brygga mens jeg henter båten.

Bilanalogier slår ofte ikke helt bra ut, men det er allminnelig praksis at biler som trenger å snu i et boligområde bruker første og nærmeste private innkjørsel til dette formålet.  Er veien trang og man trenger plass ifbm møte med en annen bil er det også helt allminnelig å ta i bruk private innkjørsler.  Det er også helt allminnelig å stoppe på private eller reserverte parkeringsplasser for å slenge av og på passasjerer.

Å lemne båten sin i en bås tilhørende annen båt kan sammenlignes litt med å forlater bilen parkert (med eller uten nødblink) på en parkeringsplass som er tydelig markert med "reservert bilnummer QZ12345".  Det er frekt, men folk gjør det til stadighet.  Jeg kjører ikke mye bil, men dersom jeg hadde et femminuttersærend og alternativet var å tyvlåne parkeringsplassen til QZ12345 eller kjøre rundt i ti minutter til for å lete etter parkeringsplass ... så ville jeg valgt å ta meg til rette.  Jeg ville ikke gjort det med lett hjerte, og jeg ville være ganske stresset og gjort hva jeg kunne for å rekke over femminuttersærendet på fire minutter.  Dersom dette var på kveldstid eller i en helg, og jeg fant det rimelig å anta at parkeringsplassen normalt ble brukt av QZ12345 innenfor allminnelig arbeidstid ville jeg ikke stresset like mye.

tobixen skrev 1 time siden:

Han som har lekk trebåt og lensepumpe som går hvert femte minutt har kanskje de største problemene ... for ikke å glemme han med vannsystemer ombord som ikke er frostsikret.  Ja, worst-case kan man ende med at båter synker som følge av manglende strøm

Har man båt som er avhengig av land-strøm for å holde seg flytende eller ikke pådra seg skade, da bedriver men risikosport som båteier. Da bør feil på båt utbedres og frostsikring gjennomføres. Feil på elektrisk anlegg i båthavner er ikke uvanlig, særlig vinterstid med nedbør og vind.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det er forskjell på privat og privat.  Terskelen min for å "ta meg til rette" ligger veldig mye høyere dersom det er tydelig at brygge/kai eies/brukes av én person, og ikke er delt mellom mange brukere.  Dersom brygge/kai er i tilknytning med et bolighus eller hytte ligger terskelen enda høyere, da går det også på privatlivets fred.  Ved ett tilfelle har jeg satt i land passasjerer over baugen på et slikt sted, men de bodde i området og ba spesifikt om å bli satt av akkurat der.

Guest Avmønstret#
Ask skrev 4 minutter siden:

Hei

Eg er så heldig at eg har innretta meg slik at eg slepp å vera med i båtlag, då eg har 3-4 brygger og kaiar. Eg synest det er hyggeleg om hyggelege båtfolk brukar desse, forutsett at dei oppfører seg skikkeleg.

Andre gonger er det eg som har bruk for å låna ei brygga.

Ask

Endelig! :-)

Har dessverre ingen bryggeplasser å låne ut men vi har hyttenaboer. Den ene som har lånt utekrana for vann i xx år, så når vi plutselig hører det suser i vannrørene så vet vi at de har kommet til hytta. Og så har vi en annen hyttenabo innimellom trenger å låne utestikket for å lade mobil og PC. Og på hytta står utedassen alltid ulåst, jeg sørger for at det er toalettpapir der, klar til bruk, også for en turgåer som kommer "i knipa". Heller bruke toalettpapir hos oss enn at de driter i skogen, og spiser de matpakka på terrassen så er det bare hyggelig. Vi har langt flere parkeringsplasser enn naboen, og naboen, og venner av naboen som er på besøk kan selvsagt parkere hos oss når det blir fult hos dem, på samme måte som vi kan parkere hos naboen. Så fremmede biler på tomta er ganske vanlig. Og om de utgjør et problem så sender jeg en melding til naboen, det får en ikke gjort når det gjelder båt (ja til obligatorisk båtregister ;-)). 

Utfordringen ligger egentlig noen ganger i å unngå "takkegaver". En sommer kom plutselig hyttenaboen som henter vann med en vinflaske som takk. Og sånt er jo viktig å få stoppet i fødselen så en ikke ender opp med å skulle dele ut vinflasker til hverandre i stedet for å kanskje gi en hånd eller stille opp for noen andre uten å på en måte "kreve takk". 

-----

Antagelig er jeg både naiv og idealist. Kan godt tenkes at jeg "taper" på det i det lange løp. Men jeg driter i det. Orker ikke tanken på at alt skal bli så jævla firkanta og regulert, jeg nekter å tro at folk faktisk er sånn, jeg tror de har blitt sånn men at det kan endres. 

Om jeg får en eneste sjel til å tenke "jammen var det kjekt at den dassen stod åpen, kanskje vi skal la den stå åpen på hytta vår", eller "neste gang han naboen driver på med .... så kan jeg jo like godt gi en hånd" så er det verdt det.

I dag med mer delingsøkonomi og "lure" løsninger så tror jeg ting kommer til å endre seg. Tror det fleste har fått med seg at vi ikke har uendelig med hverken det ene eller det andre, det vil vokse frem stadig flere gode og funksjonelle løsninger for å dele på det vi faktisk har. 

Noen løsninger er rett og slett gode. En trenger ikke å være hverken idealist eller naiv for å skjønne at feks Frihavneordningen er en god løsning. Den er så og si overalt i Danmark, har begynt å få fotfeste i Sverige, ganske mange foreninger i Oslofjorden er med nå, men resten av landet henger dessverre etter. Selv om det konkret ikke er en løsning for trådstarter så vil det redusere "trykket" på hans plass om båtforeningene i området ble del av ordningen. Da vil i praksis veldig mange fritidsbåter få gratis gjestehavner i området og presset på andre korttidsplasser vil reduseres. 

Guest Avmønstret#
tobixen skrev 23 minutter siden:

Det er forskjell på privat og privat.  Terskelen min for å "ta meg til rette" ligger veldig mye høyere dersom det er tydelig at brygge/kai eies/brukes av én person, og ikke er delt mellom mange brukere.  Dersom brygge/kai er i tilknytning med et bolighus eller hytte ligger terskelen enda høyere, da går det også på privatlivets fred.  Ved ett tilfelle har jeg satt i land passasjerer over baugen på et slikt sted, men de bodde i området og ba spesifikt om å bli satt av akkurat der.

Som unge i snekka på vest- og Sørlandet i starten av 70 tallet hadde man ikke mye valg. Det var noen kommunale kaier i "byer", men de var gjerne avsatt til annen bruk, eller så var det uthavner og forlatte/fraflytta steder med brygge. Skulle man ligge ved ei brygge for natta så var det ofte å legge til og opp til nærmeste hus for å høre hvem som hadde brygga og spørre om lov. Såvidt jeg kan huske fikk vi aldri nei. Men tidene har endret seg...

Men husker også en gang vi la oss til ei brygge hvor det ikke var noe synlige hus eller noe i nærheten. Det viste seg at brygga tilhørte en bonde på andre sia av øya. Selv om vi ikke så han, så hadde åpenbart han fått beskjed om oss. Så grytidlig om morgenen sneik han seg ned på brygga og fyra to skudd med hagla rett over snekka. 

Så kanskje har ikke tidene endret seg så mye allikevel? ;-)

7 hours ago, tobixen said:

Både båttype og båtbruk avgjør jo litt. 

.......

Nå er jeg på tredje båten, den er vesentlig mye større, har radar, autopilot, kjøleskap, lensepumper, wifi-ruter, whatnot ... men det er når unga kommer ombord at strømmen virkelig går unna.  Av og til er det avtalt på forhånd at de fritt får bruke laptop ombord, uten en slik avtale vil de ikke bli med.

........

Jeg savner litt båtlivet slik det var i en mindre båt, men ...

..................

Hva er det egentlig du prøver å si?

At siden du en gang har hatt liten båt og små krav er det nå tilgitt om du tar deg til rette med strøm og vann?

Jeg har en gang hatt åpen seilbåt og feriert med telt. Årer hvis det ble vindstille.

Nå har jeg større båt og mer komfort. Men blir batteriladingen lav er det null strømbruk, og motorstart via starthjelp. Blir det lite vann igjen er det reservekanne og sjøvann som gjelder. Til jeg kommer til et sted der jeg kan betale for ferskvann (hvis det ikke er gratis) og strøm.

Redigert av Seilfølgelig
Clarified (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...