tobixen
8 hours ago, Pinkvin said:Han med kald båt og lunken chablis har sikkert et større problem med det enn jeg har fordi avfukteren ikke har gått ;-)
Han som har lekk trebåt og lensepumpe som går hvert femte minutt har kanskje de største problemene ... for ikke å glemme han med vannsystemer ombord som ikke er frostsikret. Ja, worst-case kan man ende med at båter synker som følge av manglende strøm. Jeg hadde også et tilfelle hvor sikringen gikk, jeg var borte et par uker og hadde glemt å skru av et par brytere før jeg dro fra båten. Batterispenningen lå på noe slikt som 0.5V da jeg kom tilbake, så hele batteribanken måtte byttes (batteribanken var sant nok moden for utbytting allerede - jeg hadde gjester i båten et par år tidligere, de brukte opp vannet med det resultat at den elektriske vannpumpen kontinuerlig prøvde å pumpe opp trykket. de hadde båten tilkoblet landstrøm men brukte allikevel inverter ombord for å få strøm til laptop. Inverteren ble stående på da de forlot båten, de skrudde ikke av noe som helst før de forlot. Men de koblet ut landstrømmen ... "sikkert tryggest slik" ...)
Jeg må innrømme at jeg har en flaske med alkoholholdig drikke i kjøleskapet, men det er ikke chablis og den har bare blitt stående der. Det er jo andre ting også i kjøleskapet, bl.a. melk. Vi har en liten fryseboks i kjøleskapet, det er av en slik type som leverer noen få minusgrader, så lite egnet til langtidsoppbevaring av mat ... men det hender jo man kjøper noe frossen mat og lar den ligge der. Det er ikke hyggelig å komme tilbake til båten med ødelagt melk og ting i fryseren som har smeltet ... men, selvfølgelig, det er en bagatell ifht sunket båt eller behov for utskifting av batteribank.