tobixen
3 hours ago, Seilfølgelig said:blir batteriladingen lav er det null strømbruk, og motorstart via starthjelp.
Starthjelp? Mener du at dersom du ikke får start på motoren, men har mulighet til å koble deg til et strømuttak uten tillatelse, så ringer du heller redningsskøyta (og påfører de kostnader i tusenkronersklassen), eller tigger tilfeldige forbiseilende om hjelp, heller enn å stjele strøm for under en krone fra den ledige stikkontakten?
Det er et ekstremt eksempel, men illustrerer godt forskjellen mellom pliktetikk og konsekvensetikk. Fra et pliktetisk ståsted har du selvfølgelig null rett til å stjele strøm fra strømuttaket, og som totalmedlem i Redningsskøyta har du full rett til å be om starthjelp dersom motoren ikke vil la seg starte. For en pliktetiker er det opplagt at man ringer redningsskøyta.
Hvis jeg har valget mellom å legge meg til en brygge og stjele strøm fra et ulåst uttak for å få start på motoren, eller å tilkalle redningsskøyta, så velger jeg helt klart det første. For meg er det det åpenbart riktige moralske valget - sluttresultatet for meg blir sånn omtrent akkurat det samme, jeg får start på motor uten å ta noen kostnader på egen kappe - men strømtyveriet gir veldig mye lavere samfunnskostnader enn å få hjelp fra redningsskøyta.