Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Man kan jo også kjøre bråkete aggregat i uthavn.  Det er fullt lov, men fra mitt moralske ståsted er det galt å kjøre et bråkete aggregat i en populær uthavn, det er langt værre enn å stjele strøm for et par kroner.  Ved å kjøre bråkete aggregat i uthavn påfører man "kostnader" både på miljøet og på naboene.  Disse kostnadene er ikke lett å regne i kroner og ører, men i mitt hode er adskillig høyere enn de direkte merkostnaden på landstrømmen.

Og nei, det er ikke slik at jeg til stadighet går tom for strøm og trenger å snylte.  Det er heller ikke slik at betalingsviljen ikke finnes.

I Moss er det slik at man kan ligge fire timer gratis, men havneavgift skal være betalt før man kobler til strømmen, og det er nødvendig å betale havneavgift for å få tilgang til serviceanlegg.  Det hender ofte jeg er i Moss, kort vei til tog, det er et fint sted å plukke opp eller kaste fra seg mannskap/passasjerer/gjester, greit sted for proviantering og andre innkjøp.  Mange ganger blir jeg liggende der i noen timer.  Har jeg lav batterispenning, så kobler jeg meg på.  En gang betalte jeg så lite automaten tillot meg i havneavgift, for å kunne bruke strøm med god samvittighet og for å få fysisk tilgang til vaskemaskinen.  Ut fra et regelperspektiv er det helt galt, jeg skulle enten latt vær å bruke fascilitetene eller betalt dobbelt så mye (siden jeg har stor båt).  Fra et konsekvensetisk perspektiv så er det win-win, jeg får de tjenestene jeg trenger, og gjestehavnsoperatør (RS) får inntekter som er minst ti ganger høyere enn de direkte kostnadene jeg påfører dem.  En annen gang fant jeg noen jeg kunne spørre om lov - da betalte jeg ingenting, snyltet strøm, men fra et pliktetisk ståsted var det allikevel OK siden jeg hadde fått lov.

tobixen

tobixen

Man kan jo også kjøre bråkete aggregat i uthavn.  Det er fullt lov, men fra mitt moralske ståsted er det galt å kjøre et bråkete aggregat i en populær uthavn, det er langt værre enn å stjele strøm for et par kroner.  Ved å kjøre bråkete aggregat i uthavn påfører man "kostnader" både på miljøet og på naboene.  Disse kostnadene er ikke lett å regne i kroner og ører, men i mitt hode er adskillig høyere enn de direkte merkostnaden på landstrømmen.

Og nei, det er ikke slik at jeg til stadighet går tom for strøm og trenger å snylte.  Det er heller ikke slik at betalingsviljen ikke finnes.

I Moss er det slik at man kan ligge fire timer gratis, men havneavgift skal være betalt før man kobler til strømmen, og det er nødvendig å betale havneavgift for å få tilgang til serviceanlegg.  Det hender ofte jeg er i Moss, kort vei til tog, det er et fint sted å plukke opp eller kaste fra seg mannskap/passasjerer/gjester, greit sted for proviantering og andre innkjøp.  Mange ganger blir jeg liggende der i noen timer.  Er jeg helt tom for strøm, så kobler jeg meg på.  En gang betalte jeg så lite automaten tillot meg i havneavgift, for å kunne bruke strøm med god samvittighet og for å få fysisk tilgang til vaskemaskinen.  Ut fra et regelperspektiv er det helt galt, jeg skulle enten latt vær å bruke fascilitetene eller betalt dobbelt så mye (siden jeg har stor båt).  Fra et konsekvensetisk perspektiv så er det win-win, jeg får de tjenestene jeg trenger, og gjestehavnsoperatør (RS) får inntekter som er minst ti ganger høyere enn de direkte kostnadene jeg påfører dem.  En annen gang fant jeg noen jeg kunne spørre om lov - da betalte jeg ingenting, snyltet strøm, men fra et pliktetisk ståsted var det allikevel OK siden jeg hadde fått lov.

tobixen

tobixen

I Moss er det slik at man kan ligge fire timer gratis, men havneavgift skal være betalt før man kobler til strømmen, og det er nødvendig å betale havneavgift for å få tilgang til serviceanlegg.  Det hender ofte jeg er i Moss, kort vei til tog, det er et fint sted å plukke opp eller kaste fra seg mannskap/passasjerer/gjester.  Mange ganger blir jeg liggende der i noen timer.  Er jeg helt tom for strøm, så kobler jeg meg på.  En gang betalte jeg så lite automaten tillot meg i havneavgift, for å kunne bruke strøm med god samvittighet og for å få fysisk tilgang til vaskemaskinen.  Ut fra et regelperspektiv er det helt galt, jeg skulle enten latt vær å bruke fascilitetene eller betalt dobbelt så mye (siden jeg har stor båt).  Fra et konsekvensetisk perspektiv så er det win-win, jeg får de tjenestene jeg trenger, og gjestehavnsoperatør (RS) får inntekter som er minst ti ganger høyere enn de direkte kostnadene jeg påfører dem.  En annen gang fant jeg noen jeg kunne spørre om lov - da betalte jeg ingenting, snyltet strøm, men fra et pliktetisk ståsted var det allikevel OK siden jeg hadde fått lov.

• Create New...