tobixen Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) 3 hours ago, Seilfølgelig said: blir batteriladingen lav er det null strømbruk, og motorstart via starthjelp. Starthjelp? Mener du at dersom du ikke får start på motoren, men har mulighet til å koble deg til et strømuttak uten tillatelse, så ringer du heller redningsskøyta (og påfører de kostnader i tusenkronersklassen), eller tigger tilfeldige forbiseilende om hjelp, heller enn å stjele strøm for under en krone fra den ledige stikkontakten? Det er et ekstremt eksempel, men illustrerer godt forskjellen mellom pliktetikk og konsekvensetikk. Fra et pliktetisk ståsted har du selvfølgelig null rett til å stjele strøm fra strømuttaket, og som totalmedlem i Redningsskøyta har du full rett til å be om starthjelp dersom motoren ikke vil la seg starte. For en pliktetiker er det opplagt at man ringer redningsskøyta. Hvis jeg har valget mellom å legge meg til en brygge og stjele strøm fra et ulåst uttak for å få start på motoren, eller å tilkalle redningsskøyta, så velger jeg helt klart det første. For meg er det det åpenbart riktige moralske valget - sluttresultatet for meg blir sånn omtrent akkurat det samme, jeg får start på motor uten å ta noen kostnader på egen kappe - men strømtyveriet gir veldig mye lavere samfunnskostnader enn å få hjelp fra redningsskøyta. Redigert 21.Juni.2019 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sahara Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Man bør vel etter beste evne planlegge for ikke å gå tom for strøm... Går man stadig tom og trenger å «snylte» strøm, så bør man se på opplegget sitt. Se på om man kan få inn større batteribank og/eller solceller. Og så går der vel an å kjøre motoren en stund for å lade (altså om man har separate forbruks og startbatterier) Redigert 21.Juni.2019 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Man kan jo også kjøre bråkete aggregat i uthavn. Det er fullt lov, men fra mitt moralske ståsted er det galt å kjøre et bråkete aggregat i en populær uthavn, det er langt værre enn å stjele strøm for et par kroner. Ved å kjøre bråkete aggregat i uthavn påfører man "kostnader" både på miljøet og på naboene. Disse kostnadene er ikke lett å regne i kroner og ører, men i mitt hode er adskillig høyere enn de direkte merkostnaden på landstrømmen. Og nei, det er ikke slik at jeg til stadighet går tom for strøm og trenger å snylte. Det er heller ikke slik at betalingsviljen ikke finnes. I Moss er det slik at man kan ligge fire timer gratis, men havneavgift skal være betalt før man kobler til strømmen, og det er nødvendig å betale havneavgift for å få tilgang til serviceanlegg. Det hender ofte jeg er i Moss, kort vei til tog, det er et fint sted å plukke opp eller kaste fra seg mannskap/passasjerer/gjester, greit sted for proviantering og andre innkjøp. Mange ganger blir jeg liggende der i noen timer. Har jeg lav batterispenning, så kobler jeg meg på. En gang betalte jeg så lite automaten tillot meg i havneavgift, for å kunne bruke strøm med god samvittighet og for å få fysisk tilgang til vaskemaskinen. Ut fra et regelperspektiv er det helt galt, jeg skulle enten latt vær å bruke fascilitetene eller betalt dobbelt så mye (siden jeg har stor båt). Fra et konsekvensetisk perspektiv så er det win-win, jeg får de tjenestene jeg trenger, og gjestehavnsoperatør (RS) får inntekter som er minst ti ganger høyere enn de direkte kostnadene jeg påfører dem. En annen gang fant jeg noen jeg kunne spørre om lov - da betalte jeg ingenting, snyltet strøm, men fra et pliktetisk ståsted var det allikevel OK siden jeg hadde fått lov. Redigert 21.Juni.2019 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilfølgelig Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 57 minutes ago, tobixen said: Starthjelp? Mener du at dersom du ikke får start på motoren, men har mulighet til å koble deg til et strømuttak uten tillatelse, så ringer du heller redningsskøyta (og påfører de kostnader i tusenkronersklassen), eller tigger tilfeldige forbiseilende om hjelp, heller enn å stjele strøm for under en krone fra den ledige stikkontakten? Nei, jeg mener at jeg har med en sånn: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-400-a-2000035160 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Det kaller jeg bare "ekstra batteri" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
krabbelars Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Det er vel RS som styrer småbåtregisteret , last ned deres app som går på info om eiere basert på båtens registreringsnummer. Tekste/ring den som tjuvlåner din plass , og "true" evt. med å anmelde i neste omgang, dersom den ikke innretter seg etter reglement og lover etter første gangs advarsel...(PS: har ikke lest igjennom alle meldinger i tråden, kanskje flere med samme tips...) Redigert 21.Juni.2019 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Alle er nok enige at "lån" av plassen til TS på den måten det skjer ikke er greit, dvs at det ikke er folk i båten så de kan gå med en gang. Så sporer vi av og graver i detaljer, som alltid er gøy på forum. Men samlet sett.. TS setter opp et informativt skilt så ingen kan si "skulle bare". Kanskje TS engasjerer seg lokalt for å få på plass gjesteplasser, evt kanskje "Frihavne" er raskere å få på plass, og vil muligens redusere problemet noe. Utover det syns jeg vi skal være fleksible og greie med hverandre, god helg! :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Ja, ikke sant. Målsetningen med mine innrømmelser var å få litt debatt og få belyst saken fra flere vinkler, og det har jeg vel klart. Bruk av andres strøm og vann er noe innafor trådens tema/emnetittel, men bruk av strøm og vann i gjestehavn uten å betale for det, det ligger strengt tatt langt utenom. Den ene gangen jeg har stjålet strøm fra en annens bås var det fordi jeg ikke forstod hvor gjesteplassene i båtplassen var, og jeg sendte epost til havnesjef med informasjon om hvilken måler jeg hadde forsynt meg av og hvor mye jeg hadde tatt. Fikk aldri svar (bare personalkostnaden med å trykke på "slett"-knappen overstiger vel kostnaden på strømmen jeg stjal ...) Redigert 21.Juni.2019 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Furu Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 krabbelars skrev for 7 timer siden: Det er vel RS som styrer småbåtregisteret , last ned deres app som går på info om eiere basert på båtens registreringsnummer. Tekste/ring den som tjuvlåner din plass , og "true" evt. med å anmelde i neste omgang, dersom den ikke innretter seg etter reglement og lover etter første gangs advarsel...(PS: har ikke lest igjennom alle meldinger i tråden, kanskje flere med samme tips...) Det kan jo være greit, men statistikken på tjuvlån veier mot nye båter med store påhengere og lite styrehus som da ikkje er registrert noen plass enda, heller legger de ikkje igjen lapp med mobil nmr. Setter opp ett skilt og håper det hjelper. Er uansett i barents havet no på jobb i «verste» båt sesong så det går nok bra resten av året Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Du får henvise folk til å legge seg i båsen sammen med Sylfiden. Den er jo så smal at det er plass til to..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 En kan evt henge et skilt med "Kortidslån av plassen. Ring xxxxxxx". Startpris ink første time 150,-. Vipps nr xxxxxxx". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.