BOBO II
Søndag kveld på vei hjem skulle jeg gi motorer litt luft slik at de fikk litt utblåsing .
Merket at noe ikke var som det skulle under forsiktig på drag som jeg alltid gjør for å ikke presse motorer for mye.
Kona merket at det kom et lite rykk men vi hørte ingen ulyder da vi satt oppe på flyen.
Tok en rask titt i motorrom men alt så helt greit ut og ingen ulyder, bare den gode volvo lyden som høres ut som en bussmotor når den koser seg i mars fart i ca 22 knuter.
Merket heller ingen ting under baking inn i båsen eller når den ble satt i gir forover. I dag når jeg skulle skifte åndefilter ble det observert en del vann i motorrommet noe som er unormalt.
Tenkte først på pakkboksene om de hadde blitt skrudd noe for tigt slik at det hadde gått varme og at talg pakning hadde mer eller mindre kollapset.
Undersøkt først SB aksling og der var det ok. Dryppet ikke, men det var litt fukt under akslen. BB aksel var det litt verre med der var dryppingen et drypp i sekundet noe som indikerer at her er det noe som ikke stemmer. Da jeg skulle stramme til pakkboksen så jeg at akselen var presset innover ca 2.5 cm og i tillegg så hadde klemflensen sluppet slik at akselen hadde spunnet i klemflensen. Splinten som går gjennom aksel og flensen var også røket tvers av. Prøvde og løsne boltene på flensen i et forsøk på å få dratt akselen bakover. Boltene løsnet litt for lett men akselen var umulig å få dratt bakover. Noen som har en formening om jeg må på land for å få dette gjort riktig eller er det en mulighet at dette kan gjøres i sjøen. Iom at akselen er noe ripet og små slitespor der hvor den sitter på flensen må vel flensen helt av for å pusse bort sporene slik at den får godt feste når flensen klemmes riktig på aksel.
Som bilde viser så er det ca 2,5 cm akselen har kommet innover.
Litt dårlig bilde, men det kan skimtes at det er noe slipespor der hvor akselsplinten satt. Som skrevet lenger opp så får jeg ikke av akselen men ser at det er mulig å bruke en tynn kile for å utvide flensen en mm eller to. Er det noen som kan komme med forslag til løsning nå som jeg ligger på sjøen.
BB.