
ebonita
Såvitt jag kommer ihåg så var det just så att axeln var instucken hela vägen i klämkopplingen så att den nästan nådde fram till delningsplanet mot växellådsflänsen (eller adaptern/'trådrullen' i mitt fall).
Jag har mina gamla kopplingar liggande och som det ser ut så kan sedan axeln - om den kommer lös - glida vidare framåt c:a 25 mm in i växellådans medbringarfläns. Där tar det stopp, för de invändiga hålet i splinsen i medbringaren är bara ungefär 41 mm.
Men även om Komodo avrått från det så skulle jag nog i Din situation försökt att skilja klämkopplingen från växellådan och lägga något emellan, t ex en passande hylsa, och sedan dra ihop kopplingarna och pss försöka pressa ut axeln ur klämkopplingen. Tyvärr så lutar det väl mot att Du behöver nya axel och klämkoppling i alla fall?
Jag har numera klämkopplingar som jag köpt av ASAP och dom säkras - förutom med friktion - med kilförband mot axeln.