Jump to content

Edit History

mateco

mateco

For å forsøke en form for rescue, så bør Bergstad forsøke å få klemflensen i en slik posisjon at han kan få "doret" ut restene av fjærsplintene. Disse er av hardt materiale og kan ha skapt et radialt spor på innsiden av klemflensen som umuliggjør vanlig avtrekk.

 

Jeg antar at du har to fjærsplinter. Den ene montert inni den andre. Utfra husk så mener jeg at hos meg så var det Ø12mm og Ø8mm

 

Årsak.

Har en mistanke om, under remontering,  at aksel er vridd 180 grader i forhold til original boring av fjær-splint hull!

 

Ved montering av ny aksel, og hvor det skal monteres fjærsplinter, så skal splintene alltid monteres slik hullet er boret! Det er derfor viktig at der avesettes "overett-merker" mellom aksel og  klemflens!

 

Ved ny-montering skal klemflens spennes fast i riktig posisjon! Deretter bores hull for fjærsplint gjennom klemflens og aksel! 

En slik boring er sjelden 100%. Når aksel, ved evt. aksel-trekk, monteres 180 grader feil, så vil kraften for tildragning av boltene i klemflensen bli påført fjærsplintene i stedet for å klemme rundt aksel.

 

Et annet moment som bør belyses er propell-hubens klaring til støtte-lageret. TS skriver at han har en forskyvning på ca.25mm. Hvis denne overstiger klaring til støtte-lager (Ytre cuttles) så kan dette også ha en skade hvis propellens hub har berørt støttelageret.

mateco

mateco

For å forsøke en form for rescue, så bør Bergstad forsøke å få klemflensen i en slik posisjon at han kan få "doret" ut restene av fjærsplintene. Disse er av hardt materiale og kan ha skapt et radialt spor på innsiden av klemflensen som umuliggjør vanlig avtrekk.

 

Årsak.

Har en mistanke om, under remontering,  at aksel er vridd 180 grader i forhold til original boring av fjær-splint hull!

 

Ved montering av ny aksel, og hvor det skal monteres fjærsplinter, så skal splintene alltid monteres slik hullet er boret! Det er derfor viktig at der avesettes "overett-merker" mellom aksel og  klemflens!

 

Ved ny-montering skal klemflens spennes fast i riktig posisjon! Deretter bores hull for fjærsplint gjennom klemflens og aksel! 

En slik boring er sjelden 100%. Når aksel, ved evt. aksel-trekk, monteres 180 grader feil, så vil kraften for tildragning av boltene i klemflensen bli påført fjærsplintene i stedet for å klemme rundt aksel.

 

Et annet moment som bør belyses er propell-hubens klaring til støtte-lageret. TS skriver at han har en forskyvning på ca.25mm. Hvis denne overstiger klaring til støtte-lager (Ytre cuttles) så kan dette også ha en skade hvis propellens hub har berørt støttelageret.

mateco

mateco

Årsak.

Har en mistanke om at aksel er vridd 180 grader i forhold til original boring av fjær-splint hull!

 

Ved montering av ny aksel, og hvor det skal monteres fjærsplinter, så skal splintene alltid monteres slik hullet er boret! Det er derfor viktig at der avesettes "overett-merker" mellom aksel og  klemflens!

 

Ved ny-montering skal klemflens spennes fast i riktig posisjon! Deretter bores hull for fjærsplint gjennom klemflens og aksel! 

En slik boring er sjelden 100%. Når aksel, ved evt. aksel-trekk, monteres 180 grader feil, så vil kraften for tildragning av boltene i klemflensen bli påført fjærsplintene i stedet for å klemme rundt aksel.

 

Et annet moment som bør belyses er propell-hubens klaring til støtte-lageret. TS skriver at han har en forskyvning på ca.25mm. Hvis denne overstiger klaring til støtte-lager (Ytre cuttles) så kan dette også ha en skade hvis propellens hub har berørt støttelageret.



×
×
  • Create New...