BOBO II
Komodo skrev 1 time siden:Bra du fikk til en midlertidig løsning slik at du kan bruke båten litt. Tips på å få av flens som sitter hardt har du lenger opp, det går alltid med riktig verktøy.
Men jeg er nysgjerrig på hvordan det har seg at akselen har løsnet og begynt å spinne. Mistenker at strammeskruene på flensen ikke har blitt trekt hardt nok til. Det kan også rime med at dette har skjedd med den gamle flensen. Hvis jeg gjør noe slikt kjører jeg gjennom gjengene med en gjengetapp før montering for å sikre at gjengene er rene og glatte. Så er det viktig å smøre gjengene med et par dråper olje e.l. for å redusere friksjonen i gjengene under tiltrekning. Målet er at minst mulig av tiltrekningsmomentet skal gå bort i friksjon, og mest mulig omdannes til forspenningskraft som gir en klemkraft mot akselen. Og i ditt tilfelle er det jo liten tvil om at du har mistet dette spennet på akselen. For som @Hulda påpekte lenger opp, den splinten har vel tilnærmet ingen funksjon i forhold til å dra med seg akselen rundt. Dernest er det viktig at skruene trekkes til hardt nok. Riktig forspente skruer løsner ikke. Skruene skal trekkes til nesten helt opp i flytegrensa. Da har den begynt å strekke seg litt, og det er den strekkspenningen i skruen som gjør at du opprettholder klemkraften, og at skruen ikke løsner. Det samme prinsippet som på en topplokksbolt. De trekkes helt opp mot flyt, og de fleste produsenter spesifiserer vel at skruen ikke skal brukes om igjen. De færreste har vel også hørt om topplokksbolter som løsner? Min gjetning er derfor at flensen er feilmontert.
Jeg kan være veldig enig med deg Komodo men tror at jeg har truffet noe som har ligget under vannskorpa som ikke jeg har oppfattet før det var for sendt. Når kona reagerer på lyderda lytter jeg på henne. Jeg satt på Flyen og da hører du ikke mye på hva som foregår nede i kjellern.
Boltene på flens satt ganske så hardt. Jeg sjekket boltene før første tur i år da jeg holdt på med oljeskift og skiftet filter. Jeg tror at det må ny aksel og flens. Hvis det viser seg at det ikke går å få av flensen sager jeg av akselen slik at jeg får dratt den ut.