Jump to content

raymarine axiom 7-Noen erfaringer?

Albinisten

Recommended Posts

Vurderer ny kartplotter i båten og har titta litt på Raymarine Axiom 7, umiddelbart er jeg litt skeptisk til kun betjening via touch skjerm. Tenker da på den klassiske våt skjerm problematikken fra smart telefoner. Nå er det imidlertid mulig og kjøpe et knappebetjening panel til Axiom serien, det trekker i og for seg opp. 

Noen som har noen erfaringer å dele? Med og ute dette knappepanelet. 

Vi skal ha den i en seilbåt.

Jeg har for øyeblikket begge deler og jeg må si at jeg benytter knapper og hjul 90% av gangene hvis de er tilgjengelige.

Jeg finner det svært vanskelig å treffe korrekt på skjermen i sjø f.eks. om du skal se på AIS eller annet smått på kartet, spesiellt på små skjermer. Å navigere i menyer går stort sett greit med touch, men nå er det gjerne slik at det er de bitte små tingene man gjerne vil se nærmere på når båten er i bevegelse. Når det gjelder iPad så er mitt intrykk at denne responderer mye bedre på touch enn plotteren.

Det er mye mer kostbart å produsere noe med knapper og hjul derfor vil disse koste en god del mer. Se f.eks. på es78 kontra Axiom7.

Redigert av Barbaria (see edit history)

Jeg har Axiom i Weslingen.
Her er det både vått og humpete, men jeg synes den har fungert upåklagelig. Savner ikke knapper.

Det kan selvfølgelig være at jeg synes NMEA og motordata er så kult at det veier opp for mangelen av knapper. Men jeg kan ikke huske å ha irritert meg over å bare bruke skjermen.

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Man bør legge inn fartsområdet og båttype som et parameter. Det er forskjell på å humpe rundt i indre Oslofjord og å seile Skagerrak i dårlig sikt. Eller enda lenger. Mine hjernedøde Garmin'er flytter kartet når jeg prøver å zoom'e inn en AIS-båt. Kalde og våte fingre i tillegg gjør det enda mer umulig når båten i tillegg hiver på seg. Hos meg er det først knapper, dernest alt det andre.

Jeg har nettopp kjøpt en hyggelig pakke fra Raymarine, med radar, Axiom 9-er og autopilot.

Etter mitt syn, ser den ut til å fungere greit med våte fingre. Nå står riktig nok min montert innvendig, så har ikke testet i regn.

Axiom kommer med knapper til pro versjonen, men den koster noen høvdinger/båtlapper ekstra, samt som du nevner kan man kjøpe eksterne knapper :)

17 hours ago, Worry II said:

Jeg vurderer også Axiom'en. 2 stk 9-ere med WiFi radar. Ser ut som det er fornuftig pakke å erstatte gamle Simrad CX/DS44-løsning med.

Kjøper man kabel til radar, så kan du du streame til et nettbrett, i stede for å kjøpe to. Hvis det er en løsning? :)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
1 hour ago, Dreuf said:

Unnskyld å gå litt offtopic:

Men denne Axiom 9 radarpakken, kan man ikke speile plotteren på nettbrettet om man kun kobler radar til trådløst?

Har ikke helt fått testet ut dette enda. 

Men jeg har forstått det slik at det ikke går. Blir vel som å forsøke og lage et hotspot med telefonen, samtidig som man er tilkoblet en annet nettverk. 

Kommer tilbake til dette når jeg har fått på plass alt.(har røsket vekk alt elektro og lagt opp på nye ?

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...