Albinisten Startet 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2019 Vurderer ny kartplotter i båten og har titta litt på Raymarine Axiom 7, umiddelbart er jeg litt skeptisk til kun betjening via touch skjerm. Tenker da på den klassiske våt skjerm problematikken fra smart telefoner. Nå er det imidlertid mulig og kjøpe et knappebetjening panel til Axiom serien, det trekker i og for seg opp. Noen som har noen erfaringer å dele? Med og ute dette knappepanelet. Vi skal ha den i en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Jeg har for øyeblikket begge deler og jeg må si at jeg benytter knapper og hjul 90% av gangene hvis de er tilgjengelige. Jeg finner det svært vanskelig å treffe korrekt på skjermen i sjø f.eks. om du skal se på AIS eller annet smått på kartet, spesiellt på små skjermer. Å navigere i menyer går stort sett greit med touch, men nå er det gjerne slik at det er de bitte små tingene man gjerne vil se nærmere på når båten er i bevegelse. Når det gjelder iPad så er mitt intrykk at denne responderer mye bedre på touch enn plotteren. Det er mye mer kostbart å produsere noe med knapper og hjul derfor vil disse koste en god del mer. Se f.eks. på es78 kontra Axiom7. Redigert 20.Juni.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Lars Martin Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Jeg har Axiom i Weslingen. Her er det både vått og humpete, men jeg synes den har fungert upåklagelig. Savner ikke knapper. Det kan selvfølgelig være at jeg synes NMEA og motordata er så kult at det veier opp for mangelen av knapper. Men jeg kan ikke huske å ha irritert meg over å bare bruke skjermen. Redigert 20.Juni.2019 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg vurderer også Axiom'en. 2 stk 9-ere med WiFi radar. Ser ut som det er fornuftig pakke å erstatte gamle Simrad CX/DS44-løsning med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Man bør legge inn fartsområdet og båttype som et parameter. Det er forskjell på å humpe rundt i indre Oslofjord og å seile Skagerrak i dårlig sikt. Eller enda lenger. Mine hjernedøde Garmin'er flytter kartet når jeg prøver å zoom'e inn en AIS-båt. Kalde og våte fingre i tillegg gjør det enda mer umulig når båten i tillegg hiver på seg. Hos meg er det først knapper, dernest alt det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Worry II skrev for 17 timer siden: Jeg vurderer også Axiom'en. 2 stk 9-ere med WiFi radar. Ser ut som det er fornuftig pakke å erstatte gamle Simrad CX/DS44-løsning med. Vær oppmerksom på at Axiom 9" har samme oppløsing som 7" (800 x 480). Du må opp i 12" for å få 1280 x 800. Simrad har 600 x 1280 på sin 9". Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Jeg har nettopp kjøpt en hyggelig pakke fra Raymarine, med radar, Axiom 9-er og autopilot. Etter mitt syn, ser den ut til å fungere greit med våte fingre. Nå står riktig nok min montert innvendig, så har ikke testet i regn. Axiom kommer med knapper til pro versjonen, men den koster noen høvdinger/båtlapper ekstra, samt som du nevner kan man kjøpe eksterne knapper :) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) 17 hours ago, Worry II said: Jeg vurderer også Axiom'en. 2 stk 9-ere med WiFi radar. Ser ut som det er fornuftig pakke å erstatte gamle Simrad CX/DS44-løsning med. Kjøper man kabel til radar, så kan du du streame til et nettbrett, i stede for å kjøpe to. Hvis det er en løsning? :) Redigert 21.Juni.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Takk for tips. Men jeg vil ha 2 like og nettbrett oppe ha jeg forsøkt, ikke fornøyd med det. Oppløsningen er god nok på 9ern, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Unnskyld å gå litt offtopic: Men denne Axiom 9 radarpakken, kan man ikke speile plotteren på nettbrettet om man kun kobler radar til trådløst? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 1 hour ago, Dreuf said: Unnskyld å gå litt offtopic: Men denne Axiom 9 radarpakken, kan man ikke speile plotteren på nettbrettet om man kun kobler radar til trådløst? Har ikke helt fått testet ut dette enda. Men jeg har forstått det slik at det ikke går. Blir vel som å forsøke og lage et hotspot med telefonen, samtidig som man er tilkoblet en annet nettverk. Kommer tilbake til dette når jeg har fått på plass alt.(har røsket vekk alt elektro og lagt opp på nye ?) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Går helt fint å speile plotter på nettbrett med trådløs radar tilkoblet. Har tilgang på alle funksjoner på plotteren fra iPad bortsett fra styring av autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Barbaria skrev On 21.6.2019 at 7.34: Vær oppmerksom på at Axiom 9" har samme oppløsing som 7" (800 x 480). Du må opp i 12" for å få 1280 x 800. Simrad har 600 x 1280 på sin 9". Simrad NSS7 Evo3 har 1024x600, NSS9 Evo3 har 1280x720. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 (redigert) 13 hours ago, Euklid said: Går helt fint å speile plotter på nettbrett med trådløs radar tilkoblet. Har tilgang på alle funksjoner på plotteren fra iPad bortsett fra styring av autopilot. Kan du ikke sette opp WP, som AP følger? (fra nettbrett/pad) Redigert 22.Juni.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 abbor skrev 32 minutter siden: Simrad NSS7 Evo3 har 1024x600, NSS9 Evo3 har 1280x720. Det virker som forhandlere av Simrad har ulikt syn på dette oppløsningen, men det er best å sjekke Simrad sine sider og der står det som du sier. Her derimot? https://www.sgmarine.no/produkt/simrad-nss-evo3-9/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
abbor Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Stoler ikke alltid på informasjonen på Simrad Yachting sine sider, men jeg har mange kilder for Simrad spesifikasjoner. Når det gjelder skjermoppløsning så er vel den endelige fasiten å sjekke bildestørrelsen på screen shot filene, og det har jeg gjort for 7, 9 og 12" Evo3. Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Har Raymarine ST6001 system i seilbåt. Har koblet opp Axiom 7dv på nettet med overgang både til ST nettet og AIS. Seatronic valgte ut oppkoblingsbokser. Fungerer utmerket - tilogmed følg ruter/ til waypunkt på Axiom kontrollerer autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 @kringsjå Kjører du da Lighthouse 2 eller 3 på plotteren? Og hvilken kurskomputer har du? Jeg hadde ES75 og om jeg installerte Lighthouse 3 så kunne jeg ikke kommunisere med kurskomputeren (SPX10) fra plotter. Så jeg måtte nedgradere til LH2 igjen... Kan være at det er har kommet oppdateringer på LH3 etter jeg prøvde. Sitér dette innlegget Link to post
kringsjå Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Lighthouse 3. Kurskomputer 150 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.