Jump to content

Hvilken båtførerprøve test er den beste?

Hei1

Recommended Posts

Vet dere hvilken båtførertest som er best og mest lik selve båtførerprøven? Er ikke ute etter noe stort kurs, men et sted jeg kan teste meg, med lignende spørsmål som på prøven, som hjelper meg å bestå. Har sett flere apper og nettsider, men usikker på hvilken jeg burde velge.

De fleste gratis-testene jeg har sett er veldig basic, men bygger på faktiske spørsmål fra tidligere eksamener. Jeg ville råde deg til å ta et nettkurs, eller dagskurs før du avlegger eksamen selv om du har kjørt mye båt før. Båtførerprøven.com vil jeg si har det beste nettkurset, med flere komplette test-eksamener. Tror dette kurset koster i underkant av 1000kr. 

Hvis du ikke føler at du trenger noe kurs så ville jeg bare tatt alle gratis-testene du finner. Hvis du får opp mot 100% riktig på samtlige tror jeg du har gode odds på eksamen.

På eksamen må du ha god kontroll på følgende emner:

1. Sjømannskap (fortøyning, manøvrering, flo og fjære, knuter, litt om VHF, miljø osv)

2. Sjøveisreglene 

3. Sikkerhet (basic førstehjelp, trimming motor, redningsutstyr/signaler, vedlikehold osv)

4. Sjømerkesystemet

5. Lykter

6. Kartsymboler

7. Navigasjon og bruk av navigasjonsinstrumenter

8. Spesielt viktige emner (det mest basic fra hele pensum)

På gratis test-eksamener får du som regel ikke navigasjonsoppgaver, noe som er viktig at du kan på eksamen. 

Da jeg tok prøven i våres så hadde jeg lest boka «Veien til båtførerprøven» og brukt et par apper som simulerer selve prøven.  Boken går dypere en det som er egentlig pensum (pensum kan lastes ned fra Sjøfartsdirektoratet).  Så tok jeg et dagskurs med eksamen til slutt. Nå er dette litt spesielt for meg som ikke har norsk som morsmål men likevel så mener jeg bestemt at dagskurs med eksamen på samme dag er en dårlig ide om man ikke har lest en god del på forhånd. Kurslederen raste gjennom pensumet og hadde ikke tid til å forklare så mye (og jeg tror ikke han kunne så mye.. men det er en annen diskusjon). Flere på kurset som fortvilte klagde på at det gikk alt for fort. Det gikk bra for meg men det var flere som strøk på eksamen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...