nomane Startet 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2019 Har en Sleipner SP 75 T som jeg synes yter litt dårlig. Den er forsynt med strøm fra motorrommet, dvs langt kabelstrekk (røde Optima batterier) Tenker å sette inn et nytt Optima batteri i baugen. Forstår det slik at dette kan settes inn mellom baugpropell og eksisterende kabler. Men må vel ha en sikring og bryter på dette. Noen som har en tegning av en slik installasjon? Og hvilke bryter, sikring og sikringsholder skal jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Sett inn ett Optima i skottet bak thrusteren, lag en kasse til batteriet. Sett inn sikring og en fjernstyrt batteribryter som du trigger med tenninga. Da er dette batteriet kun innkoplet når motor sviver og ellers adskillt fra resten. Har hatt det slik på SP80 i 15 år, og RedTop batteriet er fremdeles i utmerket form. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Hej Jag är inne på samma linje som TS. Man skall kunna bryta så att alla kablar är spänningslösa, samt är säkrade. Jag skulle gjort såhär och förutsätter att du har brytare och säkring mellan batterierna och bogpropellern idag. Jag skulle satt dit en bra brytare som t.ex. denna https://www.maritim.no/bep-hovedbryter-500-amp och en säkringshållare som denna https://www.maritim.no/bep-sikringsholder-80-500a-10mm nu har jag tagit till bra grejer det finns billigare. Brytare och säkring så nära det nya batteriet som möjligt. Ena ingången på säkringen, kabel från nya batteriet andra ingången kabel till bogpropellern och kabel från tidigare batterier, då har du säkrat och kan bryta det nya batteriet åt båda håll. Vill man kosta på sig en fjärrstyrd brytare som Mix skriver kan det vara ännu bättre. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Siden du har Sleipner baugpropell vil jeg anbefale å montere sleipner hovedstrømsbryter. Siden du plages med dårlig effekt antar jeg du har 12Vdc og at spenningsfallet er hovedproblemet ditt. Det kan også være børstestøv eller slitte børster (sjekk om det er børstestøv på motor, evt. blås ren med ren&tørr luft). Montering av ekstra batteri er definitivt beste løsning da motor er avhenging av høy spenning(kraft) for å yte maks. Da må man ha minst mulig kabellengde fra batteri og tilstrekkelig tverrsnitt på kabler. Om du ikke har Sleipner hovedstrømsbryter pr.idag så har du mest sannsynlig 4-leder kabel fra baugthrusterpanel til motor. Da må du trekke 5-leder kabel eller alternativt egen leder for kontroll av hovedstrømsbryter (gul leder i 5-leder kabel). I tillegg må du legge opp strømforsyning til hovedstrømsbryter via 5A sikring og helst via hovedstrømsbryter/startbatteribryter/tenningsbryter for å unngå utilsiktet aktivering av baugthruster.. Se vedlagt utklipp fra sleipner manual for hovedstrømsbryter. Følg den! Har også lagt ved bilde av min nylige installasjon av 2stk. Optima bluetop batterier til Sleipner SP75 og oppsett som i henhold til Sleipner manual. NB! bilde før tilkobling av kabler på batteri fra Argofet ladefordeler og uten avdekning over batterier. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Asbjørn2 Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Jeg ville heller lagt opp kabler med riktig tverrsnitt fra startbatteri til thruster. Kablene koster litt, men det blir langt billigere enn ekstra batteri ved thruster i lengden. Bly/syre-batterier har kort levetid, enda kortere i baugen hvor de utsettes for store g-krefter i bølger. Altså, batteri = ekstra utgiftspost, kabel er en engangsutgift. Hva er tverrsnittet på kablene du har nå, og ca. lengde på kablene frem til thruster (tur/retur)? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 (redigert) Kort batterilevetid? Nå har vi hatt Sleipner XP95 i 18 år. Vi er på batteri nr. 2 nå. Det første baugbatteriet, startbatteri fra Biltema, ble skiftet ut i 2015. Batteriet var vel ikke defekt, men ble vurdert til å være gammelt nok. Redigert 1.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 1.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 Kort batterilevetid? Mitt Exide Maxxima (tror jeg det heter) i baugen for å drive baugpropell og fremre ankerwinch er 15 år. Startbatteriet, et Optima Red Top, er 20 år gammelt. Ingen av dem har foreløpig vist noen tegn til alderdomssvakhet. Jeg er riktignok forberedt på at det vil kunne komme. Jeg leste et eller annet sted at etter at Optima-produksjonen ble flyttet fra USA til Mexico skal visstnok kvaliteten på disse batteriene ha blitt dårligere. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.