Jump to content

Kjølvannspumpe scania DS 11 Bytte tetninger


Knude

Recommended Posts

Hei. Har ensjøvannspumpe som for under 50 driftstimer siden fikk nye lager og tetninger. Tok ikke lang tid før det begynte å dryppe igjen. Mystisk..... Har skult på denne pumpa en lang stund men i dag gikk jeg i gang.  Alt innvendig så helt ut. Satte alt sammen igjen. Da lakk den 10 ganger så mye.    

 

Da får man ty til ekstern hjelp.

 

Denne. Johnsen pumpe som sikkert brukes på mange motorer.

IMG_0229.JPG.78f43b7067a31029f3502ab728e30ab3.JPG

 

Demontert

IMG_0230.JPG.c7d129244042d8f4faaaddbf48224607.JPG

 

Detaljer.

IMG_0231.JPG.30df78b2027ba95c06166c8af847ff2f.JPGIMG_0232.JPG.7109870cfb94eea0fecad170b837e56e.JPG

På tegningen tilsendt på mail fra Nogva ser rekkefølgen slik ut.

726461041_20190621_150315_resized5316scaniapumpe.jpg.55e7ab171077d0fde9e43a50ed9da1b6.jpg

 

Tetninger består av to deler hvor den ene tydelig skal stå fast i impellerhuset. Den store pakkboksen er jeg usikker på om skal rotere med aksel eller stå stille. Skjønner ikke helt hvordan dette virker og hvor det det tetter.

Håper noen kan hjelpe !

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Dette er en mekanisk tetning. Vanligvis en karbonring på den roterende fjærende delen, og en kjeramisk ring på den stasjonære. 

Den kjeramiske ringen tetter mot huset med en O-ring, eller en omsluttende gummikrans, og denne er svært skjør og har lett for å briste. Det er derfor viktig å smøre med syntetisk fett og montere med et jevnt press.

Den roterende, fjærende, delen består av to tetninger. Den ene er ringen som skal tette mot den stasjonære kjeramiske ringen, den andre er gummitetningen rundt selve akselen. 

For at den roterende tetningen skal få et trykk mot den stasjonære tetningen så er det svært viktig at låsering (pos.17) ligger i spor på aksling for å låse den roterende fjærende delen. 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hjelpen var ikke langt unna.  Fett skal vi da ikke bruke på tettningen Flaten. Takk @liberty  

 

Aksel ser ikke slitt ut men vanskelig å måle. Er ikke noe avvik målt inne og ute.

 

for oss som må ha dette inn med  tskje  @mateco.   Det er sammensetningen av del 16 og hvilke flater som skal mot hverandre jeg ikke får til.

 

IMG_0184.JPG.b9b474fa2083a182f3a604332de1d47d.JPG

 

Et til

IMG_0185.JPG.987db53edc44bb61b2e7b9536cd7a8d1.JPGIMG_0184.JPG.b9b474fa2083a182f3a604332de1d47d.JPG

 

Den  lengst til høyre tetter mot huset med den hvite plast greia inni. Den har to flater. En med spor og en uten. Så kommer fjær delen. Den har en plast del i ene enden og en mer gummiaktig ring i den andre. Desverre datt dette litt fort ut så jeg er ikke sikker på hvilken vei dette sto da det dryppet. Nå satte jeg fjærdelen som jeg oppfattet tegningen men det virket rart da ring 17 lå mot gummi.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

"Hvite plast greia" ??  Det må vel være den kjeramiske tetningsringen som skal være "glasshard"!?

Den glatte flaten er tetningsflaten og skal vende utover mot den roterende delen.

 

Når det gjelder den roterende delen så skriver du at den har en "plast del i ene enden". Men også her så skal det være en hard karbonring (veldig skjør!). Denne karbonringen skal rotere mot den hvit, glatte, stasjonære ringen som da utgjør tetningen. Kan det være at den er fraværende?

 

Den roterende delen må tette mot aksel (Gummi enden) som skal omslutte akslingen tett. Den roterende delen må ha et vist aksialt press mot den hvite stasjonære ringen. Derfor må den låses på akselen med den rustfrie seger ringen og et spor på akslingen..

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Nå nærmer vi oss en forklaring.  Da går jeg ut i fra at det skal ha denne rekkefølgen.

IMG_0186.JPG.7b48af86a41c68b4a5be5ad9998f1266.JPG

 

Jo hvit ring er kjeramisk og sort ring er sikkert karbon. Dette er originaldeler fra Nogva  motorfabrikk. 

Da får vi sette alt isammen igjen å håpe på at det er tett. Var begge ganger nøye med å få segering i sporet. Det var det vanskeligste med hele monteringen  da  det skulle ganske mye press til , og ringen ligger rett nedpå gummi tetning.

Takk @mateco  

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jo dette ser riktig ut !

Vær obs på at gummien på den roterende delen også må være i god tilstand uten sprekker !

Hvis det er dårlig feste i akslingens segerring-spor, så kan du "friske det opp" med et tynt skjærfilblad mens akslingen hånd-roteres på en bordflate!

Lykke til !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

@Knude: Ett fingermerke på en av tetningsflatene er nok til å få lekkasje. Tørk av tetningsflatene med tørkepapir fuktet med aceton. Flatene skal være tørre og gullende rene ved montering. Flatheten på disse tetningsflatene er nede på rundt 0,0005 mm. Eller kanskje 0,001 mm på disse billigtetningene :-) Ikke så høy presisjon.

 

Da sitter jeg ved et tastatur... Et par ting som @matecoikke tok med. Det han skriver er forøvrig korrekt.

Merk at på den hvite ringen skal den blanke flaten mot kullringen, IKKE snu den gale flaten mot. Det samme gjelder kullringen, på en del billigtetninger kan også denne snus den gale veien. Ikke bruk noen form for fett. Bruk Zalo, eller vann. Hold teteningsflatene tørre og gullende rene. Gummimansjetten under fjæren skal gi så mye friksjon mot akslingen at den griper fast. Denne delen skal rotere med akslingen. Vask alle delene rene for fett! Den hvite ringen (den er laget av alu.ceramic (kjeramisk aluminium)) skal sitte fast og ikke rotere med akslingen. Ikke bruk fett. Har jeg gjort det klart? IKKE FETT. Når den hvite ringen er trykket på plass, tørk den enda en gang med papier fuktet i acteon, sjekk at det ikke ligger noen fragmenter på flaten. Samme med kullringen rett før du trykker sakene sammen. Tetningsflatene blir smurt av det pumpede produkt, uansett hva produktet er. Blander man inn andre substanser, vil kokepunktet til produktet endre seg, og tetningen vil lekke. Jeg har holdt en drøss med kurs om akkurat dette. Disse tetningene skal kjøre minst 5000 timer uten at det kommer et eneste drypp. 80 % av alle tetningshavarier skyldes at lagrene havarerer. Slike tetninger er nærmest evigvarende, eller at de kan holde pumpens levetid.

 

Mekaniske pumpetetninger er en av mine kjepphester. Har jobbet for to fabrikanter av mekaniske tetninger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ja der ser du.... Dette tettet mange kunnskaps hull . Dette hadde jeg ikke peiling på fra før.

 Nå ser jeg frem til å sette alt i sammen igjen denne gangen etter oppskrift fra @Hulda og @mateco. Takk igjen.

Har alltid likt å forstå hva og hvorfor ........  

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
  • 3 uker senere...

Oppdatering. Etter å ha montert og demontert pumpa flere ganger lakk den så mye at jeg ga opp. Bestilte nye deler fra Nogva. Alltid like hjelpsomme.

Deler kom men Desverre passet ikke det som jeg virkelig trengte i kittet.

 

gammel 

IMG_0188.JPG.23a981ecb6815828d18ccf098fe2470f.JPG

 

Og ny.

IMG_0189.JPG.ef4f315ea731b506da602b5aeb52c12d.JPG

 

For stor.

Ny Mail til Nogva som sender ny i posten..... venter i spenning.

 

vi ville flytte båten til enannen brygge så jeg ga pumpa en kjangs til.....

hva med å rubbe og polere flatene.  Samtidig som dette så ble vi litt kjent med et hyggelig par fra Austevoll  med båten Rikke. Takk for noen hyggelige samtaler og gode råd. 

Jeg fikk en skvett med rubbing for åprøve den. Denne ble smørt på et plant underlag og den delen med skrap ble planet forsiktig.

pumpa ble satt sammen igjen med andakt og utrolig men sandt. En og annen dråpe men nesten helt tett så langt. 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Triks: Vi brukte diamantpasta og glassplate som underlag. Kun kjeramikkdelen (den hvite). Når du plansliper, skal du bruke lett press og planslipe i 8-talls-bevegelse. Kullringen (den roterende delen her): Ta det fineste vannslipepapiret du kan finne. Tape papiret til glassplaten og samme 8-talls-bevegelse. Ikke fjern kullet fra papiret, det smører overflatene. Vask flatene med Aceton. Nå vil kjeramikksetet være helt matt. Du kan gjerne polere setet på papiret som er belagt med kull. Vask med Aceton før montering. Når ny tetning kommer, vask flatene med Aceton før montering. Ikke kom nær flatene etter vaskingen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Med en god lappeplate og lappepasta kan man fint reparere en mekanisk tetning i et nødstilfelle. Det gjorde vi mange ganger i utenriksfarten med godt resultat inntil ny tetning var på plass.

 

Pumpejobber er faktisk rene kosejobber, spesielt om man må legge på Belzona, legge på akslinger, lagerleier, dreie av overflødig materiale etc. og se at det aller meste er reparerbart inntil nye deler er på plass. Enkelte ganger blir reparasjonen bedre enn nytt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...