Hulda
@Knude: Ett fingermerke på en av tetningsflatene er nok til å få lekkasje. Tørk av tetningsflatene med tørkepapir fuktet med aceton. Flatene skal være tørre og gullende rene ved montering. Flatheten på disse tetningsflatene er nede på rundt 0,0005 mm. Eller kanskje 0,001 mm på disse billigtetningene :-) Ikke så høy presisjon.
Da sitter jeg ved et tastatur... Et par ting som @matecoikke tok med. Det han skriver er forøvrig korrekt.
Merk at på den hvite ringen skal den blanke flaten mot kullringen, IKKE snu den gale flaten mot. Det samme gjelder kullringen, på en del billigtetninger kan også denne snus den gale veien. Ikke bruk noen form for fett. Bruk Zalo, eller vann. Hold teteningsflatene tørre og gullende rene. Gummimansjetten under fjæren skal gi så mye friksjon mot akslingen at den griper fast. Denne delen skal rotere med akslingen. Vask alle delene rene for fett! Den hvite ringen (den er laget av alu.ceramic (kjeramisk aluminium)) skal sitte fast og ikke rotere med akslingen. Ikke bruk fett. Har jeg gjort det klart? IKKE FETT. Når den hvite ringen er trykket på plass, tørk den enda en gang med papier fuktet i acteon, sjekk at det ikke ligger noen fragmenter på flaten. Samme med kullringen rett før du trykker sakene sammen. Tetningsflatene blir smurt av det pumpede produkt, uansett hva produktet er. Blander man inn andre substanser, vil kokepunktet til produktet endre seg, og tetningen vil lekke. Jeg har holdt en drøss med kurs om akkurat dette. Disse tetningene skal kjøre minst 5000 timer uten at det kommer et eneste drypp. 80 % av alle tetningshavarier skyldes at lagrene havarerer. Slike tetninger er nærmest evigvarende, eller at de kan holde pumpens levetid.
Mekaniske pumpetetninger er en av mine kjepphester. Har jobbet for to fabrikanter av mekaniske tetninger.