Knude Startet 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2019 Hei. Har ensjøvannspumpe som for under 50 driftstimer siden fikk nye lager og tetninger. Tok ikke lang tid før det begynte å dryppe igjen. Mystisk..... Har skult på denne pumpa en lang stund men i dag gikk jeg i gang. Alt innvendig så helt ut. Satte alt sammen igjen. Da lakk den 10 ganger så mye. Da får man ty til ekstern hjelp. Denne. Johnsen pumpe som sikkert brukes på mange motorer. Demontert Detaljer. På tegningen tilsendt på mail fra Nogva ser rekkefølgen slik ut. Tetninger består av to deler hvor den ene tydelig skal stå fast i impellerhuset. Den store pakkboksen er jeg usikker på om skal rotere med aksel eller stå stille. Skjønner ikke helt hvordan dette virker og hvor det det tetter. Håper noen kan hjelpe ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
liberty Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Hvis du smører den keramisk tetning med greas eller fett så blir den varm å ryker ganske fort . Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Hvordan ser akslingen ut? Er det tydelig slitespor på den, eller er den ikke slitt i det hele tatt? Redigert 21.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mateco Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Dette er en mekanisk tetning. Vanligvis en karbonring på den roterende fjærende delen, og en kjeramisk ring på den stasjonære. Den kjeramiske ringen tetter mot huset med en O-ring, eller en omsluttende gummikrans, og denne er svært skjør og har lett for å briste. Det er derfor viktig å smøre med syntetisk fett og montere med et jevnt press. Den roterende, fjærende, delen består av to tetninger. Den ene er ringen som skal tette mot den stasjonære kjeramiske ringen, den andre er gummitetningen rundt selve akselen. For at den roterende tetningen skal få et trykk mot den stasjonære tetningen så er det svært viktig at låsering (pos.17) ligger i spor på aksling for å låse den roterende fjærende delen. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Knude Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Hjelpen var ikke langt unna. Fett skal vi da ikke bruke på tettningen Flaten. Takk @liberty Aksel ser ikke slitt ut men vanskelig å måle. Er ikke noe avvik målt inne og ute. for oss som må ha dette inn med tskje @mateco. Det er sammensetningen av del 16 og hvilke flater som skal mot hverandre jeg ikke får til. Et til Den lengst til høyre tetter mot huset med den hvite plast greia inni. Den har to flater. En med spor og en uten. Så kommer fjær delen. Den har en plast del i ene enden og en mer gummiaktig ring i den andre. Desverre datt dette litt fort ut så jeg er ikke sikker på hvilken vei dette sto da det dryppet. Nå satte jeg fjærdelen som jeg oppfattet tegningen men det virket rart da ring 17 lå mot gummi. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mateco Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) "Hvite plast greia" ?? Det må vel være den kjeramiske tetningsringen som skal være "glasshard"!? Den glatte flaten er tetningsflaten og skal vende utover mot den roterende delen. Når det gjelder den roterende delen så skriver du at den har en "plast del i ene enden". Men også her så skal det være en hard karbonring (veldig skjør!). Denne karbonringen skal rotere mot den hvit, glatte, stasjonære ringen som da utgjør tetningen. Kan det være at den er fraværende? Den roterende delen må tette mot aksel (Gummi enden) som skal omslutte akslingen tett. Den roterende delen må ha et vist aksialt press mot den hvite stasjonære ringen. Derfor må den låses på akselen med den rustfrie seger ringen og et spor på akslingen.. Redigert 21.Juni.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Knude Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Nå nærmer vi oss en forklaring. Da går jeg ut i fra at det skal ha denne rekkefølgen. Jo hvit ring er kjeramisk og sort ring er sikkert karbon. Dette er originaldeler fra Nogva motorfabrikk. Da får vi sette alt isammen igjen å håpe på at det er tett. Var begge ganger nøye med å få segering i sporet. Det var det vanskeligste med hele monteringen da det skulle ganske mye press til , og ringen ligger rett nedpå gummi tetning. Takk @mateco Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mateco Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Jo dette ser riktig ut ! Vær obs på at gummien på den roterende delen også må være i god tilstand uten sprekker ! Hvis det er dårlig feste i akslingens segerring-spor, så kan du "friske det opp" med et tynt skjærfilblad mens akslingen hånd-roteres på en bordflate! Lykke til ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) @Knude: Ett fingermerke på en av tetningsflatene er nok til å få lekkasje. Tørk av tetningsflatene med tørkepapir fuktet med aceton. Flatene skal være tørre og gullende rene ved montering. Flatheten på disse tetningsflatene er nede på rundt 0,0005 mm. Eller kanskje 0,001 mm på disse billigtetningene :-) Ikke så høy presisjon. Da sitter jeg ved et tastatur... Et par ting som @matecoikke tok med. Det han skriver er forøvrig korrekt. Merk at på den hvite ringen skal den blanke flaten mot kullringen, IKKE snu den gale flaten mot. Det samme gjelder kullringen, på en del billigtetninger kan også denne snus den gale veien. Ikke bruk noen form for fett. Bruk Zalo, eller vann. Hold teteningsflatene tørre og gullende rene. Gummimansjetten under fjæren skal gi så mye friksjon mot akslingen at den griper fast. Denne delen skal rotere med akslingen. Vask alle delene rene for fett! Den hvite ringen (den er laget av alu.ceramic (kjeramisk aluminium)) skal sitte fast og ikke rotere med akslingen. Ikke bruk fett. Har jeg gjort det klart? IKKE FETT. Når den hvite ringen er trykket på plass, tørk den enda en gang med papier fuktet i acteon, sjekk at det ikke ligger noen fragmenter på flaten. Samme med kullringen rett før du trykker sakene sammen. Tetningsflatene blir smurt av det pumpede produkt, uansett hva produktet er. Blander man inn andre substanser, vil kokepunktet til produktet endre seg, og tetningen vil lekke. Jeg har holdt en drøss med kurs om akkurat dette. Disse tetningene skal kjøre minst 5000 timer uten at det kommer et eneste drypp. 80 % av alle tetningshavarier skyldes at lagrene havarerer. Slike tetninger er nærmest evigvarende, eller at de kan holde pumpens levetid. Mekaniske pumpetetninger er en av mine kjepphester. Har jobbet for to fabrikanter av mekaniske tetninger. Redigert 21.Juni.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 (redigert) Ja der ser du.... Dette tettet mange kunnskaps hull . Dette hadde jeg ikke peiling på fra før. Nå ser jeg frem til å sette alt i sammen igjen denne gangen etter oppskrift fra @Hulda og @mateco. Takk igjen. Har alltid likt å forstå hva og hvorfor ........ Redigert 22.Juni.2019 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Grufolf Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Sikker på at det ikke skal smøres med fett?????? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Grufolf skrev 1 time siden: Sikker på at det ikke skal smøres med fett?????? Ja, ekstremt sikker. Du skal faktisk ikke være bort i tetteflatene med fingrene en gang. Det skal være helt rent. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Oppdatering. Etter å ha montert og demontert pumpa flere ganger lakk den så mye at jeg ga opp. Bestilte nye deler fra Nogva. Alltid like hjelpsomme. Deler kom men Desverre passet ikke det som jeg virkelig trengte i kittet. gammel Og ny. For stor. Ny Mail til Nogva som sender ny i posten..... venter i spenning. vi ville flytte båten til enannen brygge så jeg ga pumpa en kjangs til..... hva med å rubbe og polere flatene. Samtidig som dette så ble vi litt kjent med et hyggelig par fra Austevoll med båten Rikke. Takk for noen hyggelige samtaler og gode råd. Jeg fikk en skvett med rubbing for åprøve den. Denne ble smørt på et plant underlag og den delen med skrap ble planet forsiktig. pumpa ble satt sammen igjen med andakt og utrolig men sandt. En og annen dråpe men nesten helt tett så langt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Triks: Vi brukte diamantpasta og glassplate som underlag. Kun kjeramikkdelen (den hvite). Når du plansliper, skal du bruke lett press og planslipe i 8-talls-bevegelse. Kullringen (den roterende delen her): Ta det fineste vannslipepapiret du kan finne. Tape papiret til glassplaten og samme 8-talls-bevegelse. Ikke fjern kullet fra papiret, det smører overflatene. Vask flatene med Aceton. Nå vil kjeramikksetet være helt matt. Du kan gjerne polere setet på papiret som er belagt med kull. Vask med Aceton før montering. Når ny tetning kommer, vask flatene med Aceton før montering. Ikke kom nær flatene etter vaskingen. Redigert 8.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Du må også være helt sikker på at det er helt rent rundt akslingen der den roterende delen ligger ann mot. Redigert 8.Juli.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Med en god lappeplate og lappepasta kan man fint reparere en mekanisk tetning i et nødstilfelle. Det gjorde vi mange ganger i utenriksfarten med godt resultat inntil ny tetning var på plass. Pumpejobber er faktisk rene kosejobber, spesielt om man må legge på Belzona, legge på akslinger, lagerleier, dreie av overflødig materiale etc. og se at det aller meste er reparerbart inntil nye deler er på plass. Enkelte ganger blir reparasjonen bedre enn nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.