PiperBill Startet 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2019 Skal montere et batteri rett ved siden av baugtruster. Den vil jeg ha dedikert kun til trusteren. Koble til med 70mm2 kabel, strømbryter og sikring. Ladningen har jeg ikke funnet løsning på men har flere alternativer med laderegulator eller DVSR (digital voltage sensitive relay). MEN spørsmålet er om batteriet bør/må også kobles til felles minusskinne der hvor alt annet av minus kabler er koblet. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Så absolutt. ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Strømkretsen mellom truster og batteri er det som må til for at trusteren virker. Om det trengs felles minus for å lade er avhengig hvilken måte du bruker. Med fordelere som skilledioder, VSR, BB-lader, og annet som kobles inn i én ledning er det nødvendig at minus av trusterbatteriet er tilkoblet felles minus. Med komplett skille brukes det en enhet som henter pluss og minus fra primærkilden og er tilkoblet pluss og minus på den andre siden. Praktisk betyr det alltid at kabel møtes enten direkte eller rett foran en liten enhet. Når du lager et dedikert krets med egen batteri framme vill jeg også gjerne anbefale å velge batterikapasitet ift. brukermanualen, men ikke bare høystrømbatterier. Det tilbyr mange fordeler for alt i det systemet. I tillegg betyr det faktisk at trusterprodusentene setter opp for at batteriene ikke utlades laver enn SoC93% som betyr at batteriet kan arbeide antisyklis. I så fall kan man lade/utjevne sakte, og bruke små ladekilder. Se gjerne Sterling BM (Battery Maintainer) som tillater å trekke ladekabel med <6mm² i praktisk alle vanlige fritidsbåter mht. lengden og kabelstrekk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Jeg har gjort det så enkelt det kan gjøres: Batteriet i baugen som forsyner baugpropeller og ankerwinch forut, er koblet til startbatteriet med 16kv. kabler, d.v.s. forbindelsen kobles av rele som styres av strøm fra startstrøm- hovedbryteren. Da får batteriet den strømmen det trenger når motoren går. I tillegg kan baugbatteriet forsyne seg litt fra startbatteriet - og omvendt, via disse kablene ved behov. Det skal mye til at ett av disse batteriene er så tomt at det er noen fare for varmgang i kablene. Dette har fungert strålende i mer enn 10 år. Kabler til baugpropell er forøvrig 70kv. og til ankerwinch 35kv. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.