
Arne2
Når det gjelder moderne masseproduserte seilbåter, så er vel det en sak med to sider.
Når man masseproduserer så går man ned i dimensjon og materialkostnad så langt som det kan la seg gjøre. Ett av flere resultater av dette ser ut til å være at mange moderne seilbåter ikke lengre tåler å bli lagret på land på grunn av at det kan medføre en overbelastning av skroget:
https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=50299
En annen side ved saken, det er jo at når man produserer veldig mange båter, så får man et meget stort erfaringsmateriale, slik at man kan korrigere for feil.
På den annen side - Hvis man formulerer problemstillingen slik: Hva har framtiden foran seg, et grovt dimensjonert skrog i holdbart materiale eller et litt mer "optimalt" dimensjonert skrog i samme materiale?
Man skal vel ikke se bort fra at man i "framtiden" kan komme til å vektlegge "forventet framtidig levetid".
Skulle det være utenkelig at et plastskrog skulle kunne ha for eksempel 2-3 ganger så lang levetid som et annet?
Må ellers en såkalt "premium båt" nødvendigvis ha et "premium vedlikehold" eller kan det være like gunstig å gjennomføre det vedlikeholde som er nødvendig for å oppnå "optimalisert for levetid i forhold til kostnader" ?
Graden av teknisk kompleksitet og praktisk mulighet for teknisk komplisert vedlikehold kan vel også variere. Hvordan går man for eksempel fram for å reparere oppsprekkinger i denne strukturen? :
https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50066