Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 

 

Monn det ikke er slik at en del moderne båtdesign faktisk er basert på begrenset levetid?

Grunn: Et mer moderne design er også vanligvis et mer komplekst design, der man har forsøkt å optimalisere opp mot høy styrke i forhold til vekt og materialkostnad. Dette gir et design som på sikt medfører flere feilkilder, og en mulighet for at det vil oppstå behov for reparasjon av komplekse strukturdeler. 

 

Edit:

Seilbåten IF må vel være et godt eksempel på en båt med et meget enkelt teknisk byggedesign og med få designdetaljer som skulle begrense levetiden. Det viser seg vel også at mange av disse båtene med en alder på rundt 50 år lever i beste velgående og med forholdsvis få feil:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149235142

 

Ut fra mitt syn på saken så er IF i all enkelhet en båt som er konstruert for å vare, der det ikke står mange feilkilder på vent som vil begrense levetiden.

Arne2

Arne2

1 hour ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 

 

Monn det ikke er slik at en del moderne båtdesign faktisk er basert på begrenset levetid?

Grunn: Et mer moderne design er også vanligvis et mer komplekst design, der man har forsøkt å optimalisere opp mot høy styrke i forhold til vekt og materialkostnad. Dette gir et design som på sikt medfører flere feilkilder, og en mulighet for at det vil oppstå behov for reparasjon av komplekse strukturdeler. 

 

Edit:

Seilbåten IF må vel være et godt eksempel på en båt med et meget enkelt teknisk byggedesign og med få designdetaljer som skulle begrense levetiden. Det viser seg vel også at mange av disse båtene med en alder på rundt 50 år lever i beste velgående og med forholdsvis få feil:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149235142

Arne2

Arne2

1 hour ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 

 

Monn det ikke er slik at en del moderne båtdesign faktisk er basert på begrenset levetid?

Grunn: Et mer moderne design er også vanligvis et mer komplekst design, der man har forsøkt å optimalisere opp mot høy styrke i forhold til vekt og materialkostnad. Dette gir et design som på sikt medfører flere feilkilder, og en mulighet for at det vil oppstå behov for reparasjon av komplekse strukturdeler. 

 

Edit:

Seilbåten IF må vel være et godt eksempel på en båt med et meget enkelt teknisk byggedesign og med små designdeler som skulle begrense levetiden. Det viser seg vel også at mange av disse båtene med en alder på rundt 50 år lever i beste velgående og med forholdsvis få feil:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149235142

Arne2

Arne2

1 hour ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 

 

Monn det ikke er slik at en del moderne båtdesign faktisk er basert på begrenset levetid?

Grunn: Et mer moderne design er også vanligvis et mer komplekst design, der man har forsøkt å optimalisere opp mot høy styrke i forhold til vekt og materialkostnad. Dette gir et design som på sikt medfører flere feilkilder, og en mulighet for at det vil oppstå behov for reparasjon av komplekse strukturdeler. 

Arne2

Arne2

45 minutes ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 

 

Monn det ikke er slik at en del moderne båtdesign faktisk er basert på begrenset levetid?

Arne2

Arne2

27 minutes ago, Barbaria said:

Alt kan vedelikeholdes i det uendelige med nok kr.

 

Ja, men ikke med forholdsvis få kroner. Det vi foreløpig vet om plastbåtens historie det er at ganske mange båter fra 70 og 80 tallet (men ikke alle) lever videre. Det som gjenstår å se det er jo hva som blir livslengden på mer moderne og avanserte konstruksjoner. 

 

Jeg ville nok gjette på at en del 70-80 talls design i praksis vil vise seg å ha lengre levetid enn en del mer avanserte design som har kommet senere.  Dette vet man jo ikke før en gang ut i framtiden. Det vi vet fram til nå det er at mange 70-80 talls design har en effektiv og praktisk levetid på 40-50 år og mer. 

 

De som jobber med båtreparasjoner på profesjonell basis vil sikkert kunne si noe om hvor vanlig det er med skader, dvs oppsprekking, delaminering osv på mer moderne båter. Slike skader oppstår vel ikke over natten men over tid, slik at man eventuelt vil kunne observere en utvikling over tid og lenge før båten blir problematisk å reparere.

 

Det er jo sånn sett bare en antakelse fra min side at en enkel type design og en enkel byggeteknologi vil medføre en forholdsvis større grad av reparerbarhet og forholdsvis lengre levetid. 



×
×
  • Create New...