Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

3 hours ago, Chiefengineer said:

Pris har ingen ting med kvalitet å gjøre, en Rolls Royce har ikke mindre feil enn en Toyota.

 

Det stemmer vel ikke helt 100%.

 

Statistikk viser vel at det er til dels veldig store forskjell mellom bilmerkene med hensyn til mengden og typen av tekniske feil som oppstår på 5 og 10 år gamle biler.

 

En LED lampe har vel heller ikke det samme strømforbruk og den samme levetid som en glødepære, og det er vel også et eksempel på at man kan kjøpe forskjellige produktegenskaper til forskjellig pris.

 

De fleste tekniske produkter i dag er jo designet ut i fra en forventet levetid. For en del tekniske produkter så regner man i dag kortere levetid enn det som tilsvarende gjaldt for 20-30 år siden. (Eksempel: Hvitevarer, biler og seilbåter.)

 

Ut i fra et økonomisk perspektiv så er jo de tidligere generasjoner seilbåter "feilkonstruert" ved at de har alt for lang levetid, slik at salget av nye båter blir for lite. Den eneste måten å oppnå en "bærekraftig utvikling" for produsentene,  på sikt, det er jo å konstruere inn en forholdsvis kortere levetid slik at man på sikt oppnår en hurtigere utskifting. 

 

Samtidig så vil det være nødvendig å legge inn nye forbedrede produktegenskaper slik at kundene ønsker å skifte over til ny båttype med forholdsvis kortere levetid. Dette vil for eksempel kunne være bedre bo og passasjerkomfort og andre forbedringer i brusegenskaper.


Hvis en båt er konstruert slik at det vil oppstå spenningskonsentrasjoner og senere utmatting i områder der det vil være vanskelig å komme til og vanskelig og kostbart å utføre reparasjoner, så vil jo ellers dette også være "en klokke som tikker og går" først og fremst når båten er "i bruk" og når den utsettes for vekslende krefter i sjøen. Når båten er i ro og brukes som bobåt, så vil den kanskje i forholdsvis mindre grad være utsatt for dette.

 

For meg så ser det ut som om moderne seilbåter er designet med flere slike "innebygde klokker" som vil begrense levetiden, men samtidig meget gode bruksegenskaper, så lenge som det varer.

 

Har man 1.5 mill til prosjektet så er det vel ellers klart at man får en bo-komfort som ligger på en helt annen planet når man velger en moderne masseprodusert båt, slik at dette allikevel kan være en god ide, og "konstruert levetid" den kan jo også være "lang nok".

 

 

Arne2

Arne2

3 hours ago, Chiefengineer said:

Pris har ingen ting med kvalitet å gjøre, en Rolls Royce har ikke mindre feil enn en Toyota.

 

Det stemmer vel ikke helt 100%.

 

Statistikk viser vel at det er til dels veldig store forskjell mellom bilmerkene med hensyn til mengden og typen av tekniske feil som oppstår på 5 og 10 år gamle biler.

 

En LED lampe har vel heller ikke det samme strømforbruk og den samme levetid som en glødepære, og det er vel også et eksempel på at man kan kjøpe forskjellige produktegenskaper til forskjellig pris.

 

De fleste tekniske produkter i dag er jo designet ut i fra en forventet levetid. For en del tekniske produkter så regner man i dag kortere levetid enn det som tilsvarende gjaldt for 20-30 år siden. (Eksempel: Hvitevarer, biler og seilbåter.)

 

Ut i fra et økonomisk perspektiv så er jo de tidligere generasjoner seilbåter "feilkonstruert" ved at de har alt for lang levetid, slik at salget av nye båter blir for lite. Den eneste måten å oppnå en "bærekraftig utvikling" for produsentene,  på sikt, det er jo å konstruere inn en forholdsvis kortere levetid slik at man på sikt oppnår en hurtigere utskifting. 

 

Samtidig så vil det være nødvendig å legge inn nye forbedrede produktegenskaper slik at kundene ønsker å skifte over til ny båttype med forholdsvis kortere levetid. Dette vil for eksempel kunne være bedre bo og passasjerkomfort og andre forbedringer i brusegenskaper.


Hvis en båt er konstruert slik at det vil oppstå spenningskonsentrasjoner og senere utmatting i områder der det vil være vanskelig å komme til og vanskelig og kostbart å utføre reparasjoner, så vil jo ellers dette også være "en klokke som tikker og går" først og fremst når båten er "i bruk" og når den utsettes for vekslende krefter i sjøen. Når båten er i ro og brukes som bobåt, så vil den kanskje i forholdsvis mindre grad være utsatt for dette.

 

For meg så ser det ut som om moderne seilbåter er designet med flere slike "innebygde klokker" som vil begrense levetiden, men samtidig meget gode bruksegenskaper, så lenge som det varer.

 

Har man 1.5 mill til prosjektet så er det vel ellers klart at man får en bo-komfort som ligger på en helt annen planet når man velger en moderne masseprodusert båt, slik at dette allikevel kan være en god ide, og "konstruert levetid" den kan jo være "lang nok".

 

 

Arne2

Arne2

2 hours ago, Chiefengineer said:

Pris har ingen ting med kvalitet å gjøre, en Rolls Royce har ikke mindre feil enn en Toyota.

 

Det stemmer vel ikke helt 100%.

 

Statistikk viser vel at det er til dels veldig store forskjell mellom bilmerkene med hensyn til mengden og typen av tekniske feil som oppstår på 5 og 10 år gamle biler.

 

En LED lampe har vel heller ikke det samme strømforbruk og den samme levetid som en glødepære, og det er vel også et eksempel på at man kan kjøpe forskjellige produktegenskaper til forskjellig pris.

 

De fleste tekniske produkter i dag er jo designet ut i fra en forventet levetid. For en del tekniske produkter så regner man i dag kortere levetid enn det som tilsvarende gjaldt for 20-30 år siden. (Eksempel: Hvitevarer og kanskje også biler og seilbåter.)

 

Ut i fra et økonomisk perspektiv så er jo de tidligere generasjoner seilbåter "feilkonstruert" ved at de har alt for lang levetid, slik at salget av nye båter blir for lite. Den eneste måten å oppnå en "bærekraftig utvikling" for produsentene,  på sikt, det er jo å konstruere inn en forholdsvis kortere levetid slik at man på sikt oppnår en hurtigere utskifting. 

 

Samtidig så vil det være nødvendig å legge inn nye forbedrede produktegenskaper slik at kundene ønsker å skifte over til ny båttype med forholdsvis kortere levetid. Dette vil for eksempel kunne være bedre bo og passasjerkomfort.


Hvis en båt er konstruert slik at det vil oppstå spenningskonsentrasjoner og senere utmatting i områder der det vil være vanskelig å komme til og vanskelig og kostbart å utføre reparasjoner, så vil jo ellers dette også være "en klokke som tikker og går" først og fremst når båten er "i bruk" og når den utsettes for vekslende krefter i sjøen. Når båten er i ro og brukes som bobåt, så vil den kanskje i forholdsvis mindre grad være utsatt for dette.

 

For meg så ser det ut som om moderne seilbåter er designet med flere slike "innebygde klokker" som vil begrense levetiden, men samtidig meget gode bruksegenskaper, så lenge som det varer.

 

Har man 1.5 mill til prosjektet så er det vel ellers klart at man får en bo-komfort som ligger på en helt annen planet når man velger en moderne masseprodusert båt, slik at dette allikevel kan være en god ide, og "konstruert levetid" den kan jo være "lang nok".

 

 

Arne2

Arne2

2 hours ago, Chiefengineer said:

Pris har ingen ting med kvalitet å gjøre, en Rolls Royce har ikke mindre feil enn en Toyota.

 

Det stemmer vel ikke helt 100%.

 

Statistikk viser vel at det er til dels veldig store forskjell mellom bilmerkene med hensyn til mengden og typen av tekniske feil som oppstår på 5 og 10 år gamle biler.

 

De fleste tekniske produkter i dag er jo designet ut i fra en forventet levetid. For en del tekniske produkter så regner man i dag kortere levetid enn det som tilsvarende gjaldt for 20-30 år siden. (Eksempel: Hvitevarer og kanskje også biler og seilbåter.)

 

Ut i fra et økonomisk perspektiv så er jo de tidligere generasjoner seilbåter konstruert "feil" ved at de har alt for lang levetid, slik at salget av nye båter blir for lite. Den eneste måten å oppnå en "bærekraftig utvikling" for produsentene,  på sikt, det er jo å konstruere inn en forholdsvis kortere levetid slik at man på sikt oppnår en hurtigere utskifting. 

 

Samtidig så vil det være nødvendig å legge inn nye forbedrede produktegenskaper slik at kundene ønsker å skifte over til ny båttype med forholdsvis kortere levetid. Dette vil for eksempel kunne være bedre bo og passasjerkomfort.

 

Har man 1.5 mill til prosjektet så er det vel ellers klart at man får en bo-komfort som ligger på en helt annen planet når man velger en moderne masseprodusert båt, slik at dette allikevel kan være en god ide.

 

Hvis en båt er konstruert slik at det vil oppstå spenningskonsentrasjoner og senere utmatting i områder der det vil være vanskelig å komme til og vanskelig og kostbart å utføre reparasjoner, så vil jo ellers dette også være "en klokke som tikker og går" først og fremst når båten er "i bruk" og når den utsettes for vekslende krefter i sjøen. Når båten er i ro og brukes som bobåt, så vil den kanskje i forholdsvis mindre grad være utsatt for dette.

 

 

Arne2

Arne2

2 hours ago, Chiefengineer said:

Pris har ingen ting med kvalitet å gjøre, en Rolls Royce har ikke mindre feil enn en Toyota.

 

Det stemmer vel ikke helt 100%.

 

Statistikk viser vel at det er til dels veldig store forskjell mellom bilmerkene med hensyn til mengden og typen av tekniske feil som oppstår på 5 og 10 år gamle biler.

 

De fleste tekniske produkter i dag er jo designet ut i fra en forventet levetid. For en del tekniske produkter så regner man i dag kortere levetid enn det som tilsvarende gjaldt for 20-30 år siden. (Eksempel: Hvitevarer og kanskje også biler og seilbåter.)

 

Ut i fra et økonomisk perspektiv så er jo de tidligere generasjoner seilbåter konstruert "feil" ved at de har alt for lang levetid, slik at salget av nye båter blir for lite. Den eneste måten å oppnå en "bærekraftig utvikling" for produsentene,  på sikt, det er jo å konstruere inn en forholdsvis kortere levetid slik at man på sikt oppnår en hurtigere utskifting. 

 

Samtidig så vil det være nødvendig å legge inn nye forbedrede produktegenskaper slik at kundene ønsker å skifte over til ny båttype med forholdsvis kortere levetid. Dette vil for eksempel kunne være bedre bo og passasjerkomfort.

 

Har man 1.5 mill til prosjektet så er det vel ellers klart at man får en bokomfort som ligger på en helt annen planet når man velger en moderne masseprodusert båt, slik at dette allikevel kan være en god ide.

 

 



×
×
  • Create New...