Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

  Midtpinne skrev On 30.6.2019 at 21.13:

Fikk vel bekreftet at monsterskroget på Finnsaileren er lagd skikkelig.

Vis hele sitatet  

 

Har jobbet med slike stress og vedlikeholdsanalyser innenfor luftfartsindustrien gjennom noen år og i "mitt gamle liv". Mener jo å vite det at de aller fleste tekniske produkter er designet for et begrenset liv, men at det er mulig å designe og vedlikeholde for et forholdsvis "langt teknisk liv".

 

Ett av de prosjektene som jeg jobbet med på 80 tallet, det var å "utvide" eller ivareta levetiden til disse helikoptrene:

 

https://www.planes.cz/en/photo/1199699/sikorsky-s61n-oy-haf-air-greenland-grl-gl-maniitsoq-jsu-bgmq

 

https://www.airgreenland.com/about/news/extension-of-the-civil-sar-preparedness-contract

 

At de fortsatt skulle være i drift i 2019 det hadde vi vel ikke helt sett for oss den gangen. Den gangen så var de vel 20 år gamle og nå har de passert 50. Ser ellers at nåværende president D.Trump til tider spaserer ut og inn av noenlunde samme helikoptertype:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_One

 

Også når det gjelder fastvingede fly så kan det se ut som at man har en viss sans for et design fra 1960 tallet:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One

 

Ville ikke tro at det skyldes mangel på budsjett eller små krav til sikkerhet.

 

Når man designer eller "legger til rette" for "lang levetid", så er det jo to faktorer som gjelder:

 

  • For det første å minimere de designdetaljer som gir lokale vekslende spenningskonsentrasjoner og påfølgende utmatting.
  • For det annet å legge til rette for at man skal ha tilgang til alle utsatte områder for inspeksjon og reparasjon.

 

En del moderne design av seilbåter ser ut til å følge det noenlunde motsatte prinsipp, slik at man oppnår  en "innebygd begrensning av levetiden". 

Om dette stemmer "og slår til i praksis" det må det jo være de som har "hands on" erfaring med vedlikehold av "teknisk avanserte" seilbåter som kan uttale seg om. Hvis "teori og praksis" stemmer overens så skulle det jo være en del "innebygd begrensning i levetid" i en del moderne skrog for seilbåter.

 

Vil ikke se bort fra at Finnseileren også kan falle inn under kategorien "evig liv".

 

Det skulle ellers være interessant med noen linker/bilder som viser litt mer i detalj hvordan moderne masseproduserte seilbåter er bygd opp. Noen som har noe mer info?

 

 

 

Arne2

Arne2

  Midtpinne skrev On 30.6.2019 at 21.13:

Fikk vel bekreftet at monsterskroget på Finnsaileren er lagd skikkelig.

Vis hele sitatet  

 

Har jobbet med slike stress og vedlikeholdsanalyser innenfor luftfartsindustrien gjennom noen år og i "mitt gamle liv". Mener jo å vite det at de aller fleste tekniske produkter er designet for et begrenset liv, men at det er mulig å designe og vedlikeholde for et forholdsvis "langt teknisk liv".

 

Ett av de prosjektene som jeg jobbet med på 80 tallet, det var å "utvide" eller ivareta levetiden til disse helikoptrene:

 

https://www.planes.cz/en/photo/1199699/sikorsky-s61n-oy-haf-air-greenland-grl-gl-maniitsoq-jsu-bgmq

 

https://www.airgreenland.com/about/news/extension-of-the-civil-sar-preparedness-contract

 

At de fortsatt skulle være i drift i 2019 det hadde vi vel ikke helt sett for oss den gangen. Den gangen så var de vel 20 år gamle og nå har de passert 50. Ser ellers at nåværende president D.Trump til tider spaserer ut og inn av noenlunde samme helikoptertype:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_One

 

Også når det gjelder fastvingede fly så kan det se ut som at man har en viss sans for et design fra 1960 tallet:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One

 

Ville ikke tro at det skyldes mangel på budsjett eller små krav til sikkerhet.

 

Når man designer eller "legger til rette" for "lang levetid", så er det jo to faktorer som gjelder:

 

  • For det første å minimere de designdetaljer som gir lokale vekslende spenningskonsentrasjoner og påfølgende utmatting.
  • For det annet å legge til rette for at man skal ha tilgang til alle utsatte områder for inspeksjon og reparasjon.

 

En del moderne design av seilbåter ser ut til å følge det noenlunde motsatte prinsipp, slik at man oppnår  en "innebygd begrensning av levetiden". 

Om dette stemmer "og slår til i praksis" det må det jo være de som har "hands on" erfaring med vedlikehold av "teknisk avanserte" seilbåter som kan uttale seg om. Hvis "teori og praksis" stemmer overens så skulle det jo være en del "innebygd begrensning i levetid" i en del moderne skrog for seilbåter.

 

Vil ikke se bort fra at Finnseileren også kan falle inn under kategorien "evig liv".

 

Det skulle ellers være interessant med noen linker/bilder som viser i detalj hvordan moderne masseproduserte seilbåter er bygd opp. Noen som har noe mer info?

 

 

 

Arne2

Arne2

  Midtpinne skrev On 30.6.2019 at 21.13:

Fikk vel bekreftet at monsterskroget på Finnsaileren er lagd skikkelig.

Vis hele sitatet  

 

Har jobbet med slike stress og vedlikeholdsanalyser innenfor luftfartsindustrien gjennom noen år og i "mitt gamle liv". Mener jo å vite det at de aller fleste tekniske produkter er designet for et begrenset liv, men at det er mulig å designe og vedlikeholde for et forholdsvis "langt teknisk liv".

 

Ett av de prosjektene som jeg jobbet med på 80 tallet, det var å "utvide" eller ivareta levetiden til disse helikoptrene:

 

https://www.planes.cz/en/photo/1199699/sikorsky-s61n-oy-haf-air-greenland-grl-gl-maniitsoq-jsu-bgmq

 

https://www.airgreenland.com/about/news/extension-of-the-civil-sar-preparedness-contract

 

At de fortsatt skulle være i drift i 2019 det hadde vi vel ikke helt sett for oss den gangen. Den gangen så var de vel 20 år gamle og nå har de passert 50. Ser ellers at nåværende president D.Trump til tider spaserer ut og inn av noenlunde samme helikoptertype:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_One

 

Ville ikke tro at det skyldes mangel på budsjett eller små krav til sikkerhet.

 

Når man designer eller "legger til rette" for "lang levetid", så er det jo to faktorer som gjelder:

 

  • For det første å minimere de designdetaljer som gir lokale vekslende spenningskonsentrasjoner og påfølgende utmatting.
  • For det annet å legge til rette for at man skal ha tilgang til alle utsatte områder for inspeksjon og reparasjon.

 

En del moderne design av seilbåter ser ut til å følge det noenlunde motsatte prinsipp, slik at man oppnår  en "innebygd begrensning av levetiden". 

Om dette stemmer "og slår til i praksis" det må det jo være de som har "hands on" erfaring med vedlikehold av "teknisk avanserte" seilbåter som kan uttale seg om. Hvis "teori og praksis" stemmer overens så skulle det jo være en del "innebygd begrensning i levetid" i en del moderne skrog for seilbåter.

 

Vil ikke se bort fra at Finnseileren også kan falle inn under kategorien "evig liv".

 

Det skulle ellers være interessant med noen linker/bilder som viser i detalj hvordan moderne masseproduserte seilbåter er bygd opp. Noen som har noe mer info?

 

 

 

Arne2

Arne2

  Midtpinne skrev On 30.6.2019 at 21.13:

Fikk vel bekreftet at monsterskroget på Finnsaileren er lagd skikkelig.

Vis hele sitatet  

 

Har jobbet med slike stress og vedlikeholdsanalyser innenfor luftfartsindustrien gjennom noen år og i "mitt gamle liv". Mener jo å vite det at de aller fleste tekniske produkter er designet for et begrenset liv, men at det er mulig å designe og vedlikeholde for et forholdsvis "langt teknisk liv".

 

Ett av de prosjektene som jeg jobbet med på 80 tallet, det var å "utvide" eller ivareta levetiden til disse helikoptrene:

 

https://www.planes.cz/en/photo/1199699/sikorsky-s61n-oy-haf-air-greenland-grl-gl-maniitsoq-jsu-bgmq

 

https://www.airgreenland.com/about/news/extension-of-the-civil-sar-preparedness-contract

 

At de fortsatt skulle være i drift i 2019 det hadde vi vel ikke helt sett for oss den gangen. Den gangen så var de vel 20 år gamle og nå har de passert 50. Ser ellers at nåværende president D.Trump til tider spaserer ut og inn av noenlunde samme helikoptertype:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_One

 

Ville ikke tro at det skyldes mangel på budsjett eller små krav til sikkerhet.

 

Når man designer eller "legger til rette" for "lang levetid", så er det jo to faktorer som gjelder:

 

  • For det første å minimere de designdetaljer som gir lokale vekslende spenningskonsentrasjoner og påfølgende utmatting.
  • For det annet å legge til rette for at man skal ha tilgang til alle utsatte områder for inspeksjon og reparasjon.

 

En del moderne design av seilbåter ser ut til å følge det noenlunde motsatte prinsipp, slik at man oppnår  en "innebygd begrensning av levetiden". 

Om dette stemmer "og slår til i praksis" det må det jo være de som har "hands on" erfaring med vedlikehold av "teknisk avanserte" seilbåter som kan uttale seg om. Hvis "teori og praksis" stemmer overens så skulle det jo være en del "innebygd begrensning i levetid" i en del moderne skrog for seilbåter.

 

Vil ikke se bort fra at Finnseileren også kan falle inn under kategorien "evig liv".

 

 

 

Arne2

Arne2

  Midtpinne skrev On 30.6.2019 at 21.13:

Fikk vel bekreftet at monsterskroget på Finnsaileren er lagd skikkelig.

Vis hele sitatet  

 

Har jobbet med slike stress og vedlikeholdsanalyser innenfor luftfartsindustrien gjennom noen år og i "mitt gamle liv". Mener jo å vite det at de aller fleste tekniske produkter er designet for et begrenset liv, men at det er mulig å designe og vedlikeholde for et forholdsvis "langt teknisk liv".

 

Ett av de prosjektene som jeg jobbet med på 80 tallet, det var å "utvide" eller ivareta levetiden til disse helikoptrene:

 

https://www.planes.cz/en/photo/1199699/sikorsky-s61n-oy-haf-air-greenland-grl-gl-maniitsoq-jsu-bgmq

 

https://www.airgreenland.com/about/news/extension-of-the-civil-sar-preparedness-contract

 

At de fortsatt skulle være i drift i 2019 det hadde vi vel ikke helt sett for oss den gangen. Den gangen så var de vel 20 år gamle og nå har de passert 50. Ser ellers at nåværende president D.Trump til tider spaserer ut og inn av noenlunde samme helikoptertype:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_One

 

Ville ikke tro at det skyldes mangel på budsjett eller små krav til sikkerhet.

 

Når man designer eller "legger til rette" for "lang levetid", så er det jo to faktorer som gjelder:

 

  • For det første å minimere de designdetaljer som gir lokale vekslende spenningskonsentrasjoner og påfølgende utmatting.
  • For det annet å legge til rette for at man skal ha tilgang til alle utsatte områder for inspeksjon og reparasjon.

 

En del moderne design av seilbåter ser ut til å følge det noenlunde motsatte prinsipp, slik at man oppnår  en "innebygd begrensning av levetiden". 

Om dette stemmer "og slår til i praksis" det må det jo være de som har "hands on" erfaring med vedlikehold av "teknisk avsnserte" seilbåter som kan uttale seg om. Hvis "teori og praksis" stemmer overens så skulle det jo være en del "innebygd begrensning i levetid" i en del moderne skrog for seilbåter.

 

Vil ikke se bort fra at Finnseileren også kan falle inn under kategorien "evig liv".

 

 

 



×
×
  • Create New...