Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

6 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt (tap av mast) er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man for et fabrikat og en båtmodell regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign.

 

Man kan jo også estimere litt omkring "typer av reparasjoner" og  "kostnader for å holde i live".

 

Hva som er de riktige svarene i forhold til disse problemstillingene, det vil jo tiden vise.

 

Kortsiktig og langsiktig avskrivning samt forventet nivå i vedlikeholdskostnad bør vel være relevante og interessante problemstillinger, selv om en båt til 1.5 mill normalt og i utgangspunktet vil ha "en god status.

Arne2

Arne2

6 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt (tap av mast) er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man for et fabrikat og en båtmodell regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign. Man kan jo også estimere litt omkring "typer av reparasjoner" og  "kostnader for å holde i live".

 

Hva som er de riktige svarene i forhold til disse problemstillingene, det vil jo tiden vise.

 

Kortsiktig og langsiktig avskrivning samt forventet nivå i vedlikeholdskostnad bør vel være relevante og interessante problemstillinger, selv om en båt til 1.5 mill normalt og i utgangspunktet vil ha "en god status.

Arne2

Arne2

5 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt (tap av mast) er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man for et fabrikat og en båtmodell regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign. Man kan jo også estimere litt omkring "typer av reparasjoner" og  "kostnader for å holde i live".

 

Hva som er de riktige svarene i forhold til disse problemstillingene, det vil jo tiden vise.

Arne2

Arne2

5 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt (tap av mast) er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man for et fabrikat og en båtmodell regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign.

 

Dette vil jo tiden vise.

Arne2

Arne2

5 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt tap av mast er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man for et fabrikat og en båtmodell regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign.

 

Dette vil jo tiden vise.

Arne2

Arne2

5 hours ago, Kallethekid said:

Jeg tror mer eller mindre alle moderne seilbåter er sterke nok for et eller to varv rundt jorden. Har heller ikke hørt eller lest om tilfeller der et glassfiberskrog har kollapset kun på grunn av utmatting i materialet.

 

Jo, innfesting av ror og kjøl, samt tap av mast er jo gjengangere. Mekanisk styrke i forbindelse med grunnstøting er også en problemstilling.

 

Og en annen kanskje litt sentral problemstilling når man skal vurdere "forventet levetid":

 

Nå er det slik at det hvert eneste år leveres en del båter til opphugging. Alle disse båten har nådd "end of life".

 

Det som kanskje vil være en relevant problemstilling, der er:

 

  • Hva slags skader er det disse båtene har, og hvorfor er det at de leveres til opphugging?
  • Hvor mange av de båtene som faktisk hugges opp er det som har skader relatert til skroget?
  • Kan det tekniske designet ha noe å si for hvorvidt denne prosessen som leder til "end of life" løper hurtigere eller mer langsomt?

 

Det at en seilbåt når fram til enden av sitt liv og går til opphugging, det er jo ikke noe som skjer "veldig sjeldent" eller "nesten aldri", det skjer jo hele tiden og sannsynligvis hver dag. 

 

Hvis man regner ut "gjennomsnittlig alder ved opphogging" så er jo ikke det i seg selv en "følelsesmessig sak" men et tall som angir antall år. Dagens moderne båter med forholdsvis flat bunn og optimalisert dimensjonering av skroget, har veil ikke kommet dit ennå, men man kan vel anta at de kommer dit, og at det da vil finnes et tall i år og måneder som angir "end of life". Med litt "sunn fornuft" så kan man jo foreløpig estimere og vurdere om det er rimelig å tro at dette tallet blir høyere eller lavere enn for andre typer båtdesign.

 

Dette vil jo tiden vise.



×
×
  • Create New...