småbåtentusiasten
I noen tilfeller kan vannet slå inn bakfra på en båt slik at vannet renner over motorfestet og og dreneres ut igjen i motorbrønnen. Motoren må altså klare den høyden kortvarig, kanskje til og med høyere enn forgasserens luftinntak under dekslet, men selvsagt ikke permanent. Lokket sitter ganske så tett mot nedre kant med gode pakninger slik at store vannoverskyllinger skal tåles.
Ergo må den ikke sitte montert så lavt at vannet skal stige over motorlokkets nedre kant fordi vannet kan sive gjennom pakningen ved varig nedsenking. Yamaha beskriver også dette i sitatet under i forbindelse med "powerhead", som er motorblokken.
For å være på den sikre siden ville jeg satt vannlinjen til maks høyde på motoren til eksosutslippet fordi du vel ikke er uten bølger på stedet.
Min praktiske forståelse tilsier ikke dypere enn øverste undre kant på braketten som maksimal vannhøyde, ellers vil båten hele tiden ta inn vann til motorbrønnen.
Minimum vannhøyde er godt beskrevet i manualen: Minst over nedre vannrette plate på propellerhuset, der man ser vanninntakshullene. I praksis er dette ikke godt nok ettersom impelleren slites og vil kunne gå midlertidig uten vann og det skal den helst ikke fordi vingene slites fort ned uten vannsmøringen.
Jeg har søkt litt på engelsk uten å finne spesifikasjoner for maksimal vannhøyde for 9.9-motoren, men det nærmeste er kanskje dette gjeldende en større motor, se side 15:
http://gfretwell.com/ftp/Rigging guide 2012.pdf
og dette generelt
Yamaha: https://yamahaoutboards.com/en-us/utility/news/boating-tips/installing-a-portable-outboard
"NOTE: During water testing, check the buoyancy of the boat at rest, with the maximum load in the boat. Check that the static water level on the exhaust housing is low enough to prevent water from waves and wakes entering the powerhead when the engine isn’t running."
EDIT: (Jeg advarer mot å laste ned "Yamaha rigging guide" fra andre/ tilfeldige kilder på nettet da de fleste av disse kan være ganske suspekte sider. Det kan befinne seg fæle datavirus i PDF-dokumenter og særlig sårbar er man hvis det brukes en eldre Adobe Acrobat reader.)