Barbaria
Bitteliten skrev for 1 time siden:AIS gir call sign. Sjekkes mot NOR der eier identifiseres. Eier gir sporbarhet i valutaregisteret. Der står det meste.
Nå er vel ikke alle båter registrert i NOR og da blir det kanskje vanskelig å slå opp? Kan de forøvrig slå opp i valutaregisteret uten en konkret mistanke? Uansett, kortet ditt kan være på reise selv om du er hjemme, så jeg vet ikke helt om det rellevant innsats for smuglere av øl og lakerispiper. Tror jeg at noen som har med noen liter for mye slår av AIS? Rimelig sikker. Om det er slik at de benytter AIS for å lette rutinekontroll av vanlig trafikk, som igjen kan føre til at færre har den på, så er det etter min mening uheldig for båttrafikken.
En utbredt og overdreven Tollkontroll av vanlige folk minner om en usikker stat som søker å sette et støkk i folk ved overdreven og malplassert maktbruk. Til tross for nitidig oppstilling på grensen hver dag etter systemets åpningstid så ser det ikke ut til at denne importen av nytelse er i ferd med å svinne hen. Så man kan stille spørsmål om det ikke hadde vært enklere å forby all egen import av mat og nytelse? Tollkontroll setter fort sinner i kok på Østlandet og den gemene hop virker til å være av den oppfatning at fri import av kjøtt, tobakk og øl til eget bruk fra Sverige med bil og båt burde være lov. Vestlendingene derimot