Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Wiskey said:

 

Det stemmer vel ikke helt. 

 

"Etiske retningslinjer" sier jo noe om hvilke krav arbeidsgiver stiller til utøvelsen av stillingen, men "etiske retningslinjer" er ikke noen primær "rettskilde" som gir tollerne "rettigheter og plikter".

 

"Rettigheter og plikter" følger vel først og fremst av tolloven med tilhørende forskrift og forvaltningsloven. Hvordan og på hvilken måte disse "rettigheter og plikter" skal utøves det kan man nok lese litt om i de etiske retningslinjene, men ikke hva "rettighetene og pliktene er".

 

En tredje lovtekst eller "rettskilde" som kan tenkes å ha betydning, det er jo Sjøloven, hvis man for eksempel som fartøysjef vurderer at det vil være nødvendig å gå til nærmeste havn for å gjennomføre tollinspeksjon.  

 

Hvordan disse rettskildene "spiller sammen" og hvilke rettigheter man egentlig har, det hadde jo egentlig vært en (litt komplisert) sak for Båtadvokaten.  

 

Det er vel ikke helt utenkelig at "man", dvs "den som blir kontrollert" faktisk har noen rettigheter ut i fra Forvaltningloven, Sjøloven og forskriften til Tolloven som inneholder noen små begrensninger i hvordan tollerne kan utøve sin makt og myndighet.

Arne2

Arne2

1 hour ago, Wiskey said:

 

Det stemmer vel ikke helt. 

 

"Etiske retningslinjer" sier jo noe om hvilke krav arbeidsgiver stiller til utøvelsen av stillingen, men "etiske retningslinjer" er ikke noen primær "rettskilde" som gir tollerne "rettigheter og plikter".

 

"Rettigheter og plikter" følger vel først og fremst av tolloven med tilhørende forskrift og forvaltningsloven. Hvordan og på hvilken måte disse "rettigheter og plikter" skal utøves det kan man nok lese litt om i de etiske retningslinjene, men ikke hva "rettighetene og pliktene er".

 

En tredje lovtekst eller "rettskilde" som kan tenkes å ha betydning, det er jo Sjøloven, hvis man for eksempel som fartøysjef vurderer at det vil være nødvendig å gå til nærmeste havn for å gjennomføre tollinspeksjon.  

 

Hvordan disse rettskildene "spiller sammen" og hvilke rettigheter man egentlig har, det hadde jo egentlig vært en (litt komplisert) sak for Båtadvokaten.  

 

Det er vel ikke helt utenkelig at "man" faktisk har noen rettigheter ut i fra Forvaltningloven, Sjøloven og forskriften til Tolloven som inneholder noen små begrensninger i hvordan tollerne kan utøve sin makt og myndighet.

Arne2

Arne2

1 hour ago, Wiskey said:

 

Det stemmer vel ikke helt. 

 

"Etiske retningslinjer" sier jo noe om hvilke krav arbeidsgiver stiller til utøvelsen av stillingen, men "etiske retningslinjer" er ikke noen primær "rettskilde" som gir tollerne "rettigheter og plikter".

 

"Rettigheter og plikter" følger vel først og fremst av tolloven med tilhørende forskrift og forvaltningsloven. Hvordan og på hvilken måte disse "rettigheter og plikter" skal utøves det kan man nok lese litt om i de etiske retningslinjene, men ikke hva "rettighetene og pliktene er".

 

En tredje lovtekst eller "rettskilde" som kan tenkes å ha betydning, det er jo Sjøloven, hvis man for eksempel som fartøysjef vurderer at det vil være nødvendig å gå til nærmeste havn for å gjennomføre tollinspeksjon.  

 

Hvordan disse rettskildene "spiller sammen" og hvilke rettigheter man egentlig har, det hadde jo egentlig vært en (litt komplisert) sak for Båtadvokaten.  

 

Det er vel ikke helt utenkelig at "man" faktisk har noen rettigheter ut i fra Forvaltningloven, Sjøloven og forskriften til Tolloven som inneholder noen små begrensninger i hvordan tollerne kan utøve sin myndighet.

Arne2

Arne2

1 hour ago, Wiskey said:

 

Det stemmer vel ikke helt. 

 

"Etiske retningslinjer" sier jo noe om hvilke krav arbeidsgiver stiller til utøvelsen av stillingen, men "etiske retningslinjer" er ikke noen primær "rettskilde" som gir tollerne "rettigheter og plikter".

 

"Rettigheter og plikter" følger vel først og fremst av tolloven med tilhørende forskrift og forvaltningsloven. Hvordan og på hvilken måte disse "rettigheter og plikter" skal utøves det kan man nok lese litt om i de etiske retningslinjene, men ikke hva "rettighetene og pliktene er".

 

En tredje lovtekst eller "rettskilde" som kan tenkes å ha betydning, det er jo Sjøloven, hvis man for eksempel som fartøysjef vurderer at det vil være nødvendig å gå til nærmeste havn for å gjennomføre tollinspeksjon.  

 

Hvordan disse rettskildene "spiller sammen" og hvilke rettigheter man egentlig har, det hadde jo egentlig vært en (litt komplisert) sak for Båtadvokaten.  



×
×
  • Create New...