Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Arne2 skrev On 10.7.2019 at 13.38:

Offentlighetsloven skulle vel ikke ha så mye å si fra eller til ut over det som går på et generelt innsyn i tollmyndighetens arbeide.

 

Men jo forvaltningsloven gjelder faktisk, og det er egentlig en interessant problemstilling, hvordan tolloven og forvaltningsloven fungerer som en helhet.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Forvaltningen vil jo som hovedprinsipp ha en opplysningsplikt og en begrunnelsesplikt. Man bør for eksempel kunne be om nødvendige lovhjemler for alle de tjenestehandlinger som tolletaten ønsker å gjennomføre.

 

Meget interessant om §15 faktisk gjelder:

 

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§15

 

Eller så kan det vel se ut som at de kan by på problemer for noen og enhver å vite forskjell på ekte og falske tollere:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8lz9/politiet-advarte-mot-falske-tollbetjenter-var-ekte

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: "Hvilke rettigheter har man". Ut i fra Tolloven så har "man" vel stort sett ingen rettigheter og de rettigheter som man har de må man vel eventuelt finne hjemmel for i Forvaltningsloven.

 

Likte den §15 der man har krav til å ha et vitne. Er man alene ombord kan man derfor si at man vil la de utføre sitt kontrollarbeid, men da med et vitne til stede.

De må altså uoppfordret legitimere seg og fortelle hva hjemmelen gjelder før kontroll.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde latt noen slike uten videre ligge inntil i store dønninger med risiko for merker i båtene. Jeg kunne gjerne latt de slippe ombord om de hoppet over en fra båten og en fører lå og drev litt unna. Men ser ikke hvorfor de absolutt skal ligge inntil. Da får man kjøre over i rolig farvann. Vi var selv i Sverige i sommer, men gadd ikke kjøpe inn noe som helst. Det er ikke så stor prisforskjell at det har særlig betydning. Og det er lettere å kjøre bil nedover om det er noe spesielt man skal ha.

 

Men ofte båten er full av vin og øl og brus/ramløsa likevel. Men da tatt med fra Norge. Er godt innenfor kvoten. Laster rett og slett opp litt ekstra når vi skal på tur for å unngå å måtte handle så mye underveis. 

Blir man stoppet så blir man stoppet, men man har jo alt i nettbanken om de trenger å kontrollere.

 

 

Ellers er jeg fan av at Norge kontrollerer toll på innførsel og er tilstede til lands og til vanns. Men det må gjøres ordentlig og det er viktig at man kjenner sine rettigheter så man ikke blir overkjørt av folk i uniform. Har observert og opplevd både frekke og superhyggelige folk i uniform. Det har ikke noe å si for jobben om de er hyggelige eller ikke, men det skader jo ikke om tollere og politi og slike jobber med å være menneskelige og trivelige.

Lingefan

Lingefan

Arne2 skrev On 10.7.2019 at 13.38:

Offentlighetsloven skulle vel ikke ha så mye å si fra eller til ut over det som går på et generelt innsyn i tollmyndighetens arbeide.

 

Men jo forvaltningsloven gjelder faktisk, og det er egentlig en interessant problemstilling, hvordan tolloven og forvaltningsloven fungerer som en helhet.

 

https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§1-8

 

Forvaltningen vil jo som hovedprinsipp ha en opplysningsplikt og en begrunnelsesplikt. Man bør for eksempel kunne be om nødvendige lovhjemler for alle de tjenestehandlinger som tolletaten ønsker å gjennomføre.

 

Meget interessant om §15 faktisk gjelder:

 

https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§15

 

Eller så kan det vel se ut som at de kan by på problemer for noen og enhver å vite forskjell på ekte og falske tollere:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g8lz9/politiet-advarte-mot-falske-tollbetjenter-var-ekte

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet: "Hvilke rettigheter har man". Ut i fra Tolloven så har "man" vel stort sett ingen rettigheter og de rettigheter som man har de må man vel eventuelt finne hjemmel for i Forvaltningsloven.

 

Likte den §15 der man har krav til å ha et vitne. Er man alene ombord kan man derfor si at man vil la de utføre sitt kontrollarbeid, men da med et vitne til stede.

De må altså uoppfordret legitimere seg og fortelle hva hjemmelen gjelder før kontroll.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde latt noen slike uten videre ligge inntil i store dønninger med risiko for merker i båtene. Jeg kunne gjerne latt de slippe ombord om de hoppet over en fra båten og en fører lå og drev litt unna. Men ser ikke hvorfor de absolutt skal ligge inntil. Da får man kjøre over i rolig farvann. Vi var selv i Sverige i sommer, men gadd ikke kjøpe inn noe som helst. Det er ikke så stor prisforskjell at det har særlig betydning. Og det er lettere å kjøre bil nedover om det er noe spesielt man skal ha.

 

Men ofte båten er full av vin og øl og brus/ramløsa likevel. Men da tatt med fra Norge. Er godt innenfor kvoten. Laster rett og slett opp litt ekstra når vi skal på tur for å unngå å måtte handle så mye underveis. 

Blir man stoppet så blir man stoppet, men man har jo alt i nettbanken om de trenger å kontrollere.



×
×
  • Create New...