Sequoia Startet 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2019 Har en Zodiac YachtLine 310 RIB (uten konsoll) og en Mercury Viking 10 hk hvor strupeplaten er fjernet. Med meg alene og pådrag løfter baugen seg så mye at jeg ikke ser over den uten å reise meg opp. (Tilt er på nederste nivå) Når baugen etterhvert legger seg ned må jeg raskt dra av gassen for ellers akselererer båten såpass hardt at det føles litt ustabilt. Med hele familien ombord så oppfører den seg relativt likt men da naturlig nok litt mer moderat i alle sammenhenger sett i lys av økt vekt. I begge situasjoner er det såpass kraftoverskudd at man kan gå mye tilbake på gassen og få en behagelig reise likevel når den først har kommet seg opp. Hvordan er erfaringene med Hydrofoil vs Smart-Tabs for å komme raskere i plan og slippe at den graver såpass kraftig? Hydrofoil er både billigere og raskere å montere så jeg er spent på om det gir samme effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Har ikke prøvd verken Smart Tabs eller den hydrofoilen, men har hatt lignende utfordring selv med en Valiant 270 rib med 15hk Yamaha VmaxJr. (totakt) bakpå. Jolla steilte såpass at det var utfordrende å gå opp i fart på en moderat måte, om vi kan si det slik, ble som du beskriver. Løsningen for min del ble å forskyve vekta (altså meg selv) lengre fram i båten. Kjøpte meg en rorkultforlenger/forlengelsesarm av teleskopisk type som gjør at jeg nå kan sitte lengre framme. Erfaringen er at jolla nå ligger langt penere i vannet både ved akselerasjon og i fullt plan. Jolla oppleves ikke på langt nær like nervøs i bevegelsene som da jeg satt helt bak, men kan oppnå samme fart som tidligere ved å plassere seg gunstig i båten. Rorkultforlengeren brukes også på 5-hesteren og gjør at jolla planer godt selv med såpass liten motor. Kvaliteten på rorkultforlengeren oppleves som god, den er enkelt å ta på og av rorkulten på motoren. Har hatt min forlenger nå i 5-6 år og brukt den mye, og kan med dette anbefale forlengerarmen. Fant ideallengden for min del, boret et hull og satt i ei popnagle. Kanskje verdt et forsøk før evt. Smart Tabs og hydrofoilvinge prøves? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Har testet begge. Hydrofoilen er billigere enklere og like bra Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Vi har 11 fot rib med 10 hk mercury(15hk). Jeg monterte hydrofoilvinge på motoren for et par år siden. Har nesten ikke planingssterskel, å går raskt ut av vannet. Kan anbefales når du sliter med det du gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Tusen takk for svar. Rorkultforlenger vil kun funke så lenge man er alene, men når problemet også oppstår med hele familien ombord vil det ikke hjelpe i alle situasjoner. @Bitteliten og @Nimbus4: Hvilken hydrofoil kjøpte dere? Ser Seasea har et merke som heter Stingray, og at man kan få den veldig billig som tp løse vinger man skrur på på hver side, eller én hel vinge som man skyver på som hel. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Jeg kjøpte den som er todelt, skrur en på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Watski. Todelt. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Svingte innom Seasea etter jobb (har ikke Watski i nærheten) og fikk tak i en todelt hydrofoil til 4-50 hk motor. Kostet 309,- om jeg ikke husker feil. Stod på pakka at det skulle følge med skruer, som det ikke gjorde, så det ble 84,- hos Jernia også. Har fått prøvd litt og synes det fungerer veldig bra. Båten legger seg umiddelbart i plan ved fullt pådrag. Kan også holde plan i mye lavere hastigheter. Med frue og unger ombord er det ingen planingsterskel. Har vel mistet 1-2 knop av toppfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Kan dette hjelpe med å få en mindre rib med 5hk enklere i plan også tro? Redigert 29.Juni.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.