Jump to content

DC DC omformer tilkoblet batteri ved start av motor?


Anabelle

Recommended Posts

Hei!

 

Har en båt der startbatteriet lades med en DC DC omformer fra 24 V batteribank. ( Ja det er sært, ikke spør hvorfor det er gjort slik, men jeg ønsker ikke bygge om anlegget nå).

Omformeren er koblet til en bryter og tidligere eier sa at denne omformeren skulle kobles inn etter oppstart, og skrus av når motoren var stoppet.

 

Spørsmålet er, vil en slik omformer ta skade av å være koblet til startbatteriet under oppstart? Sender starteren vanligvis noen skadelige pulser inn? 

I mitt hode tenker jeg at denne omformeren burde kunne være tilkoblet så lenge hovedstrømmen i båten er påslått. Den sender 13,8V til batteriet, så det kan vel stå på over tid...

Vil ha det enkelt i bruk og ikke behøve å manuelt skru på lading.

 

Greia er at jeg vil ha båten så enkel som mulig å bruke, uten at noen glemmer å skru av eller på en slik lader...

 

Noen innspill?

 

 

AB

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Hmm. OK. Høres jo fornuftig ut. Hvordan kunne man kommet rundt dette på en noenlunde enkel måte da? 

Dynamoen lader 24v til forbruk, mens startbatteriet er 12V. Finnes det noen enkel "boks" man kunne koblet på ladekabelen fra dynamoen da? Da må jo den ha innebygget omformer. Hmmm. Her må det tenkes litt. Eller en dings som "sperrer" når strømmen blir for stor i startøyeblikket...

 

Irriterende at de har laget det slik...

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Spenningstyrt rele. Når motoren går lader den jo med 28 Volt. Når spenningen er over f.eks 26 Volt er DC/DC omformeren innkoblet. Biltema og båtutstyrforetninger har slike rele for 12 voltsystemer. Vil tro det finnes for 24 volt også. En stor fordel med en slik løsning er at du kan justere opp ladespenningen fra 13,8 til 14,4 V på DC/DC omformeren (Om det er justerbart da)

Tror ikke du trenger å ta hensyn til startøyeblikket. De aller fleste DC/DC konvertere har foldback (slår seg av) om strømtrekket blir for stort.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
JRK skrev 8 minutter siden:

Spenningstyrt rele. Når motoren går lader den jo med 28 Volt. Når spenningen er over f.eks 26 Volt er DC/DC omformeren innkoblet

Godt forslag. Men vil spenningen på startbatteriet være oppe umiddelbart etter at starteren slutter, eller må det inn en forsinkelse for å unngå at omformer kneler rett etter start?

 

AB

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Det er nok spørs om hva omformer det er.

Billige greier kan nok få en smell av spikes som oppstår i systemet når store forbrukere slår inn og ut.
Bedre omformere pleier ikke å slite med sånt.

Ellers er det absolutt ikke uvanlig at startbatterier blir forsynt av en BB-lader,
f.eks. når motoren ble byttet (til 24V versjonen)
eller når det finnes 12V ellers men bare plass til en dynamo og da 12V siden den skal forsyne hele forbruket.
Omvendt blir BB-ladere også brukt for å forsyne og å lade alt slags sekundærbatterier
(forbruk, baug, start, andre pakker med annen kjemi som f.eks. Litium, å forsyne krets uten tilkoblet sekundærbatteri etc.)

Bedre BB-ladere har også flere muligheter for å styre dem.
F.eks. at de er spenningsstyrte, pluss at den kan tilkobles et Ignition Feed signal,
som gjør at laderen ikke starter å arbeide sålenge den ikke fikk signal fra dynamo/tenningslås/oljetrykkbryter mm
som sier at dynamoen er i gang.

Så, de fleste "problemer" er nok ofte mer veldig teoretiske.
Ikke minst siden laderne er så lette, kompakt og enkelt å installere, og billig i forhold. 

Ang. mulig effekt: Det finnes nok alt mellom 10 og 120A, pluss at flere ladere kunne kobles parallell uten noe problem.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
JRK skrev 4 minutter siden:

Har litt problemer med å se for meg skadelige spikes med friske batterier(store kondensatorer) på både inn og utgang på DC/DC. Kan du prøve og forklare litt nærmere hva du tenker på?

Nei det er ikke sikkert dette er et problem. Jeg bare synes det er litt rart at den forrige eier var så nøye på dette med å koble inn. 

Er klar over dette at det vil bruke strøm over tid om man ligger uten landstrøm, men det er greit nok.

 

Det satt tidligere en Mastervolt lader der som kortsluttet. Dyr boks, men leverandøren var lite positiv til reklamasjon. Så akkurat nå kjører jeg kun med en omformer jeg kobler inn manuelt. ( Motoren trekker ca 7A fra batteri under drift til dieselpumpe osv).

 

A

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
JRK skrev 21 minutter siden:

Har litt problemer med å se for meg skadelige spikes med friske batterier(store kondensatorer) på både inn og utgang på DC/DC. Kan du prøve og forklare litt nærmere hva du tenker på?

Jeg også.
Men vi tenker alltid worst case, og da finnes det også både for små og dårlige batterier,
tynne kabel og reléer som ikke sarbeider rask og ordentlig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Anabelle skrev 15 minutter siden:

Nei det er ikke sikkert dette er et problem. Jeg bare synes det er litt rart at den forrige eier var så nøye på dette med å koble inn. 

Er klar over dette at det vil bruke strøm over tid om man ligger uten landstrøm, men det er greit nok.

 

Det satt tidligere en Mastervolt lader der som kortsluttet. Dyr boks, men leverandøren var lite positiv til reklamasjon. Så akkurat nå kjører jeg kun med en omformer jeg kobler inn manuelt. ( Motoren trekker ca 7A fra batteri under drift til dieselpumpe osv).

 

A

Det finnes nok også tekniske problemer med f.eks. dårlige eller gamle kondensatorer i konvertere av og til,
løse kontakter, eller helt andre utløsere inkl. mus og kakerlakk
som vi bare kan spekulere i når man ikke fikk undersøkt noe.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Flott da er vi på linje Jørg, liker også å tenke Worst Case. Det er faktisk en stoer utfordring å gi generelle råd for slik som Anabella skriver "Den forrige laderen kortsluttet". Det har den jo gjort men har det med dette ladeoppsettet og gjøre. ??? Det er jo som du skriver det kan være en sammenheng, men det kan også være 1000 andre grunner 

Link to post
JRK skrev 1 time siden:

Flott da er vi på linje Jørg, liker også å tenke Worst Case. Det er faktisk en stoer utfordring å gi generelle råd for slik som Anabella skriver "Den forrige laderen kortsluttet". Det har den jo gjort men har det med dette ladeoppsettet og gjøre. ??? Det er jo som du skriver det kan være en sammenheng, men det kan også være 1000 andre grunner 

Jepp, kan være helt tilfeldig :-)

Ville bare høre om dette var et kjent problem før jeg evt ødelegger en til...

 

Men høres ikke ut som om dette er noen stor greie så da kjører vi på.

Takk for fine svar alle sammen.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...