
småbåtentusiasten
Det ser ikke ut til at dom er avsagt ennå:
Flere rettsprosesser er i gang mot Yamaha i USA. Rettslige klager innlevert i 2015, her to av flere klagesaker:
https://www.bigclassaction.com/lawsuit/yamaha-defective-first-generation-four-stroke.php
Eksostæring, ikke salttæring. Ferskvannsspyling etter bruk vil da ikke ha noen effekt .
Påstanden er at Yamaha underslo informasjoner og utførte ikke handlinger etter viten om tæringsskader som skyldtes forhold brukeren ikke kunne påvirke.
Produsenten eller importøren er pålagt tilbakekallinger og offentliggjøring i slike tilfeller, men lot være. Det er da å regne som passivitet og bevisst svindel i USA.
..."Yamaha knew about, but did not disclose, the material fact that its First-Generation line of four stroke outboard motors, manufactured from 2000 to 2004 and sold as new between 2000 and 2005 and later, contained a hidden safety defect that caused newly designed “dry exhaust” component parts to prematurely experience severe and unusual corrosion. According to his complaint, this corrosion threatened and in fact caused engine failures that put the operators of the motors at risk of fire and catastrophic loss of power. "
Andre rapporterer i "The Hull truth" at også svinghjulet i deres F350 ødelegges og må byttes mellom hver 80. til hver 300. time avhengig av typisk valgt turtall motoren kjøres i, men dog helt kurante turtall.
Antall motortimer har vært så lite som under 1000 timer.
VIKTIG: Store kostbare motorer har en naturlig forventet varighet som langt overstiger bærbare påhengsmotorer.
Motorene har ikke vært merket som kun bruk for innsjøer (ferskvann) og må kunne forventes å tåle bruk i saltvann uten etterfølgende gjennomspyling for hver bruk.