Dyna fyr
Jeg har en åpen snekke på 20 fot med vridbar propell og en eldre Marna 1-sylindret (5HK?). På tampen av sesongen i fjor hadde jeg dårlig fremdrift under fart, propellen ga ikke nok vinger. Ved gjentatte ganger å vri til revers og tilbake til forover "tok" det en sjelden gang, og jeg fikk normal fart. Men sjeldnere og sjeldnere at dette lyktes. Jeg får så vidt et par knop fart, og samme lave fart om den går på laveste eller høyt turtall. Og det er samme sak bakover som forover.
Aksling virker fast, det later ikke til at selve propellen beveger seg frem og tilbake. Når båten ligger stille virker alt normalt. Propellen gir skikkelig utslag på vingene begge veier.
Har nå tatt opp båten, trekkrøret er ikke løsnet i propellhodet, det virker heller ikke som det er skader inne i propellen, det ser helt og fint ut og lite slark. Det var bra med fett i propellhodet.
Jeg har før sesongen sjekket og prøvd å stramme skiva/flensen på trekkrøret, som sitter inne i koblingen aktenfor reverseringsspaken. Er det sannsynlig at det er her problemet ligger? Eller er det noe annet jeg har oversett?
Med håp om snart å kunne nyte sommeren slik den skal!