Komodo
Vis hele sitatetVil ikke ha AGM.
Noen spesiell grunn til det? Jeg opplever at AGM er mye mer villig til å gi fra seg strøm, noe som gir en helt annen sprut i trusteren. Trustermotorene er strømsugere så det holder. De tar nesten den strømmen de får. Det vanligste problemet i en fritidsbåt er at spenningsfall under bruk gjør at man ikke får utnyttet effekten.
Vis hele sitatetSer det varierer mye på priser, og også vekt. Noen er opp mot 70 kg, mens andre er 40-45. Innbiller meg at vekt i forhold til oppgitt kapasitet har noe å si.
Definitivt! Jo mer bly, jo mer vekt. Men så er det jo også slik at for å kunne avgi mye strøm på kort tid så er arealet mellom positiv og negativ blyplate avgjørende. Av den grunn har dedikerte startbatterier tynnere plater, og dermed større overflateareal på platene i forhold til vekten enn et dedikert forbruksbatteri som har tykkere plater. Hvis du ser på et Optima batteri ser man denne effekten tydelig. Der har de klart å få høy CCA (850?) ut av et batteri som kun har ca 50Ah kapasitet, og beskjeden vekt. I en planende båt er jo det et bra alternativ for å få høy strøm, men for din del, som har desplacementbåt, spiller vel vekten på batteriet liten rolle. Optima er dyre batterier, så en billigere måte å oppnå høy CCA er å kjøpe et (eller flere) batterier med høyere CCA verdi per krone.
Vis hele sitatetBatteribilen har TAB 225 ah på 55 kg til ca 4 k, men hva med f.eks Biltema sitt 180Ah (43 kg) og 1100 CCA til 2.2k?
Noen med erfaring fra det?
På Stokken her på Hvaler forhandler de også disse TAB batteriene. Har inntrykk av at det er brukbare batterier (selv om kanskje ikke navnet klinger helt ). Biltemabatteriet er jo prisgunstig, og hvis det fungerer for ditt bruk så virker det jo som et godt kjøp. Jeg ser at TAB batteriet er oppgitt med 1300 CCA, så det er jo vesentlig hvassere enn BT batteriet. Men det er jo også større. Men er det verd fire lapper kontra BT sitt til 2,2? Hvis pris ikke spiller noen rolle ville jeg nok helt klart holdt på TABen.
Alternativt kan du sammenligne to batterier på ca 100Ah. Da har BT et på 105Ah til 1400,- , det er oppgitt til 780 CCA. To slike kommer da på 2800,-.
TAB M100 er på 100Ah, og oppgitt til 920 CCA. Det koster 2300,-. To slike vil gi deg 1840 CCA, og kommer på 4600,-. Det er nok en kruttpakke!
Hvis pris ikke spiller noen rolle ville jeg allikevel gått for AGM, og da ett stort. Mistenker at det gir lenger levetid enn to små. Vet ikke om du har fulgt med på tråden min om ombygging av Draco 20, men til den kjøpte jeg nylig et nytt startbatteri. Gikk da for et Varta AGM Silver dynamic 80Ah. Det er oppgitt til 800 CCA. Kunne nok fått et TAB M100 med 920 CCA til lavere pris gjennom kjente, men hadde lyst på Varta AGM etter å ha hatt det i ca 10 år på en Evinrude E-tec. Har meget god erfaring med Varta AGM, og da jeg fikk en kanonpris på det (som fremdeles var oppunder smertegrensen ) av en bekjent, valgte jeg det. Hvis ikke hadde jeg gått for et Biltema AGM, som jeg har god erfaring med i en av bilene.
Og for å dra sammenligningen ytterligere litt lenger. Her har du et Varta AGM på 105Ah. Det er oppgitt til 950 CCA. To slike vil gi deg en CCA verdi på 1900. Det tenker jeg ville gitt sprut i hekktrusteen din!
https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-silver-dynamic-agm/605-901-095
Men med tanke på at mitt 80Ah kostet (ordinært) 3800,-, tør jeg ikke tenke på hva to av de 105Ah batteriene kommer på... Men uansett, dette som et alternativ til ett stort på 225Ah.
Hvis jeg hadde gått for vanlig syrebatteri ville jeg valgt ett med propper. Da kan du holde et øye med vann-nivået og syrevekta. Mange liker ordet "vedlikeholdsfrie batterier", men sannheten er jo at det er det samme batteriet bare uten propper slik at du ikke har muligheten til å fylle på elektrolytt.
Vel, det var noen tanker herfra
Lagt til:
Vis hele sitatetTanken var at det er CCA som er viktigst, og ikke hvor mange minutter den kan trekkes rundt.
Ja, nesten enig, men ikke helt. For de som har stor tung båt med stor truster, så kan det fort bli behov for en del trusterkjøring dersom man skal legge til eller gå fra et sted hvor det er mye sidevind eller andre utfordringer, gjerne i kombinasjon med andre båter i nærheten, en kone i baugen som skal i land, hente tauverk, slå løs kiler, og skjær man skal holde seg unna. Selv om det vanligvis kun er noen sekunder man kjører trusteren kan det i slike tilfeller bli flere, litt langvarige "trustinger". En truster tåler fint å gå ett minutt i strekk. Med fem minutters kjøring, og et strømtrekk på 500A, har man trekt 500A / 60 x 5 = 42Ah. Et Optimabatteri ville da ha knelet for lenge siden! Det er i slike tilfeller man virkelig har igjen for å ha en overdimensjonert batteribank. Et annet moment er at en overdimensjonert bank blir mye mindre belastet, og vil leve mye lengre. Et knapt dimensjonert batteri vil slite mye mer under belasting (peukerts effekt), og får vesentlig kortere levetid.