sap_2000
På tide å oppdatere tråden. Takker for innspill og tilbud om hjelp til innkjøp
Valget falt til slutt etter litt snoking på på et Sønnak Power Pro 235Ah med 1300 CCA (EN) da jeg jeg har batterikasse med plass til 28cm brede batterier. Ideelt sett ville jeg ha et åpent batteri for kontroll og etterfylling av vann, men får prøve dette.
Link til batteriet her, men kjøpte direkte på Sønnak med rabatter fra bekjent. https://www.bilbatteri24.no/products/sf2353-sonnak-power-pro2
Link til lastebil siden til sønnak som viser de forskjellige typene https://sonnak.com/produktsortiment/lastebil-og-bussbatteri/
Tungt som fy med 70-80 cm takhøyde men fikk det på plass innerst og lengst frem i lasterommet.
Det forrige originale 200Ah batteriet med korker har gjort nytten siden båten ble produsert i 2009. Merket at det hadde blitt slappere i fjor of vesentlig mer i år når thruster kjøres (SE 80).
Det som var litt rart var at det var veldig lite vann på det. 3-4 cm under toppen av platene. Jeg etterfylte det sist gang i fjor på denne tiden og det har ikke brukt mye vann før. Men den sommeren var jo rimelig varm så kan nok ligge noe der...
Har 3x230Ah Haze Gelbatterier på forbruk fra 2014 eller 15. Virker omtrent like spreke i dag som da det var nye. Laderegime er 14.4v og float på 13.25. Ikke tempkompansert lader (har ny liggende), men batteriene står svalt og ikke i motorrom, hovedbryter og lader AV om vinter og lades når jeg er innom. Passer også på og skru av lader litt i forkant når jeg vet det skal kjøres i mange timer da dynamoen gir 14 - 14,2v.
On 6/25/2019 at 12:07 PM, Komodo said:Noen spesiell grunn til det? Jeg opplever at AGM er mye mer villig til å gi fra seg strøm, noe som gir en helt annen sprut i trusteren.
Ikke annet enn at jeg har observert fra venner og kjente, på BP og div båter jeg har vært borti at AGM virker å oftere/ fortere avgå med døden. Ofte oppdaget da de er på smeltepunktet og gasser og virker som det skal gå i lufta hvert øyeblikk
Ser sjeldent slik med bly/ syre.
Je kjenner alle de teoretiske fordelene med AGM, men det virker som de tåler mindre "missbruk" før de får dårlig helse.
Om med missbruk mener jeg bruksmønsteret veldig mange har samt for høy float.
De fleste båter tilbringer 98% av tiden i året med landstrøm og lader og 100% fulle. Så kastes fortøyningene og dynamoene pumper opp spenningen til 14-14.4v som gir koking. Så går turen til gjestehavn hvor det første man gjør er å plugge inn landstrømmen igjen. Er laderen litt for liten eller for lite smart, så går den ikke over i float pga høyt forbruk pga at man lever ombord (lys, kjører toalett etc) og så fortsetter kokingen på 14.4v. Veldig mange følger ikke med på spenning. Står batteriene i et varmt motorrom som det gjør hos mange så forverres situasjonen.
Det er min teori hvertfall på hvorfor mange batterier lider en tidlig død, og derfor liker jeg å ha batterier som best tåler "missbruk". Blir det ikke suksess med Sønnakbatteriet, så er det tilbake til batteri med kork.