Arne2
Takker for mange særdeles interessante kommentarer og innlegg.
Sitter på øya Samar og kikker ut over havet retning Hawaii akkurat nå, og tenker jo at det hadde vært greit å få med seg båten ned hit, i stedet for at den ligger i fortøyd i Norge. Det er jo sånn sett i utgangspunktet mest av alt et praktisk problem. Har også tenkt på muligheten av å kjøpe en ny båt her nede. Problem: I løpet av de siste 5 årene så har jeg vel ikke sett en eneste seilbåt her nede, på Samar, så det er ikke så mye å kjøpe, i alle fall lokalt. Skipstrafikk er det lite av og så er beliggenheten sånn omtrent midt i tyfonbeltet.
Det høres jo sånn bort i mot umulig ut å seile fra Norge og ned hit, men det går jo allikevel an å tenke tanken, og i alle fall undersøke hva som måtte behøves som et minimum.
Slik som det ser ut for meg så er det som kreves først og fremst kompetanse. Hvis man har en kjempestor kompetanse på trebåt, så kan dette sikkert fungere. Hvis man vet lite eller ingen ting om trebåt, slik at man ender opp med noe som går lekk og i oppløsning "et sted ute i der" så hadde nok plast vært et bedre valg.
Hvis man ikke kan hoppe på ski, og man befinner seg i overrennet i en 120 meter bakke, og man ser hoppkanten nærme seg, så er det sikkert ikke så veldig viktig hvilken type ski man har på beina. Kan man der i mot hoppe på ski, så kan man vel få det til med litt forskjellige fabrikkmerker og modeller. Ville tro at det fungerer noenlunde likt med langseiling, at kan man det så kan man få det til med forskjellige typer utstyr.
Hadde Afrika vært som Sverige og Danmark, så hadde jo "turen rundt" kunne vært sikkert en utrolig fin tur med "hopp" fra gjestehavn til gjestehavn, men slik fungerer det jo kanskje ikke, så her det liksom noe annet å ta med i betraktning, med pirater og slikt. Det finnes det vel også litt av her nede. I forhold til denne problemstillingen så ville jeg tro at det beste valg er en båt som bærer minst mulig preg av penger.
Det var jo ellers interessant å høre at også "Gamle Ada" bør ha egenskaper til å komme seg "et stykke av gårde", om ikke akkurat ned hit, så i alle fall et lite stykke i vei. Da skal den nok fikses opp litt mer for en litt lengre tur.
Ellers, etter å ha sett litt på filmene over så synes jeg "halvgammelt" med "motorbåtfasong" og finnkjøl ser ganske "riktig" ut. Når man kikker inne i en moderne Bavaria så ser det jo helt fantastisk ut. Når man der i mot kikker under, med flat bunn, seildrev og et ror som henger på en aksling, så ser det veil ikke like bra ut.
Synes i grunnen den gamle norske "Gambling" seilbåten ser ut som noe "gammelt og interessant" der mye er gjort "riktig":
http://seilingogpadling.blogspot.com/2015/11/ny-seilbat.html