jantoreh Startet 25.Juni.2019 Del på Facebook Startet 25.Juni.2019 Hei Jeg har en Suzuki DT9.9 som skal være 2003 modell. Motoren trenger ny propell og jeg har kjøpt denne: https://www.boatparts.no/outboard-merker/suzuki/propeller/propell-til-suzuki-dt9-9-dt15-1983-97.html. Fikk også bekreftet at denne bør passe. Men når jeg setter den på, stopper den i ringen på båtmotoren. Det er akkurat som propellen er for trang. Kan noen anbefale en annen propell til denne motoren? Skulle tro det er mange slike motorer rundt omkring. Når jeg sammenlikner gammel og ny propell er ringen som skal mot motoren tynnere på den gamle propellen. Trenger litt hjelp så vi får motoren på vannet :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Et tips kan være å sjekke om du har trøsteskive på motoren og i propellen... Det bygger omtrent så mye som glippa på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 (redigert) Jeg tror ikke du trenger ny propell. Regner med at dette er trøsteskiven som dieselfan nevner. Den skal du kunne ta av. Den lille kransen innerst mot akslingen skal i teorien passe inn i den lille fordypningen bak og i senter på propellen. Det er mulig det bare er litt bøss og skit som hindrer at trøsteskiven og propellen møtes skikkelig. Ville pusset litt på trøsteskiven og se om den klakker inn mot propellen. Hvis ikke kan du kjøpe ny trøsteskive til en billigere penge enn ny propell. Det vil sikkert også dra seg mer sammen når du strammer propellmutteren da den indre gummien gjerne skal spennes litt. Redigert 25.Juni.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jantoreh Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Hvis du ser på det siste bildet viser jeg hvor propellen stopper. Det går fint inn på akslingen og hvis jeg tvinger propellen innpå med makt går det, men da vil den ikke rotere rundt. Det er akkurat som det er for trangt. Vi snakker om 0,5 mm. Den gamle går fint innpå. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Hmmm... Er det slik at den gamle propellen passer inn i sporet markert med grønt, og den nye propellen stopper ved den røde pilen? Sitér dette innlegget Link to post
jantoreh Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Solseng, helt riktig. Det er der den stopper. Er kanskje så lite som 0,5 mm for trang. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Da ville jeg kanskje tatt en telefon til Boatparts i morgen og hørt om du kan få en ny eller om de har noen forslag til løsning. Det kan godt være at akkurat denne batchen fikk litt for mye lakk eller noe annet som gjør at propellen avviker og ikke passer. I nøden kan man alltids slipe litt ned da det ikke utgjør noen form for svekkelse, men det er jo kjipt å måtte modifisere noe man har kjøpt nytt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 jantoreh - god overskrift, god beskrivelse og flotte bilder. Til og med typebetegnelse og merkeskilt på motoren. Skulle ønske flere kunne gjøre som deg Jeg leste beskrivelsen din for kjapt, så bildene kun på mobil i sollys og skjøt til side for mål.....beklager. Men heldigvis, Solseng er våken La oss si at du haster veldig og er villig til å modifisere litt, da har jeg et forslag: - Ta en flatfil og stryk av den ytre diameteren på motoren som subber. Når du har filt av nok til at propellen går lett maskerer du og dekker de bare områdene med ett tynt lag med spraylakk. Sitér dette innlegget Link to post
Kobben Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Ser det er snart eitt år sidan denne tråden, men eg skulle gjerne vist kva som vart utfallet her #jantoreh Eg har ein tilsvarande motor, Suzuki DT 9,9 2004 modell, men det er umogleg å finne ein propell som ser ut til å passe her. Det verkar som alle 2000 tale modellar fra Suzuki berre var 4taktarar, men min er vitterlig ein 2takter med årsmodell 2004. Den propellen du hadde her var for DT fra 1983 - 1997, og det er også det næraste eg kjem når eg no leitar etter propell. Derfor lurer eg på kva du gjorde her jantoreh? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.