Jump to content

Mercruiser 1.7 TDI starter ikkje


Hjorthaug

Recommended Posts

Eg starta feilsøking før eg tok ut motoren. Men fann ingen grunn til kvifor den hadde stoppa. Sida wastegate hang så rekna eg med det var motorhavari, med tanke på erfaringer folk går med dennemotoren. Men her er ikkje tegn til motorhavari. Kjølevæske ekspansjonstank var tom, men det kan være ei luft lomme. Problemet er at alt ser bra ut, men motor bare kinnet rundt uten å starte

Link to post

Skal prøve med ei sjekkliste

1. Diesel tilførsel er ok fram til dysene. Tok diesel rett fra ei kanne til pumpa,lufta godt. Fortsatt ikkje start.

2. Batteri er i orden

3. Ingen tegn til vatn i oljen

4. Turbo er ok

5. Wastegaten var treg, men no opnar den på ca 1,5 bar og er fullt open på ca 2.2 bar. Trur det er innanfor

6. Alt på "innsida" av motoren ser i grunn bra ut. Var kjølevæske i sylinderen når eg tok av toppen, men det kan ha komt når eg løfta av toppen for det var litt væske igjen i systemet.

 

Motoren går rundt. Men eg synst den drog litt sakte rundt, men dette kan være innbilning. Før den stoppa gikk båten fint, oljetrykk og temp ok. 

Har desverre ingen bilder no,sitter i en bil på veg til Tons of rock?

Setter stor pris på seriøse svar

20190622_193802.jpg

Link to post

Har TS hatt av toppen må register stilles på nytt. Veiv settes på merke, hjul for kam og innsprøytningspumpe låses med bolter. Remstrammer med fjær. Vanskelig å gjøre feil. Kommer kam og veiv i utakt er det ikke mye å gå på før ventiler tar i stempler.

Dette er en enkel motor, krever luft, drivstoff, kompresjon og riktig timing av innsprøytning og ventiler for å gå. Ingen elektronikk, kun elektrisk ventil for stopp som spenningssettes for å stoppe motor.

Sjekk av timing for innaprøyting er beskrevet i servicemanual. Krever bruk av mikrometer på innsprøytingspumpen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

TS vet ikke hvorfor motoren plutselig stoppet - det er derfor jeg spør om han sjekket timing FØR han demonterte, for da kunne grunnen ha ligge der.

Å skru sammen motoren og prøve igjen er en metode

Å feilsøke enkle mulige årsaker på demontert stadie er en annen metode som kan bety at han slipper å montere sammen 2 ganger...  dersom han finner årsak

 

2 b betingelser til din liste er at dieselsystemet må være luftfritt og dysene må forstøve ...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...