Hjorthaug Startet 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2019 Hei Min mercruiser 1.7tdi stoppa brått under kjøring. Og nektar å starte etterpå. Mangla litt kjølevæske og motorolje. Wastegate var treg. Men har opna motoren ogstempela er fine. Oljen i bunnpanna er fin. Diesel tilførsel før pumpe er ok. Så kvar bør eg leite no? Nokon som veit opningstrykk på dysene? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 Er motoren demontert og du leter etter årsaken til at den stoppa? og du søker råd om hva du samtidig bør sjekke når den likevel er demontert? Var kjøleveskenivået mellom max og min? eller var det under min ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 (redigert) dieselfan skrev 1 time siden: Er motoren demontert og du leter etter årsaken til at den stoppa? Er ikke det standard procedure å starte feilsøkingen etter motorstopp med å rive motoren i biter ? Redigert 25.Juni.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2019 På min sliter jeg med lufting på dyser. Når jeg løsner muttere så er spennet i to av dyserørene så hardt at det ikke slipper ut diesel eller luft. Må trekke de rørene ut med litt kraft mens motoren kjøres. Med bare to dyset luftet så nekter den å starte. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hjorthaug Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Eg starta feilsøking før eg tok ut motoren. Men fann ingen grunn til kvifor den hadde stoppa. Sida wastegate hang så rekna eg med det var motorhavari, med tanke på erfaringer folk går med dennemotoren. Men her er ikkje tegn til motorhavari. Kjølevæske ekspansjonstank var tom, men det kan være ei luft lomme. Problemet er at alt ser bra ut, men motor bare kinnet rundt uten å starte Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Dette er ikke noen morro situasjon å være i... Vil du lage en punktliste over hva du har sjekka og hvordan også dele et bilde av hvordan motoren ser ut nå så gyver vi løs og hjelper deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hjorthaug Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Skal prøve med ei sjekkliste 1. Diesel tilførsel er ok fram til dysene. Tok diesel rett fra ei kanne til pumpa,lufta godt. Fortsatt ikkje start. 2. Batteri er i orden 3. Ingen tegn til vatn i oljen 4. Turbo er ok 5. Wastegaten var treg, men no opnar den på ca 1,5 bar og er fullt open på ca 2.2 bar. Trur det er innanfor 6. Alt på "innsida" av motoren ser i grunn bra ut. Var kjølevæske i sylinderen når eg tok av toppen, men det kan ha komt når eg løfta av toppen for det var litt væske igjen i systemet. Motoren går rundt. Men eg synst den drog litt sakte rundt, men dette kan være innbilning. Før den stoppa gikk båten fint, oljetrykk og temp ok. Har desverre ingen bilder no,sitter i en bil på veg til Tons of rock? Setter stor pris på seriøse svar Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Takk for god liste. - sjekket du timing på motoren før du demonterte? (at ikke tannreima hadde hoppet over) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Kompresjonstest? Jeg tror tannreima kan ha hoppet over slik som @dieselfan nevner. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Hjorthaug Svart 27.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Nei, tok desverre ikkje komp test.Var så overbevist om motorhavari. Kjøpe nytt pakkningssett,stille inn register og satse på at det funker da? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Om du har Utteren, sjekk diesel tilførsel, har vert tilfeller der sugerøret har sprekt oppe ved flens i tanken,da suger den luft, og vil stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Hvilke årsmodell er dette? Er det ikke sånn at disse motorene er helt ok eller bedre etter 2007 eller noe rundt der? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Hjorthaug - vet du at tannreim ikke har hoppet over ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Har TS hatt av toppen må register stilles på nytt. Veiv settes på merke, hjul for kam og innsprøytningspumpe låses med bolter. Remstrammer med fjær. Vanskelig å gjøre feil. Kommer kam og veiv i utakt er det ikke mye å gå på før ventiler tar i stempler. Dette er en enkel motor, krever luft, drivstoff, kompresjon og riktig timing av innsprøytning og ventiler for å gå. Ingen elektronikk, kun elektrisk ventil for stopp som spenningssettes for å stoppe motor. Sjekk av timing for innaprøyting er beskrevet i servicemanual. Krever bruk av mikrometer på innsprøytingspumpen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 TS vet ikke hvorfor motoren plutselig stoppet - det er derfor jeg spør om han sjekket timing FØR han demonterte, for da kunne grunnen ha ligge der. Å skru sammen motoren og prøve igjen er en metode Å feilsøke enkle mulige årsaker på demontert stadie er en annen metode som kan bety at han slipper å montere sammen 2 ganger... dersom han finner årsak 2 b betingelser til din liste er at dieselsystemet må være luftfritt og dysene må forstøve ... Sitér dette innlegget Link to post
Hjorthaug Svart 29.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Hei. Nei, veit ikkje om reg hadde hoppa over desverre. Veldig irritert over at eg ikkje tenkte på det. Men den er låst i det stille den sto i, så eg kan sjekke når eg kjem heim. Motoren er 2001 modell. Var derfor eg var overbevist om at det var motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Capt Ahab Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Hei! Noen som sitter med opplysning av innsprøytningstidspunkt av denne motoren(1,7 mercruiser)? Har en motor som ryker og lukter sur diesel,spesielt ved oppstart kald motor Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Justering av innsprøytningstidspunkt finner du i servicemanualen. Ligger i zip-fil her: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.