Båtmannen2.0 Startet 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2019 Hei. Jeg skal stå komf neste år og har veldig lyst å kjøpe meg en snekke som jeg kan ta me gutta på tur eller familie. Bestefar har en hasla 26 og syns snekker er koselige båter. Har dere noen forslag til hvilke snekker som jeg bør se på i prisklassen 20-25k kan strekke meg til 30 gjerne hvis den er perfekt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Nidelv 24 er greie båter. utfordringen er vel å finne en med liten nok motor til at du har lov å bruke den.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båtmannen2.0 Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 index skrev 14 minutter siden: Nidelv 24 er greie båter. utfordringen er vel å finne en med liten nok motor til at du har lov å bruke den.. Jeg får lov av foreldrene mine å kjøre med for stor motor enn reglene så trenger ikke være under 10hk Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Myra 21/22 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
The Saint Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Lido 23 eller Sølvjo 23. (Samme båt, to forskjellige navn). Sjømann er også ett godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
NRO Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Vår 14 åring kjører Nidelv 24. Sitér dette innlegget Link to post
Båtmannen2.0 Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 The Saint skrev On 26.6.2019 at 11.59: Lido 23 eller Sølvjo 23. (Samme båt, to forskjellige navn). Sjømann er også ett godt alternativ. NRO skrev On 26.6.2019 at 12.23: Vår 14 åring kjører Nidelv 24. enslagsgjest skrev On 26.6.2019 at 11.31: Myra 21/22 index skrev On 26.6.2019 at 10.47: Nidelv 24 er greie båter. utfordringen er vel å finne en med liten nok motor til at du har lov å bruke den.. Har dere noen råd til hva jeg bør se etter på motoren når jeg er å prøvekjører den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Prøv å finne en ferskvannskjølt motor, det kan spare deg for en del problemer. Se om den starter lett og går fint uten noe særlig røyk. Du ser også lett om motoren har fått skikkelig stell, eller om den ser ut som om den er glemt. Hvis du får til en lengre prøvetur er det greit å se på om den kan holde vanlig marsjfart over tid uten å gå varm eller miste oljetrykk. Et par hundre rpm under max skal den tåle greit. Men la den nå gå seg varm først før du gir på da;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vdub Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Du får lov å kjøre med større motor av foreldrene ja, men va skjer om du skader noen eller noe veldig dyrt? Nytter vel ikke om forsikringen er i orden da... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 (redigert) Da må foreldrene ta ansvaret. Har hatt elever som i alderen 13-15 år har eid og ført alt fra overmotoriserte joller til små daycruisere med motorer på godt over 100hk. Ikke greit. Samtidig har det også vært ungdom på samme alder med saktegående snekker og seilbåter. Også disse har gjerne hatt noe større motor enn 10hk, men toppfarten er i alle fall under 10 knops fart. Ikke lovlig dette heller, men det siste blir noe mer innafor etter mitt syn, selv om det nok er over kanten om man skal se politisk korrekt på det. Saktegående båt gir en ikke fullt utviklet hjerne (beklager, ikke for å fornærme trådstarter, men det er nå slik hjernens utvikling er) bedre tid til å forutse og unngå uheldige situasjoner. Må jo si jeg har sansen for når ungdommer selv ordner med slipping og vedlikehold, drar på overnattingsturer og generelt viser seg å være genuint opptatt av livet på sjøen. Slikt skaper interesse, avler kunnskap og gir gode erfaringer som kan komme greit med senere i livet. Uansett er det foreldrene som har ansvaret hvis noe skulle gå galt. Redigert 28.Juni.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.