jk Startet 2.September.2005 Del på Facebook Startet 2.September.2005 Mot alle odds greide dykkerne å finne propellbladet vi mistet. Hvordan sikrer vi at det ikke løsner igjen? Det er en Volvo Penta tobladet foldepropell. Hvert blad er festet med en bolt, og bolten er sikret med en settskrue som går gjennom propellbladet og ligger an mot bolten. Høres loctite fornuftig ut? Det må være mulig å ta av bladet, ellers vil det ikke være mulig å skifte anoden omkring propellakselen. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Et kjørnerslag ved settskruen etter an den er montert. Eller et lite forsiktig slag på settskruens gjenger slik at den går tregere. Men da må en jo bruke litt mer kraft på å få skrudd den inn. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Locktite er det eneste riktige. VP leverer dette med sine nye propeller Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 2.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2005 Den typen som løsnes med håndverktøy eller den man må bruke varme før man løsner? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.September.2005 Del på Facebook Svart 2.September.2005 Jeg har kun brukt den typen som lønes med håndverktøy. Foreløpig har jeg alle tre bladene Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 4.September.2005 Del på Facebook Svart 4.September.2005 Det burde holde med vanlig locktite. JEg har brukt det i mange år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Det skal være dobbelt sett med settskruer på disse propellene. Den ytterste brukes som "kontramutter" for å låse den innerste. I tillegg er det et godt tips å sette et kjørnerslag i kanten av settskruene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Krapyl Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 Jeg er også eier av en en-bladet Volvo propell. Drevia skal ha over SEK 4000 for et sett blader. De selges ikke enkeltvis som reservedel. På båten sitter det en GORI. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
TMe Svart 5.September.2005 Del på Facebook Svart 5.September.2005 To settskruer etter hverandre i samme hull og Loctite burde gi veldig god låsing. Kjørnerslag derimot er ikke optimalt. Det forutsettes dog at bolten ikke slarker i hullet. Er så tilfelle må man trolig ha nytt hull og ny bolt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.