Jump to content

Hvordan ikke "shine opp" en møkkete kjetting.

Lars H.

Recommended Posts

Som nevnt i tidligere tråder, har jeg overhalt/reparert ankervinsjen, men ikke fått hengt på ankeret ennå. Det er planen å få gjort imorgen før noen ukers båtferie over helgen. For å sikre ankeret fra å skli ut under fart, tenkte jeg å lage en liten sikring med litt kjetting. Dermed fant jeg frem en stump ikke for grov kjetting. Den så imidlertid ikke særlig pen ut, så jeg blandet ut litt saltsyre til rundt 10% og slapp kjettingstumpen oppi syren.

Da ble det liv i plastbegeret, det boblet og sydet og temperaturen steg. Ypperlig  tenkte jeg da blir kjettingen ren. Så skylte jeg kjettingen godt og la den til tørk. Men når jeg så skulle finne den frem for å kunne ta den med til båten, så den slik ut:

kjetting_rense.jpg.865b6e0346a916fbddd72534995189d8.jpg

Det jeg i min iver etter å få kjettingen pen glemte var at den jo var galvanisert. Så godt som all zinken var borte, og jernet hadde allerede begynt å ruste!   :headbang:   Så nå blir det å kappe av en ny lengde kjetting. Denne gangen skal jeg bare bruke vann og en stiv børste. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 12 timer siden:

For å sikre ankeret fra å skli ut under fart, tenkte jeg å lage en liten sikring med litt kjetting. Dermed fant jeg frem en stump ikke for grov kjetting.

Lars det er vel litt for drastisk. har sikret 20kg Bruce med 6mm nylon og en karabinkrok i alle år skifter tau  ved behov.

5 m rustfri 60kr Biltema

Kjetting, langlenket

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...